Godheid van Jezus

Redactie Refoweb / 25 reacties

Vraag

Is Jezus God? Vanuit de drie-eenheidsleer is me altijd voorgehouden dat Jezus God is. Ik ben de vier evangeliën eens kritisch gaan doorlezen en heb op een rijtje gezet wat Jezus over zichzelf heeft gezegd volgens de evangelisten. Dan valt me op dat Hij in geen van deze bijbelboeken expliciet heeft gezegd dat Hij God is. Sterker nog, Jezus noemt Zichzelf consequent de Mensenzoon (meer dan 40 keer). Zijn er plaatsen in de Bijbel waar Jezus expliciet over zichzelf zegt dat Hij God is?

Antwoord

Tja, hoeveel bewijzen wil je hebben? Enkele voorbeelden: Johannes 17:5: "En nu, verheerlijk Gij Mij, Vader, bij Uzelf met de heerlijkheid, die Ik bij U had, eer de wereld was." Johannes 8:57-58: "De Joden dan zeiden tot Hem: Gij zijt nog geen vijftig jaar en hebt Gij Abraham gezien? Jezus zeide tot hen: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Eer Abraham was, ben Ik." Johannes 10:30: "Ik en de Vader zijn één." Johannes 14:7: "Indien gij Mij kendet, zoudt gij ook mijn Vader gekend hebben. Van nu aan kent gij Hem en hebt gij Hem gezien." Johannes 14:8-9: "Filippus zeide tot Hem: Here, toon ons de Vader en het is ons genoeg. Jezus zeide tot hem: Ben Ik zolang bij u, Filippus, en kent gij Mij niet? Wie mij gezien heeft, heeft de Vader gezien; hoe zegt gij dan: Toon ons de Vader?" Johannes 10:37-38: "Indien Ik de werken mijns Vaders niet doe, gelooft Mij niet, doch indien Ik ze doe en gij Mij toch niet gelooft, gelooft dan de werken, opdat gij weten en erkennen moogt, dat de Vader in Mij is en Ik in de Vader." Johannes 5:17-18: "Maar Hij antwoordde hun: Mijn Vader werkt tot nu toe en Ik werk ook. Hierom dan trachtten de Joden des te meer Hem te doden, omdat Hij niet alleen de sabbat schond, maar ook God zijn eigen Vader noemde en Zich dus met God gelijkstelde."

Daarnaast hebben we natuurlijk het prachtig getuigenis van Thomas: Joh. 20:28: "En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God!" En verder tal van bewijzen in de brieven aan de gemeenten.

Redactie Vragenrubriek

Lees meer artikelen over:

Drie-eenheidJezus
25 reacties
Roozemond
@Vlokje, klopt, maar ik haalde jouw woorden aan in mijn reactie, dus vandaar.
Omega
@Vlokje Je vergelijkt de goddelijkheid van Jezus met die van ons. Wat bedoel je met ons? Zijn dat de mensen die in God geloven of geldt dat voor iedereen? En als wij ook goddelijk zijn, want maakt Jezus dan anders of bijzonder? Waarom kunnen wij geen wonderen doen en Jezus wel? Waarom wordt Jezus expliciet God genoemd door Zijn apostelen, dus door mensen die Hem beter kennen dan wij? Hebben zij zich vergist?

Waar staat trouwens dat we ons niet kunnen verroeren als God niet in ons is? Ik begrijp uit je reactie dat je geen christen bent. Mag ik weten welke religie je wel aanhangt?
vlokje
Omega: Zal niet al je vragen beantwoorden, volgens mij dwalen we te ver af van doel van de vraagstelling. Om op je laatste vraag in te gaan: Ben bijna 40 jaar christen geweest, en dien nu een God van uitsluitend liefde, en hang geen religie meer aan. Kun jij je verroeren omdat dat satan in jou is, of God? Ik vind het persoonlijk een grove ontkenning van God om te zeggen dat we ons kunnen verroeren zonder God.
Omega
@Vlokje Ik begrijp dat het moeilijk is om een antwoord te geven om mijn vragen. Heb zojuist een intensieve mailwisseling met een alverzoener achter de rug en hij reageerde exact hetzelfde: geen antwoord op lastige vragen. Dat God ons laat bewegen is een wonder van Zijn genade, maar Hij komt pas in ons wonen (met Zijn Geest) als we Jezus aannemen als onze Verlosser en Zaligmaker (Rom. 8:9). Maar als we niet in Jezus geloven en Hem liefhebben (dat is in Zijn volkomenheid, dus ook in Zijn Godheid) dat missen we niet alleen de inwoning van God in onze ziel, maar zijn we ook een vervloeking (1 Kor. 16:22).

Ik heb ervaren dat alverzoeners hun eigen uitleg hebben bij de Bijbel en die aanpassen aan hun eigen leer (die overigens onderling net zo divers is als er religies zijn). Bijbelgedeelten die Jezus als God betitelen worden als niet-canoniek beschouwd of zijn in later eeuwen gemanipuleerd. Dat maakt het lastig om met elkaar van gedachten te wisselen, omdat iedere gemeenschappelijke basis ontbreekt.
vlokje
Omega: de 2 redenen dat ik niet je vragen hier ga beantwoorden zijn: ik vind het ongepast om hier in deze vragenrubriek een lange discussie te gaan opzetten. We zijn hier al te ver in doorgegaan mijns inziens. De andere reden is die je zelf aangeeft: iedere gemeenschappelijke basis ontbreekt. Als je niet beiden de bijbel als absolute woord van God beschouwd kom je onmogelijk tot elkaar. Vroeger dacht ik exact als alle christenen.
Maar critici passen de bijbel niet aan naar eigen inzicht, maar zien het als een boek door mensen geschreven, evenals jij en ik. Wij noemen onszelf geen alverzoeners, omdat we niet (meer) geloven dat we verzoening nodig hebben, omdat we volgens ons nooit Gods liefde hebben verloren.
Kan alleen nog dit zeggen: God is onvoorwaardelijk in mij komen wonen, en ik twijfel geen seconde aan de volledigheid van deze liefde.
Mag ik weten of u persoonlijk die liefdeskracht heeft ervaren?