Grenzen bewaken

C. M. Chr. Rots - de Weger / 3 reacties

Vraag

 Wij (stel van rond de 30) hebben ruim een jaar verkering en hopen volgend jaar te gaan trouwen. We houden heel veel van elkaar en zien hierin ook de weg van de Heere. Allebei willen we op onze huwelijksdag de zegen van de Heere vragen over ons huwelijk. We willen daarom met een eerlijk en rein geweten het huwelijk ingaan en niet vooruit grijpen op het huwelijk. Wat ons allebei verbaasde is dat het ons in de praktijk helemaal niet zo 'moeilijk' valt om te stoppen (ruim) voor de grens waar we allebei niet over willen. We willen dat samen niet voor God, niet voor elkaar, niet voor onze ouders etc. De vragen gaan hier vaak over dat het wel moeilijk is om grenzen te bewaken. Hoe zit dat precies? Zijn wij daarin anders dan anderen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Geen problemen maken waar ze niet zijn!! Jullie hebben samen afspraken gemaakt en je houdt je er aan. Dat is toch fantastisch?! Ik weet niet of je daarin anders bent dan anderen. Je bent gewoon helder en duidelijk. En dat respecteren jullie blijkbaar van elkaar. Houden zo, zou ik zeggen!

De wereld was gemakkelijker als er meer mensen waren zoals jullie! Laat je dus niet aan het twijfelen brengen wanneer je vanuit goede christelijke principes en motieven je leven wilt inrichten!

Een gezegend huwelijk toegewenst,
Marijke Rots

3 reacties
Catherine
Inderdaad. Zoals mevrouw Rots zegt, geen probleem van maken als dit er niet is. Dit is kennelijk de norm, het altijd moeilijk vinden om een grens te bewaken. Maar veel mensen komen zelfs niet in de buurt van een grens en anderen gaan hem makkelijk over.
Heb nog een fijne tijd, blijf vooral jezelf, ook in deze en volg je eigen weg, niet die van anderen!
schoenveter
Vragensteller(s), in jullie situatie is dat dus geen probleem. Alleen vragen jullie hoe dat nu kan komen dat anderen daar wel problemen mee hebben.

Jullie zijn rond de 30 jaar, dat is geen puberale leeftijd meer en dan heb je minder van die 'wilde' uitspattingen. De beheersing over de gevoelens hebben jullie goed onder controle en omdat jullie die confrontatie niet opzoeken hebben jullie ook niets tegen zitten. Verder is er weinig gebeurt dat daar invloed op heeft gehad. Nog iets kan zijn dat jullie niet op basis van lichamelijke gevoelens maar op basis van emoties en liefde voor elkaar belangrijk zijn. Iets wat heel goed is om een langdurige en goede relatie met elkaar te hebben! Dit bouw je op door veel met elkaar te praten over elkaars gevoelens en overtuigingen te praten, en ook door altijd open en eerlijk tegen elkaar te zijn. Zo leer je elkaar goed kennen en weet je of je bij elkaar past en zal je onenigheid beter met elkaar kunnen uitpraten.

Dit is heel erg mooi en voor zoveel moois mogen jullie elke dag dankbaar zijn tegenover God. Hoewel dit alles zo goed klinkt moet je wel weten dat je hierom niet beter bent dan anderen en dat de zonden altijd aanwezig blijven, word daarom niet overmoedig! Want waarom stelde je deze vraag? Omdat je nieuwsgierig bent? Dit kan al verleiding zijn tot kwaad! Ik wens jullie al het goede toe en hoop dat jullie tot eer van God samen mogen leven.
rina
Bijzonder dat jullie zo sterk zijn om jullie grenzen te bewaken.!

en ik denk ook inderdaad dat je hier niet verder over moet na gaan zitten denken.

wees blij en dankbaar dat het jullie lukt!