Belijdenis doen in Ger. Gem. of PKN

N.J. Teerds / Geen reacties

Vraag

Ik ben op dit moment 2,5 jaar samen met mijn vriend en zijn samen erg gelukkig. Wij willen graag over een half jaar trouwen, maar willen daarvoor wel belijdenis doen. Nu hebben wij beide vanuit de kerk (ik zit in de Gereformeerde Gemeenten en mijn vriend in de Protestantse Kerk in Nederland) een mail gekregen of wij belijdenis willen doen. Wanneer wij getrouwd zijn willen wij samen een kerk zoeken waar wij ons beide thuis voelen. Wij hebben besloten samen naar de PKN te willen. Mijn vriend wil graag samen belijdenis doen, maar voelt zich niet thuis in mijn kerk. Ik voel me thuis in beide kerken en omdat we samen naar de PKN willen is mijn voorkeur om belijdenis te doen in de gemeente bij mijn vriend.

Mijn ouders vinden hierin alleen dat ik belijdenis in mijn eigen kerk moet doen, omdat je dan de doop van je ouders overneemt en je dit afsluit in de gemeente waar je bent opgegroeid. Hierdoor ben ik gaan twijfelen en durf ik eigenlijk niet de keuze te maken die ik als eerst in mijn gedachte had (belijdenis doen in de PKN met mijn vriend). Wat zou u in deze situatie adviseren en hoe kan ik iedereen zo veel mogelijk tevreden stellen?

Antwoord

Als ik je goed begrijp, hebben jullie samen besloten om voor jullie huwelijk belijdenis te doen in de PKN.  Jij voelt je thuis in de Ger. Gem. en je vriend niet, maar samen voelen jullie je thuis in de PKN.

Laat ik allereerst zeggen dat het verstandig is om samen voor één kerk te kiezen. Twee kerken bezoeken na een huwelijk is niet goed, zeker niet als er kinderen mogen komen.

Wel heb ik een aantal vragen aan jullie.  Niet alle Ger. Gem.-gemeenten lijken op elkaar en niet alle PKN-gemeenten lijken op elkaar. Het maakt wel degelijk uit waar en in welke gemeente jullie samen belijdenis willen gaan doen.

Dan komt mijn moeilijkste vraag aan jullie. Jullie hebben het over je gevoel. Het gaat over je thuisvoelen in een bepaalde kerk. Graag zou ik daarover een verdiepend gesprek willen aangaan. Hopelijk hebben jullie met elkaar niet alleen over je gevoel gesproken. Naar ik mag aannemen, hebben jullie jarenlang de catechisaties bezocht. Daarin is gesproken over het geloof en de geloofsleer. Dit alles komt ook elke zondag aan de orde in de preken en in de leesdiensten. Ik geef een richting aan:  “Wat is uw enige troost beide in leven en sterven?” (Vraag 1 van de Heidelbergse Catechismus) en “Hoeveel stukken zijn u nodig te weten, opdat gij in deze troost zaliglijk leven en sterven moogt?” (Vraag 2 van de Heidelbergse Catechismus). Het is goed om juist over deze zaken met elkaar te spreken, zodat jullie beslissing méér wordt dan een gevoelsbeslissing. Dan wordt het niet alleen een gesprek, maar ook een gebedszaak. Dat is het misschien al, maar dat kan ik uit de vraag niet opmaken.

Je ouders willen graag dat je belijdenis doet in de Gereformeerde Gemeente. Dat begrijp ik wel, omdat iedere ouder ernaar uitziet dat hun kinderen zich verbinden aan de Bijbelse boodschap waarbij ze hun kinderen hebben opgevoed. Als je echter vast van plan bent om straks in de PKN lid te worden, lijkt het me geen juiste stap om eerst in de Ger. Gem. belijdenis te doen. Je verbindt je dan met een eed aan de “leer die alhier geleerd” wordt om vervolgens over te stappen naar een ander kerkverband met een toch wel andere leer.

Je ouders brachten je aan het twijfelen. Is dit de enige twijfel? Gaat het dus alleen over de weg die je bewandelen wil richting het belijdenis doen? Of zit er meer achter je twijfel? Verdiep je er nog eens in wat belijdenis doen is. Neem samen, biddend, een besluit. Veel wijsheid en zegen toegewenst!

N. J. Teerds

Lees ook: alle artikelen over 'Belijdenis doen' op Refoweb

Tags in dit artikel:

belijdenis