Hersteld Ger. Gem.

Ds. R. van de Kamp / 18 reacties

Vraag

Wij zijn lid van de de PKN, maar hebben steeds meer moeite met de oppervlakkige prediking daar. Nu kerken we sinds een paar maanden bij HHK. We zijn nog geen lid. De prediking is daar meer diepgaander, we voelen ons wat dat betreft thuis. Maar wat ons erg tegenstaat zijn de mensen in die gemeente. De meeste zijn toch ex-Ger. Gem. aan kledingstijl en houding te zien... zo koel en onvriendelijk. We kerken er al een paar maanden, maar er is nog niemand geweest die ons eens groet, laat staan een praatje maakt of voor de koffie uitnodigt. We missen heel erg de liefdevolle warmte in die gemeente. Dat is in de hervormde PKN-gemeente dan toch wel weer anders. De mensen zijn er gewoner en veel vriendelijker, groeten elkaar enz. Ik groet heel bewust mensen in de HHK, maar ik krijg een zuinig knikje terug of helemaal niet. Jammer is dat. Nu weten we echt niet meer wat we moeten doen. Hoe komt het toch dat de mensen daar zo heel erg met uiterlijke dingen bezig zijn (geen legging, geen oorbellen, wel grote hoed enz.) maar dat er zo weinig liefde en warmte wordt geproefd. Een geloofsgemeenschap met mensen die je eens uitnodigen op de koffie en dan een fijn gesprek hebben over het geloof in de Heere Jezus Christus, wie Hij voor ons is... Het lijkt er daarom op dat de HHK niet Hersteld Hervormd is maar Hersteld Ger. Gem. Ik zou deze vraag graag aan dominee R. van de Kamp willen stellen.

Antwoord

Beste vriend(in),

De vraag die je stelt heeft betrekking op uiterlijke dingen in de gemeente. Ik zou dat willen bestempelen als de cultuur van een gemeente. Dat kan plaatselijk flink verschillen. Dus ik vraag mij af of we het daar over moeten hebben. Van veel mensen mag je het niet over uiterlijke dingen hebben, maar ik word daar nu min of meer toe gedwongen. Maar die uitdaging ga ik aan.

Het raakte me dat je in je vraag stelt dat de mensen in die gemeente je tegenstaan! Is dat wel christelijk? Moeten wij niet de ander in de gemeente stichten in plaats van oordelen (Rom 14: 13)? Blijkbaar mag je er niet netjes uitzien, want dan ben je een ex. Ger. Gemmer?!?! In de Hervormde kerk werd, althans in sommige plaatsen, minder nadruk gelegd op uiterlijke dingen. Mensen mochten zichzelf zijn, zo heette dat. Maar ik vraag mij werkelijk af of dat bijbels is! En is daarmee niet een cultuur ontstaan, van vrijheid en blijheid, die op geen enkele manier bijbels te funderen is?

De HEERE roept ons op om deze wereld niet gelijkvormig te worden (Rom. 12:2). Dat houdt ook in dat ik ook afstand moet doen van de refo-mode. Is het verantwoord om met ieder seizoen weer enkele honderden euro’s uit te geven aan een nieuw hoofddeksel? Of een nieuw hoofddeksel te kopen, omdat de mode is veranderd? Is dat de essentie van de hoofdbedekking waarvan Paulus in 1 Kor 11 spreekt?

Dus als het om uiterlijke dingen gaat, dan moeten we dicht bij onszelf blijven. Zit ik mezelf te kietelen met prachtige kleren, die volledig voldoen aan de norm van de mode? Of zit ik mezelf te kietelen, omdat ik niets om kleding geef en dus lekker doe waar ik zelf zin in heb? Beide is op grond van de Bijbel te veroordelen.

Ik heb ook nagedacht waarom Ger. Gemmers minder vriendelijk zijn. Natuurlijk is het onzin dat een Ger. Gemmer niet vriendelijk is. Maar zoals ik in het begin al zei, het heeft met cultuur te maken. In de plaats waar ik wat ervaring heb opgedaan, zijn de Ger. Gem. gemeentes erg groot, vaak meer dan 2000 leden. Je begrijpt dan ook dat veel mensen elkaar niet kennen. Het komt wel voor dat mensen elkaar in het dorp tegenkomen en niet weten dat ze bij elkaar in de gemeente zitten. Omdat ze elkaar nauwelijks kennen is het ook niet gebruikelijk om elkaar heel vriendelijk te bejegenen. Onbekend maakt onbemind. Daarbij komt nog de aard van de bevolking. Een Brabander is over het algemeen veel gemoedelijker, dan iemand van de Veluwe. In onze gemeente houden wij daarom regelmatig avonden voor leden die nieuw zijn ingekomen. Het doel van deze avonden is dat mensen elkaar leren kennen en zich opgenomen weten in de gemeente. Ik hoor geen klachten in de gemeente dat mensen elkaar niet zien staan.

Zijn wij nu Hersteld Hervormd of Hersteld Ger. Gem.? Waar gaat het nu uiteindelijk om? Gaat het er niet om of wij bijbels zijn? Of wij hersteld zijn in de zuivere zin van het woord (of: Woord)? En dat door Gods onbegrijpelijke genade? En dan is in de eerste plaats de prediking van wezenlijk belang. De HEERE heeft je, als ik het goed begrijp, het vermogen gegeven om de verschillen in prediking op te merken. Daar ben ik blij mee, want veel mensen vinden alles mooi. Luister of zonde en genade wordt verkondigd en of Jezus Christus en Dien gekruisigd schittert!

Een hartelijke groet en Gode bevolen,
Ds. R. van de Kamp

18 reacties
Roozemond
Inderdaad kan dat plaatselijk heel erg verschillen. De houding naar jullie toe vind ik wel vervelend.... Geef niet op, wees een lichtje op de plek waarvan je zeker weet dat God je daar stelt. Dat is je opdracht, meer niet. Je irriteren aan mensen, is eigenlijk al een stap te ver, hoewel ik het wel goed kan begrijpen.
Zelf hebben we 2 maanden in Dordrecht gewoond, een gemeente van 1500 leden, en dat ervoeren we ook als koel..... we verlangden vol heimwee terug naar onze eigen gemeente van net over de 100 leden.... iedereen kent elkaar daar en is hartelijk.... Daarom zal ik nooit zo goed aarden in een grote gemeente... maar wel was het allebei ger.gem.... ik bedoel ermee te zeggen dat het 'naampje' wat er op staat niet belangrijk is. Het gaat er om of jij persoonlijk door Hem gered bent. Dan maakth et niet zoveel meer uit hoe de mensen om je heen zijn.

Ik wens je Gods rijke zegen!
Roozemond
En herkenbaarbaar wat de ds. schrijft en waar ik zelf ook achter kan staan. Ik vind het ook vreselijk dat het VAAK aan eenvoud onbreekt in onze gezindte. Gelukkig zit ik niet in een grote gemeente maar soms kom je op plaatsen waar je niet om of over mensen heen kunt kijken vanwege het formaat hoed... ik wil daar GEEN discussie over aanwakkeren, maar mensen, waar is de eenvoud???? Doen we mee met de massa of blijven we bij eenvoud siert een mens...
karlo
Antwoord van ds. vd Kamp en reacties van @Roozemond: volgens mij helemaal terecht.
zeeland
Is dit echt zo of lijkt het zo? Net wat de ds zegt; de ene gemeente is stugger dan de andere.
In sommige gemeentes zijn ze gereserveerder dan andere gemeentes. Soms komt het ook doordat er bepaalde ervaringen zijn met zogenaamde 'shoppers'. Veel mensen kijken ook gewoon de kat uit de boom. Of dit de juiste weg is, dat betwijfel ik, maar ik kan het wel begrijpen.

De andere kant is, wat doe je naast vriendelijk groeten, nog meer?
Ga je naar een gemeente avond, verkoping, etc.?
Waarschijnlijk werd in jullie oude gemeente de waarheid niet meer gebracht en zit je nu uit je woorden op te merken wel bij bijbel getrouwe prediking. Laat dat wel het zwaarste wegen!
Die band met de gemeente komt er vanzelf en in de meeste gemeentes zijn er maar een paar mensen heel open naar anderen toe. Op dat punt valt er inderdaad binnen de reformatorische kerken nog veel te leren.

Echter waar de waarheid niet meer wordt gepredikt, wordt ook de zegen van God gemist. Zal een rotte boom vruchten voortbrengen? Ik denk het niet. Daarom alleen al kun je beter in een kerk zitten waar bijbel getrouwe prediking wordt gepredikt!

Zoek eerst het koninkrijk van God en Zijn gerechtigheid en ALLE dingen zullen u toegeworpen worden!!
Roozemond
@zeeland; mooie aanvulling.
Bert
Ik woon in een plaats met veel toerisme. Ook in de kerk vaak toeristen. Al ken ik niemand naast wie ik ga zitten ik zal altijd groeten. Zondagavond zat ik naast mensen die hier op vakantie zijn, ik kwam ze gisteren in de boekhandel tegen en er werd hartelijk gegroet. Je kon goed merken dat het gewaardeerd wordt als je, ook vreemden, in de kerk normaal groet.
anina
Het verschilt per plaats en gemeente, er zijn echt hele stugge gemeenten bij. Waar je moeilijk tussen komt. Soms zijn de leden onderling al huiverig voor elkaar, omdat er veel veroordeling in de gemeente is. Dat is echt heel jammer. Zo'n sfeer in de gemeente is dan voelbaar, als je er antennes voor hebt. Er zijn echt gemeenten , met goede prediking en toch rotte vruchten, zoals tweedracht, twist en geen broederliefde. Waar de ene ambtsbroeder van de andere zegt dat het geen waar- gelovige is. Waar de mensen op zondag onherkenbaar zijn, niet benaderbaar en in zichzelf gekeerd, terwijl ze door de week wel spontaner zijn. Denk dat briefschrijfster deze sfeer bedoelt. Hoewel het Woord centraal hoort te staan, vind ik dat een gemeente meer zou moeten zijn dan een plaats waar je een zuivere preek voorgeschoteld krijgt.
Dan zou je ook thuis kunnen blijven en lezen of luisteren. Wat niet wegneemt dat het niet gaat om wat je krijgt in een gemeente, maar wat je kunt beteken voor de gemeente. Maar er zijn gemeenten waar de sfeer en cultuur zo bizar is, dat dienen niet meer mogelijk is. Vaak gaat het dan juist niet om grote gemeenten, maar hele kleine!
Roozemond
@Anima, 'k ben blij dat ik dat laaste uit je reactie niet herken! Toen ik voor het eerst aan het HA mocht gaan, kreeg ik de volgende dag een vreugdevolle brief van de ouderling. Daar was ik zelf heel verbaasd over maar benadrukte voor mij wel weer de goede band onderling.

Maar dat de liefde van velen aan het verkouden is, is heel duidelijk, helaas en vooral ook in de kerk.
webrefo1
Het hangt inderdaad heel erg af van de streek en niet zozeer van het kerkverband. Op de Veluwe is het allemaal vrij star, waar je ook komt, en in de rest van het land is de sfeer veel en veel losser. Toch is de sfeer niet altijd slecht op de Veluwe. Er is gewoon meer geslotenheid, ook als het over geestelijke dingen gaat, maar dat wil niet zeggen dat er doorgaans minder geestelijk leven is, ook al lijkt dat misschien wel zo. Ook is het een feit dat men op de Veluwe wat meer langs elkaar heen leeft. Dat de sfeer zo is, is jammer en het is ook te begrijpen als iemand dat moeilijk vindt, maar het is denk ik wel een gegeven feit, wat moeilijk te veranderen is. Zelf houd ik ook meer van een losse sfeer, maar ik ben opgegroeid op de Veluwe en, ondanks dat ik de sfeer moeilijk vond, heb ik er wel een fijne tijd gehad.
waldboy
Grote gemeente of kleine, 1500 of 100 leden, Noord-Brabant, Zeeland, de Veluwe of waar dan ook in Nederland, het moet niets uitmaken. HHk of Ger.Gem., het zijn toch allemaal christenen (daar ga ik wel van uit).
We kunnen ons niet verschuilen achter onze eigen aard. Zoals @Bert al opmerkte, als we naast een onbekende komen te zitten, aan de kleding is dat toch het duidelijkst te zien, kunnen we toch gewoon een hand geven en ff informeren b.v. met de vraag: Bent u hier voor het eerst? De rest komt dan wel vanzelf, denk ik.
Rom. 12:2 heeft het niet over de uiterlijke gelijkvormigheid maar over het innerlijke, over ons denken. Dan dienen we juist vriendelijker en belangstellender te zijn. "
Het is zo dat je, hebt je moeite met het gedrag van de anderen, je de anderen niet kunt veranderen. Je zult moeten leren er mee om te gaan. Maar ik kan mij best begrijpen dat wanneer er fysiek zo duidelijk blijk van het anders (willen) zijn wordt gegeven, dat er dan verbazing is ,dat het hart daar zo weinig tot geen blijk van geeft.
henken
Misschien moet je ze zelf eens uitnodigen op de koffie, of naar een bijbelkring gaan.
Anne88
De aard van de bevolking kan nooit een valide argument zijn in deze kwestie. De vergelijking gaat tussen de Hersteld Hervormde Gemeente en een protestantse hervormde gemeente. Ik lees niets over een andere plaats. Het gaat dus om dezelfde aard van de bevolking wat hier speelt. Er moet dus een andere oorzaak zijn die ervoor zorgt dat er binnen de kerkelijke gemeenten op een andere manier met elkaar wordt omgegaan. Het cultuuraspect kan tot op zekere hoogte een rol spelen, al verklaart de cultuur zelf helemaal niets. Het is de cultuur zelf die verklaard moet worden. Waarom gedragen mensen zich zoals ze zich gedragen? Kan het zijn dat de liefde binnen de ene gemeente wel aanwezig is en binnen de andere niet? Het antwoord geven op basis van cultuurverschillen vind ik eerlijk gezegd wel een dieptepunt als het een predikant betreft, voor zover het niet wordt teruggevoerd op de vruchten van de Geest. In feite wordt de echte vraag hier listig omzeild. Als ik in jullie schoenen stond zou ik niet te gauw weglopen in de gemeente waar je vandaan komt, althans niet zolang het Woord er is en de vruchten van geloof en bekering er gevonden worden.

Een deskundige.
toetje
een tijd geleden hoorde ik de volgende uitspraak van een dominee: in het oosten van het land hebben ze een kwartje en praten ze voor een dubbeltje, in het westen van het land is het precies andersom :)
Autumn
Of je nu van de Veluwe komt of uit Brabant; ik vind het geen excuus om gemeenteleden niet te groeten o.i.d. En helemaal als de vragenstelster al een paar maanden in die gemeente komt! Toen mijn man en ik op zoek gingen naar een nieuwe gemeente (i.v.m verhuizing naar een ander deel van het land) was de omgang van gemeenteleden onderling een belangrijk punt voor ons. We zijn niet voor de dorpskerk gegaan vanwege de 'koele' relatie van gemeenteleden onderling. Nu gaan we naar een gemeente een paar dorpen verderop: warm welkom en hele goede onderlinge banden. Echt broeders en zusters. We werden meteen door de dominee bij haar thuis uitgenodigd voor koffie ;) Niet dat dat het allerbelangrijkste is (dat is het Woord van God) maar ik vind het wel een belangrijk punt.
myrthe
Daar gaan we weer...wat een vooroordelen...
Zelf van de Veluwe, eerst hervormd, nu getrouwd Ger Gem. Wij hebben juist gezamenlijk gekozen voor deze gemeente vanwege de fijne, hartelijke sfeer!!! Maar het is wel hoe je jezelf opstelt...ben je ook actief in de kerk...bezoeken verkopingen, fietstochten, leiding geven aan, bieb beheren etc etc. Inmiddels voel ik me echt wel lid/onderdeel van deze gemeente (circa 500 pers). Op de Veluwe stugger...dat kan wel...t is inderdaad geen Brabant...maar wij groeten iedereen die we tegen komen of maken een hartelijk praatje...ook in de kerk, ook de nieuwe mensen... (een vriendin uit het westen van het land vond het zo raar dat wij tegen iedereen die we tegen kwamen tijdens een wandeling gedag zeiden....hoezo stug)
Natuurlijk zijn er gemeenten waar het uiterlijk erg belangrijk is, hoed etc. Bij ons gelukkig niet, gewoon een pino of eenvoudige hoed...en overigens...dat was in de Hervormde gemeente waar ik uit kom veel meer van toepassing. Hoewel ik daar ook altijd fijn gekerkt heb en nog graag naar toe ga als ik bij mijn ouders ben...
Nou, dat is even mijn reactie...k begon wel even te steigeren bij zoveel negatief geluid!
Neemt niet weg dat dit niet de hoofdzaak is allemaal maar inderdaad de zuivere verkondiging van het Woord!!! Bemoedigend dat er weer studenten zijn in ons kerkverband die ruim van Christus mogen getuigen!
lies
@ Anne88: waarom noem jij jezelf deskundige?

Eerlijk gezegd begrijp ik je reactie niet, wat wil je nu eigenlijk zeggen met dit breedsprakige taalgebruik?

Een ondeskundige.

:-)
meribel
@Vragensteller.

Wat HEERLIJK dat de Heere je jullie juist naar deze gemeente geleidt heeft! Want hier is de prediking goed en fijn, maar er is ook nog werk te doen! Zaken die JIJ wel ziet en anderen wellicht nog niet, maar wel nodig zijn!!
Zet bijv. een stukje in het kerkblad dat wie wil van harte welkom is bij jullie koffie te drinken en kennis te maken ( op een avond bijv. ) omdat je graag lid wil worden!
Of start een welkomcommissie om iedereen die binnenkomt meteen te groeten, zo ook gasten!!
En zo zijn nog heel veel meer dingen te verzinnen.

Zou het toeval zijn dat je in deze gemeente bent uitgekomen?
En al lijkt dat nu een BERG, je hoeft het natuurlijk niet alleen te doen ; -).
Oud_Hervormd
Helaas een herkenbaar verhaal t.a.v. de prediking die binnen de PKN oppervlakkiger aan het worden is. Gelukkig nog niet overal maar toch.... En dat je dan om je heen kijkt op zoek naar een prediking die diepgaander is .. kan mij er alles bij voorstellen.
Vaak nog het heimwee naar het oude hervormde geluid (dat gelukkig nog niet helemaal verdwenen is maar wel een stuk minder....). Toen in 2004 de scheuring er was ( waarbij broeders en zusters elkaar niet vast konden houden) was de opzet om de Hervormde kerk voor te zetten in de HHK. Echter het trok ook anderen aan van buiten de Nederlands Hervormde Kerk. En hoe je het went of keert dan krijg je een andere kerkcultuur. Ik spreek daar geen oordeel over uit maar waar verschillende groepen mensen samen gaan gebeurd dat. En dan bedoel ik niet zo zeer uiterlijke dingen (die spelen ook mee ..) maar meer hoe je over bijvoorbeeld gemeente-zijn denkt .
Misschien is dat wel de oorzaak waarom jullie, ondanks de fijne prediking, je (nog) niet thuis voelen binnen die gemeente.
Zou het niet zo kunnen zijn dat God toch nog een opdracht voor jullie heeft in jullie oude gemeente? Ik weet het is niet makkelijk.... Ik worstel er zelf ook vaak mee.. Maar toch... Wens jullie in ieder geval heel veel sterkte !!