Kan God nog van mij houden?

Ds. K. van den Geest / 20 reacties

Vraag

Ik ben 19 jaar en heb een tattoo. Ik drink wel eens en gebruik regelmatig drugs. Ook ben ik al meerdere jaren geen maagd meer. Hier koos ik wel bewust voor. Ik scheld vrijwel de hele dag door en ga eigenlijk ook nooit naar de kerk. Ik luister hardrockmuziek en soms ook elektronische muziek met vulgaire teksten. Mijn vraag is eigenlijk, kan God nog van mij houden?

Antwoord

Ik ken een heel klein boekje dat heet "Wat zou Jezus tegen Madonna zeggen?" Nou, wat denk je? Zou hij een hele preek tegen haar houden over haar verderfelijke leven? Ik weet zeker van niet. Zo is Jezus niet. Hij zou tegen haar zeggen: weet jij wel dat God van jou houdt? Weet jij wel dat jij Gods liefde nodig hebt?

Degenen die braaf elke zondag naar de kerk gaan, dagelijks bidden en Bijbellezen, zouden die beter zijn dan jij? Daar geloof ik niks van. Jij schrijft in ieder geval eerlijk hoe het er met je voorstaat. Blijkbaar laat God jou dus niet onverschillig. Alleen zet je je misschien af tegen mensen die voor het oog alles zo doen als het hoort en van hen verwacht wordt. Misschien wel terecht. Echt, geloof me, er is een hoop braafheid en burgerlijkheid in de kerk. Netjes in het pak vooraan in de bank, maar wat zit er echt achter? Verkijk je daar niet op. Die tattoo vinden ze misschien "niet christelijk." Wat vind jij zelf? Zegt het iets over wie jij bent? Dat je drinkt en drugs gebruikt, hoeveel brave kerkmensen doen niet hetzelfde, maar dan achter de voordeur? Dat je seks had, hoeveel keurig getrouwde stellen hebben dat ook 'lekker' gedaan toen ze verkering hadden, maar zonder ervoor uit te komen?

En die andere dingen? Weet je, als jij het anders wilt, hoe komt dat dan? Is dat omdat je voelt dat God van je houdt? En dat je eigenlijk wel aanvoelt dat als je Zijn liefde wilt beantwoorden dat er dan dingen gaan veranderen in je leven? Het is de vraag of je dat wilt. Ik denk van wel: anders zou je dit niet schrijven. Maar onthoud dan één ding: God houdt van jou en blijft dat doen. Wat jij uitvreet kan dat niet ongedaan maken. En onthoudt dan ook dat Jezus zei tegen de Farizeeërs: gaan jullie eerst maar 's leren wat het betekent dat God liever een oprecht hart ziet dan keurige offers (zie Matt. 9 en Spreuken 21, vers 2/3). Want, zegt Hij dan, gezonde mensen hebben geen dokter nodig, zieke wel. Ik ben niet gekomen om mensen te redden die (denken dat ze) al goed zijn, maar om mensen te redden die weten dat ze slecht zijn en een redder nodig hebben (ik geef het een beetje omschrijvend weer, maar dit is wat er bedoeld wordt in Mattheus 9).

En als je nou nog niet overtuigd bent, bekijk dan de dvd "Het bezoek". Misschien niet het soort film waar jij doorgaans van uit je dak gaat, maar die 40 minuutjes moet je toch kunnen opbrengen. FF googelen en je kunt 'm zo bestellen.

Klaas van den Geest

Ds. K. van den Geest

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Nederlandse Gereformeerde Kerken
  • Woon/standplaats:
    Deventer
  • Status:
    Actief
20 reacties
Roozemond
ja, God kan nog wel van jou houden!
Maar dat vraagt offers en de vraag is of je daartoe bereid bent.
Breken met zonden in je leven, ik kan je verzekeren dat dat echte vrijheid geeft!
Maar daar heb je Hem echt bij nodig! En mensen die je ter hand nemen! ga in contact face to face. Heel goed dat je deze stap durfde te maken, nu de volgende!
Er wordt voor je gebeden!
louis2
Ik sluit me helemaal bij roozemond aan.
Word wakker, en zie het licht, zou ik zeggen.
Ben je bewust van wat die drugs allemaal met je lichaam doet...
Maar weet we zijn allemaal zondaars, daarom is Jezus op aarde gekomen!
louis2
Oh, ik ben overigens even oud als de vraagstelster.
Ik ken veel mensen in mijn omgeving die leven met veel drugs en alcohol, en ik zou toch niet in hun schoenen willen staan.
plderoos
De vraag is niet of God nog van jou kan houden, het staat vast dat Hij dat doet! Echt hoor, heel veel mensen denken dat geloven iets aparts is maar dat is onzin. Geloven doen we allemaal. Ook mensen die niet in God geloven, geloven dat er geen God is. Dus nogmaals, de vraag is niet of God nog van Jou houdt, de vraag is of jij gelooft dat Hij dat doet! En als je dat eenmaal gelooft dat is het best een goed idee om ook je vertrouwen op Hem te stellen. En dat is het enige verschil! Het enige verschil of het al dan niet goed met mensen komt is of ze geloven in die ene, helemaal geweldige God!

