Calvijn en de actieve verwerping

Ds. G.A. van den Brink / Geen reacties

12-06-2023, 12:00

Vraag

Geachte ds. Van den Brink, ik wil graag een vraag stellen over de leer van de uitverkiezing. Leren de Dordtse Leerregels een enkele of een dubbele predestinatie? De reden waarom ik dit vraag is omdat ik verschillen opmerk in de visie van Calvijn aangaande de verkiezing en die van onze Dordtse vaderen die u beschrijft in uw boekje. Als ik in Calvijns Institutie 3.21.1 lees, dan komt het op mij over dat Calvijn geloofde in een actieve verwerping en dat God dat niet alleen toeliet, maar ook heeft gewild. Wanneer onze vaderen schrijven over de verwerping, dan stellen zij dat de Heere de verworpenen in de zonde laat en hen voorbijgaat (Dordtse Leerregels 1.15). Dit schijnt mij toe als een passieve verwerping.

Dus eigenlijk heb ik twee vragen: klopt het dat onze vaderen verschillen in hun visie aangaande de uitverkiezing ten opzichte van Calvijn? Zo ja -dus zij hangen een passieve verwerping aan- is dat dan de leer van de enkele of de dubbele predestinatie?


Antwoord

Beste vragensteller,

De vraag naar de dubbele predestinatie gaat over het volgende. Dordt leert de dubbele predestinatie, want ook de verwerping is volgens Dordt een besluit. Álles ligt in Gods besluit, dus ook de eeuwige bestemming van de mensen die niet verkoren zijn. Anders gezegd: als God besluit om Judas niet te verkiezen, is dit wel degelijk een besluit. Als je deze overtuiging loslaat, beweer je feitelijk dat er dingen gebeuren die onafhankelijk zijn van Gods besluit, en dat lijkt mij een zeer onwenselijke visie.

Vervolgens, terecht heb je geconstateerd dat Dordt anders over de verkiezing spreekt dan Calvijn. De taal bij Calvijn is harder, ook wat ongenuanceerder, sneller voor misverstand vatbaar. De Dordtse Synode heeft Calvijn in bescherming genomen tegen de remonstrantse kritiek, maar tegelijk bewust niet al zijn verwoordingen overgenomen. 

Dit is een mooi voorbeeld dat helder maakt waarom de gereformeerde theologen geen calvinisten wilden worden genoemd. Ze waren dankbaar voor de enorme zegen die Calvijn voor de kerk betekende, maar wilden zich niet aan al zijn verwoordingen binden. Zeker op het punt van de verwerping vonden zij een zorgvuldiger verwoording nodig.

Met hartelijke groet,
Ds. G. A. van den Brink 

Lees meer artikelen over:

verwerping
Dit artikel is beantwoord door

Ds. G.A. van den Brink

  • Geboortedatum:
    05-01-1974
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Apeldoorn
  • Status:
    Actief
242 artikelen
Ds. G.A. van den Brink

Bijzonderheden:

Emeritus-predikant. Sinds september 2020 als wetenschappelijk medewerker verbonden aan de TUA.

Bekijk ook:

 

 

 

 

 

 


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

Wij hebben kort geleden een discussie gehad over de leesbaarheid en nut van de Heidelbergse Catechismus. Jeugd en jongvolwassenen beginnen al te zuchten en te steunen zodra die in beeld komt. Daarna k...
Geen reacties
12-06-2019
Wij zijn nog maar kort getrouwd, maar ik beleef weinig plezier aan het intieme contact. Aan het begin van het huwelijk was het best wel goed met veel knuffelen e.d. Maar ik kom altijd al heel snel kla...
3 reacties
12-06-2012
Een aantal jaren geleden werd er op de protestants-christelijke basisschool (waar misschien een kwart van de kinderen van huis uit 'iets' van het geloof meekrijgt) van mijn kind een stagiaire als klas...
6 reacties
12-06-2013
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering