Mening van hulpverlener over masturbatie

Eleos / 14 reacties

Vraag

Beste Els de Bruin. In een van uw antwoorden gaf u aan dat een hulpverlener niet gaat over of iets wel of niet mag (wat betreft masturbatie). Nu vraag ik me toch sterk af hoe een hulpverlener hier over denkt, omdat zij praktijkervaring hierover hebben. Zelf ben ik 19 jaar en doe ik het ook. Achteraf voel ik me slecht, schuldig en beschaamd. Is dit omdat het niet hoort of is dit omdat ik zelf er ideeën over heb ge/misvormd?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

In ieder geval op grond van dit laatste. En dan kun je je afvragen of die ideeen op een bepaalde geldige morele wet berusten, of dat het misvormde ideeën zijn.

Wij hebben de wet gekregen in de Bijbel. Daarin kan ik niet terugvinden dat masturbatie zonde tegen een gebod zou zijn. Terwijl je je wel voor kunt stellen dat een leven volgens de geboden in het gedrang komt wanneer het gedrag extreem wordt, qua frequentie bijvoorbeeld.

Masturberen gaat om het stimuleren van jezelf op zo’n manier dat je tot een orgasme komt, een lustvolle ervaring. Heel lonend kan dat zijn. En om die reden kan je dat vaker gaan doen, en eventueel uitgebreider, bijvoorbeeld doordat de lust met meerdere prikkels verbonden raakt. Of, juist andersom, doordat meer en extremere prikkels gezocht worden om lust en eventueel spanning op te wekken. Of het wordt een oplossing voor alle problemen. Dan krijg je een mechanisme dat je ook wel ziet bij verslavingen.

Daarom is het goed om op een gedisciplineerde manier daarmee om te gaan. Zoals ook bijvoorbeeld bij eten, drinken en andere genotvolle dingen.

Het is ook altijd goed om erbij stil te staan wat de betekenis is van masturbatie voor jouw functioneren als persoon. Bijvoorbeeld de volgende overwegingen. Of er meer plezierige ervaringen zijn; of die vooral alleen of ook met anderen zijn, of die vooral lichamelijk of ook van meer creatieve, intellectuele, sociale, of geestelijke aard zijn. Dan heb je het over het beleven van plezier en genot. Of je het jezelf kunt gunnen om van lijfelijke ervaringen te genieten. Of je jezelf daarin ook kunt begrenzen. Dan heb je het over het functioneren van je geweten en je idealen in dit opzicht. Hoe je jezelf als persoon ervaart, of je een gevoel van eigenwaarde hebt en waar dat van af hangt, of je een doel voor ogen hebt en je hiervoor kunt inspannen, eventuele tegenslagen incasseren, etc. Wat anderen voor je betekenen.

Nu begrijp ik dat je 19 jaar bent. Dan ben je een adolescent. En dan is niet te verwachten dat je al deze vragen beantwoord hebt. Wel zijn deze vragen in jouw levensfase volop aan de orde. Vaak onuitgesproken en zelfs onbewust. Wie je wordt als persoon en wie je zou willen worden als persoon. En hoe je omgaat met seksuele gevoelens. Ik hoop natuurlijk dat ik je help door zo wat vragen te formuleren, namelijk zo dat het je denken richting geeft.

Als ik het me goed herinner heb ik in het antwoord op een andere vraag de volgende richtlijn gegeven. Je kunt bepaalde dingen beoordelen op de volgende aspecten. 1. Wat iets betekent in verhouding tot je uiteindelijke doel in het leven. 2. Of iets mogelijk ten nadele is voor anderen. 3. Of iets verstorend is ten aanzien van de balans in je leven.

Nog even het volgende. Seksualiteit wordt vaak beschouwd als uitsluitend passend binnen het huwelijk. Ik denk zelf wel dat het niet handig is om een uitgebreide seksuele praktijk a.h.w. te ontwikkelen, met eventueel allerlei exclusieve preoccupaties en fantasieën, waar een ander nog maar moeilijk in kan passen. Dat het juist goed is om binnen de veiligheid van een intieme relatie en binnen de spanning van groeiende intimiteit ook seksualiteit te ontdekken. En dat het goed is om een gezamenlijke seksualiteit te krijgen. Aan de andere kant is het heel goed voor je seksuele functioneren binnen een relatie dat je je bewust bent van je eigen gevoelens en wensen en jezelf genot kan verschaffen.

In de hoop dat je hier verder mee komt..