Ik ben best een nette man, 46, zwart broekje, zwart jasje en dapper vooraan in de kerk. Maar ik ben echt geen haar beter dan jij! Tuurlijk niet! Maar ik geloof wel! en dus gaat het helemaal goed met mij komen, en dat gun ik werkelijk iedereen van ganser harte! Ook jou!

Jammer genoeg zijn er wel verschillen in mensen die in God geloven. Sommigen drukken zich soms wat onhandig uit. Want nee, dat vraagt geen offers van je. Als jij, in antwoord op de reactie van de dominee zegt dat je vanaf nu in God gelooft dan gaat het goed met je komen al ging je vanavond nog dood! Doe dat dus maar :-)

En ik voorspel je dat als je dat eenmaal doet, en je leert er een beetje over, dat dat je leven gaat veranderen, en dat je dan nooit meer anders wilt :-) Vanaf hier al het goede van God toegewenst!
dkw
Precies plderoos,
Het zijn geen offers of lasten, het worden lusten.
Zeker zullen er zonde en verleidelijkheden zijn, maar als je die bij God kunt brengen en in Hem geloven word het een lust en mag je dat met plezier doen!
altijdwat
Misschien klopt je geweten...en voel je diep vanbinnen wel dat het zo iig nooit goed gaat komen. Goed dat je je vraag hebt durven stellen! Dat je daarmee jezelf ook onder ogen durfde te komen.
Vraag maar of de Heere één druppeltje liefde van Hem in je hart wil schenken, dan gaat alles van zelf! Het is een liefdedienst. God heeft geen slaven, maar kinderen!
waldboy
@Roozemond-ja, God kan nog wel van jou houden!
Maar dat vraagt offers en de vraag is of je daartoe bereid bent.

Het komt bij over alsof God pas van een mesn KAN houden wanneer die eerst met de zonde breekt.

God houdt van ieder mens. Onvoorwaardelijk!!

Dat een mesn zijn leven zal moeten veranderen, dat wil ik niet ontkennen. Maar we moeten niet doen alsof Hij de voorwaarde stelt, dat je eerst "netjes" moet gaan leven.
Roozemond
@waldboy, zo heb ik het niet bedoeld maar zo kun het het idd. wel opvatten ja. Ik heb bedoeld dat je niet in twee werelden kunt leven, en als God in je leven komt, als je dat zelf bewust mag worden, dan gaat dat liefdevolle offers vragen, dan breek je vanzelf met de zonden.
Bedankt voor deze kritische noot!
zeeland
Buiten Christus is God een verterend vuur. God heeft de mensen lief en heeft daarom Zijn Zoon gezonden naar de aarde om een ieder die in Hem gelooft, te behouden!
God haat de zonden en als je in je zonden blijft in dit leven en je kent geen Verlosser en Middelaar in dit leven, dan verdien en krijg je straf voor je zonden!

Ik ben het met Roozemond eens dat je eerst moet breken met je zonden. De Heilige Geest overtuigd van zonden, gerechtigheid en oordeel.
Geen zondaar is te veel zondaar om behouden te worden! Wel is het zo, dat je geen 2 Heren kunt dienen, want God eist van ons dat wij ons leven toewijden aan Hem en er niet nog een afgod op na houden.

@vraagsteller: ik denk dat je met je zonden moet breken. Je kunt wachten totdat God ingrijpt en je laat zien dat je midden in de zonden leeft, maar wie weet is het dan te laat en sterf je in je zonden.
Stel dat je breekt met je zonden, wil nog niet zeggen dat je behouden bent. Het enige behoudt is het geloof in God en dat je zonden om Christus wil vergeven zijn! Van harte toegewenst!
lia78
@ Waldboy, God houdt van ieder mens. Onvoorwaardelijk!!

Hoe kom je dan uit met de uitspraak van God: Jakob heb Ik liefgehad, maar Ezau heb Ik gehaat.?
1a2b3c
Joh.16: 8 En als Die gekomen is, zal Hij de wereld overtuigen van zonde, van gerechtigheid en van oordeel: 9 van zonde, omdat zij niet in Mij geloven;

Ongeloof is de grootste zonde, daar moet je als eerst mee breken. Niet dat de rest er niet toe doet, maar zonder geloof is het onmogelijk om God te behagen.
Zonder geloof zijn al onze gerechtigheden een wegwerpelijk kleed. Stel je prioriteiten!!!
matthew
'@Lia78

deze tekst slaat niet op de persoon van Jakob en Ezau maar op hun nakomelingen.
ik heb dit eens onderzocht.

God had de persoon Ezau wel lief (God wilde hem dus genade geven).

de nakomelingen van Ezau had hij ook lief (God wilde hun dus ook genade geven!!).

God haatte de nakomelingen (Edomieten) van Ezau om hun God(de)loze levenswandel!!

volgens mij heb ik dit nagekeken in de verklaring van Matthew Henry, en in de kanttekeningen.

ik hoop dat je hier wat mee kunt, mocht het niet zo wezen hoor ik het graag.
AHHK76
God had de wereld zo lief, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven, zodat elk die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. De Heere Jezus at met hoeren en tollenaren. Hij is gekomen voor verloren mensenkinderen, omdat Hij ze behouden wil! Hij kijk juist om naar mensen die door anderen niet gezien werden. En zei tegen mensen die zich beter voelden: Wie zonder zonde is, die werpe de eerste steen.....
Daarom kan het goed komen met jou en mij!
lia78
@Matthew, dank je wel voor je reactie. Dan nòg blijft de vraag t.o.v. wat Waldboy zegt: God houdt onvoorwaardelijk van alle mensen. In jou reactie blijkt dan dat hij de Edomieten haat om hun Goddeloze levenswandel, dus hij HAAT hen toch! Dit strookt dus niet met elkaar. Ik vind het erg moeilijk: Ik kan niet voetstoots aannemen dat God van iedereen houdt, maar ben ook bang dat ik te star/negatief ben naar God toe... Voor mezelf dus ook een onzekerheid.
1a2b3c
Jakob/Israël is verkozen boven Ezau/Edom. In Maleachi, ver na de geboorte van Jakob en Ezau lees je dit pas voor het eerst. Later in Rom.9:13 nog een keer.
'Haten' staat hier niet tegenover 'houden van', maar betekent hier 'achter gesteld'.
Net zoals in Luk.14:26 Als iemand tot Mij komt en niet haat zijn eigen vader en moeder en vrouw en kinderen en broers en zusters, ja, ook zelfs zijn eigen leven, die kan Mijn discipel niet zijn.
Hier bedoelt Jezus ook niet het dat we hen moeten haten, maar dat onze liefde tot hen 'achter gesteld' moet zijn aan onze liefde tot Hem. God liefhebben boven alles.
rian2
Komt allen tot mij die vermoeid en belast; Ik zal je rust geven.
De Heere is uit op je hart, Hij wil Zijn Liefde geven.
Ga naar Hem zoals je bent, Hij zal je redden en je zonden vergeven.
Hij schenkt Zijn Geest...waardoor je Hem lief gaat krijgen en je door genade breekt met je zonden.
Jij en ik zijn net zulke zondaren, wat voor zonde je ook doet..
Zijn Bloed reinigt van al jouw zonden.
Ga niet zelf modderen om te stoppen, maar verwacht het van Hem, in Zijn Kracht zijn we sterk.
rian2
Ik zal voor je bidden
matthew
@lia78

bedankt voor je reactie. misschien heb ik het een beetje onduidelijk verwoord. maar God haatte de Edomieten om hun werken. dat wil dus niet zeggen dat Hij de Edomieten niet genadig wilde zijn,
want dan zou God zijn eigen Woord niet houden. ( 2 petr 3 : 9)

De Heere vertraagd de belofte niet, maar is lankmoedig over ons, niet willende, dat er enigen verloren gaan, maar dat zij ALLEN!!!! tot bekering komen.

en dan is Zijn liefde, voor de mensheid idd onvoorwaardelijk (wat voor afkomst ook, welke zonden gedaan zijn, wat voor leven er geleefd is.)

het maakt voor God niet uit.

lees maar in de Bijbel er zijn genoeg voorbeelden. (Rachab de hoer, moordenaar aan het kruis, Paulus, en zo zou je nog even door kunnen gaan,)

nogmaals hoop ik dat ik je hiermee heb geholpen.
Roozemond
@lia78 ; ik begrijp je reactie/vraag, kan ik ook niet eerlijk gezegd....
Roozemond
@lia78: maar als Gods liefde in je hart wordt uitgestort en je het uit kan verwonderen met bijv. dat Hij naar zo iemand als mij wil omzien... dan zie je dat het voor iedereen kan...

Maar als ik alleen maar om me heen God is liefde hoor en niets anders, dan er is ook iets in mij wat daar tegenin gaat.... Beide kanten moeten we belichten. Wel staat er in de bijbel dat God niet wil dat 1 mens verloren gaat... daar zien we iets van het Vaderhart van God...

Moeilijk wel hé?