Inlevingsvermogen en je zonden

Ds. J. Bos / 3 reacties

Vraag

Kun je (over het algemeen gezegd) bij meer inlevingsvermogen je zonden ook beter voelen?

Antwoord

Beste vrager,

Inleving alleen is daarbij niet genoeg. Ontdekking is de zaak dat hier geldt. En dat  door de Heilige Geest Die er Gods Woord toe gebruikt. Een zondig mens leeft van zichzelf uit zijn zonden niet in. Hij kan er wel spijt over hebben vanwege de gevolgen ervan. Ook met het oog op Gods oordeel. De bedoeling van de Heilige Geest met betrekking tot Zijn werk in de ontdekking van onze schuld voor God, is echter, wat er in het Avondmaalsformulier op volgt, namelijk "ten andere onderzoeke een iegelijk zijn hart of hij ook deze gewisse belofte van God gelooft, dat hem als zijn zonden, alleen om het lijden en sterven van Christus, vergeven zijn..."enz. Lees het er zelf maar op na. Wanneer het gaat om geloofsvragen hebben we altijd met twee woorden te spreken! Zonde en genade; geloof en bekering; rechtvaardigmaking en heiligmaking, enz.

Bedenk, dat er inderdaad zondekennis nodig is. Niet als een voorwaarde tot, maar als vrucht van het werk van de Heilige Geest, Die er maar een bedoeling mee heeft: dat we onze schuld voor God belijden om, naar Zijn belofte, in die weg, vergeving van zonde en verzoening van schuld te ontvangen, om Christus wil alleen (1 Johannes 1:9).

Hartelijke groet,
Ds. J. Bos

3 reacties
javisje
Ik denk dat ik de vraagsteller wel een beetje begrijp. Hij/zij bedoelt ook niet dat dat genoeg zou zijn, maar het zou je kunnen helpen om je zonden beter te voelen.

Toch denk ik niet echt dat het je zal helpen, want je kunt je in de zonde inleven, maar de zaak missen. Het kan je zelfs in de weg staan, doordat je inleving voor zondekennis aan ziet.

Leg het maar voor de Heere neer: O, Heer' ontdek gij mijn levenseind aan mij?
Maartje
Wel is het zo dat de Heere ons mensen allemaal een eigen karakter heeft gegeven. De een is gevoeliger dan de ander of heeft een beter inlevingsvermogen. Hiermee bedoel ik niet dat de een meer aanleg heeft voor genade dan de ander, want niemand heeft daar ook maar enige aanleg voor. Alle werkelijke bevinding komt bij God vandaan. De beleving van zonde en genade is in al Gods kinderen wezenlijk hetzelfde, maar toch is er verschil in hoe gevoelig het beleefd wordt. Daarin speelt het karakter ook een rol.
eduard1
Hoe dichter je bij de Heere leeft, hoe meer je van Zijn liefde ervaart, en hoe dieper het dus door je ziel snijdt als je tegen Hem zondigt.