Evangelist worden

Ds. J. van Rossem / Geen reacties

Vraag

Ik ben 19 jaar oud en ik ben sinds een aantal maanden er heel erg mee bezig of ik evangelist moet worden. Voor mezelf of ik het ook inderdaad graag wil en in biddend opzicht met God. Op een avond bad ik God of Hij mij de kant van de evangelisatie op wilde hebben en vroeg Hem of Hij mij dat ook duidelijk wilde maken. Voor dat ik dat bad had ik al een gesprek met m'n moeder gehad waarin ik haar vertelde over mijn twijfels. Ik heb haar ook verteld dat ik het vaak zo moeilijk vind als mensen me wat het geloof betreft niet altijd serieus nemen omdat ik te jong zou zijn!

Nadat ik tot God gebeden had en mijn vragen en onzekerheden voor Hem had neergelegd besloot ik -of moet ik zeggen de Heilige Geest- dat ik een stukje uit mijn bijbel zou gaan lezen. Ik sloeg open bij Titus 2:11-15. Mijn oog werd heel erg naar vers 15 getrokken waar staat: "Spreek dit en vermaan en bestraf met allen ernst. Dat niemand u verachte." Ik raakte hierdoor zo ontroerd en in m'n ongeloof vroeg ik God nog eens of dit dan het teken was. Na dit gebed zag ik onder vers 15 een verwijzing naar 1 Tim. 4:12 staan. Ik heb dit opgezocht en daar kreeg ik als het ware mijn tweede antwoord. Daar staat namelijk: "Niemand verachte uw jonkheid. Maar zijt een voorbeeld der gelovigen in woord in wandel in liefde in den geest in geloof in reinheid." Ik heb zo liggen huilen en heb God gedankt voor Zijn liefde en trouw.

Vervolgens heb ik met mijn ouders hierover gepraat en met onze dominee. Toch, hoe klein gelovig ik ben, zou ik toch graag willen weten van u of ik dit ook werkelijk als een roeping mag zien en wilde u ook wat vragen over de bijbelschool in Zeist. Ik heb mijn mavo-diploma en weet dus niet of er mogelijkheden zijn voor een opleiding tot zendeling of evangelist. Heeft u van Zeist een tel. nr. of iets waar ik wat info kan opvragen?

Antwoord

Hartelijk dank voor je vraag. Jammer dat je je in geloofsvragen niet serieus genomen voelt. Dat is een reden te meer om je tot de Heere te wenden, wat je ook gedaan hebt langs de weg van gebed en Bijbellezing. Als de Heere iemand roept zullen we in mensen teleurgesteld worden, helaas ook in hen van wie we het zo anders verwachten. Dit is alleen maar een les om het van de Heere te verwachten., keer op keer.

Als we door de Heere geroepen zijn zal Hij het steeds weer opnieuw aan ons en in ons bevestigen. Dat vraagt om een leven van gebed en Bijbelstudie. Dat hebben we ook nodig, omdat er de duivel is die ons steeds weer aanvecht.

Wanneer zijn we door de Heere geroepen? Als we dit geroepen zijn, door alle strijd heen, maar niet uit ons hart kunnen krijgen. Dan weten we van de hartelijke liefde tot Christus en van de nood van zondige mensen die zonder de Heere Jezus alleen maar verloren zullen gaan. Dan hebben we niemand voor de hel over!

Je vroeg om het telefoonummer van de Bijbelschool te Zeist. Waarschijnlijk bedoel je het nummer van de Wittenberg, een christelijke hogeschool en toerustingscentrum. Deze is gevestigd aan de Krakelingenweg 10,3707 HV te Zeist. Het telefoonnummer is 030 6924166. Bij mijn weten is een mavo-opleiding onvoldoende. Probeer, met de Hulp des Heeren havo te doen.

Graag wil ik je het adres geven van de studiecoordinator van de Gereformeerde Bond, die je ongetwijfeld verder zal kunnen helpen op het gebied van de eventuele opleidingen. Het is Dr. J. Hoek, Otterlaan 23, 3903 CW Veenendaal, tel 0318 565045, e-mail: jhoek@che.nl.

Ik hoop meer van je te horen, in verband met de toekomst, zo de Heere geeft. In alles de zegen van de Heere toegebeden. Als de Heere roept, dan zal Hij ook wegen banen om de roeping op te volgen! Leer het dan maar in alles van de Heere alleen te verwachten.

Ds. J. van Rossem

Lees meer artikelen over:

evangelisatiestudiekeuzeTheologie studeren