Op zoek naar mede-autisten

Eleos / 2 reacties

Vraag

Ik ben een jongen van in de 20 met autisme (hoogfunctionerend/Asperger). Ik ben eigenlijk op zoek naar mede-autisten. Ik heb erg veel problemen met het geloof en ik ben erg nieuwsgierig hoe anderen daarmee omgaan. Ikzelf ben kortgeleden 'vastgelopen' en beschouw mezelf min of meer als atheïst nu. Ik ben erg nieuwsgierig of anderen met autisme ook een grote strijd hebben (gehad) met het geloof. Even voor de 'normale mensen' hier; er is veel onderzoek gedaan naar autisme en geloof, maar daaruit blijkt in grote lijnen, dat voor ons autisten het geloof net iets ingewikkelder ligt.

Antwoord

Beste jongeman,

Ik vind het begrijpelijk dat je op zoek bent naar lotgenoten. Zeker nu je veel strijd ervaart in het geloof. Dat betekent volgens mij dat dit vast heel belangrijk voor je is (geweest).

Ik ben voor je op zoek gegaan of er groepen zijn waaraan je kunt deelnemen om je worstelingen te delen met anderen. Dit heeft erin geresulteerd dat ik je kan verwijzen naar de stichting Helpende Handen.

Verder zijn er een aantal publicaties van onderzoeken te vinden op de website van Hanneke Schaap. Hanneke werkt als universitair docent godsdienstpsychologie aan de Rijksuniversteit Groningen. Daarnaast is zij coördinator van het kenniscentrum religie en levensbeschouwing bij Dimence in Zwolle.

Veel Sterkte met het doormaken van dit proces.

Hartelijke groet,
Vivia Verloop, Eleos

2 reacties
louis2
Hallo,

Ik ben 19, student en ook autist, je mag met mij contact opnemen.
Vraag mijn mailadres maar op bij de redactie.
janwillem72
ik heb klassiek autisme hebben ze een keer gezegd zit in 2 lotgenotengroepen van helpende handen en van ins en outs. Zou je best wel willen leren kennen hoor er zitten ook 2 asperger-lotgenoten bij ins en outs in reeuwijk bij franka verburg die de gespreksleider is. Ik hoop nog wel is te horen.

(mailadres via vragen@refoweb.nl op te vragen)