Met vriendelijke groet,
Els de Bruin

Eleos

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Nieuwegein
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

zelfbevrediging
14 reacties
Diethelm
Masturbatie gaat vrijwel altijd samen met erotische fantasieën. daarom is het zondig. Je masturbeert niet gedachteloos zoals je een kopje koffie drinkt. Nee, naar aanleiding van...dat meisje in dat korte rokje met die uitdagende blik...of die dame met die laaguitgesneden v-hals en het strakke topje....

Intelligente mensen hebben doorgaans een groter vermogen om te fantaseren en blijken dus ook vaker te masturberen.
Justinus
Diethelm, waarom zijn erotische fantasieën zondig? Komt dat voort uit de gedachte "wie een vrouw aan ziet om haar te begeren heeft overspel met haar gepleegd"? En als je dan fantasieën hebt waar je eigen partner bij betrokken is?
Pompelmoen
En Diethelm, wat een waanzin dat intelligente mensen een groter vermogen hebben om te fantaseren, dus ook vaker masturberen. Vertel mij maar eens uit welk onderzoek dát gebleken is.
Misschien dat ze inhoudelijk anders, gevarieerder o.i.d. fantaseren. Maar ik geloof er niets van dat ze 'dus' vaker masturberen. Nog afgezien van het ja of nee: wat is de meerwaarde daarvan voor de vraag of masturberen zondig is?
Sluit me verder inhoudelijk aan bij de kritische vragen van Justinus.
Gerteke
Ik ben blij dat mw. De Bruin eindelijk eens dit gezonde gezichtspunt aanhaalt. Altijd dat krampachtige en zondige rond masturberen werkt alleen maar averechts. Ik denk dat haar visie heel handig is, om samen met de levensregels uit de Bijbel een gebalanceerde visie op seksualiteit te ontwikkelen.

Overigens is het onzin om te stellen dat masturberen altijd samengaat met fantasie. Zeker bij vrouwen is dat veel minder het geval. Laat het hier nu gaat om een vraag van een meisje... En sla in dit geval ook niet de regel over: 'daarom is het goed om daar op een gedisciplineerde manier mee om te gaan'. Daar hoort bij om verkeerde fantasieën af te leren en goede (zoals over de eigen partner) te koesteren
Diethelm
@justinus. Het maakt inderdaad uit of je masturbeert daarbij fantaserend over je eigen partner dan wel over iemand die niet je partner is. Het laatste is veel zondiger dan het eerste. Dit zou betekent dat masturberen, als het geoorloofd zou zijn: alleen binnen het huwelijk, onder bepaalde condities: fantaserend over je eigen partner.
Diethelm
@pompelmoen. Ik heb ooit in onderzoek (ik weet helaas niet meer welk onderzoek) gelezen dat vwo-ers vaker masturberen dan havisten of lbo-ers.
Diethelm
mevr. de bruin maakt de klassieke fout door iets (masturberen) geen zonde te noemen omdat het niet 'letterlijk' in de bijbel verboden wordt. In de bijbel wordt ook niets vermeld over anale seks. Daarmee willen we toch niet zeggen dat dat niet zondig is?
Diethelm
@gerteke. Masturberen zonder fantasie lijkt me een nogal compulsieve, mechanische handeling. Over de zin en onzin van masturberen met fantaseren bij vrouwen doe ik maar geen uitspraken. Het verbaast me overigens wel dat je het over 'afleren' hebt. Bedoel je dat je last hebt van verkeerde fantasieën?
mav
Diethelm: helemaal mee eens!
Gerteke
@Diethelm: ik heb het hier toch niet over mezelf? Ik leg enkel de link tussen een deel van het advies van mw. De Bruin en jouw eerste reactie.
Diethelm
@Gerteke: ik heb inderdaad te veel aanleiding gegeven dat je een en ander persoonlijk opvat. Dat was niet de bedoeling.
Pompelmoen
@Diethelm
Vind ik weinig overtuigend klinken. Gaarne een grondige onderbouwing alvorens uitspraken te doen over verschillen die terug te voeren zouden zijn tot intelligentie.
scfbuddy
Bij Setting Captives Free volgen elke maand heel veel mensen de cursus Puur Leven om vrijheid te vinden van pornoverslaving maar ook van zelfbevrediging. Veeel mensen worstelen alleen met zelfbevrediging en hebbben gelukkig (nog) niet last van andere onreinheid. Ongeveer 25% van de cursisten is vrouw en ongeveer 50% van de cursisten is onder de 25 jaar. Veel jongeren worstelen vooral met hun verslaving aan zelfbevrediging.

Als iets een verslaving is geworden moet je er denk ik mee breken en dat kan je niet uit eigen kracht, of alleen in soort kramp (onder de wet...). Jezus wil ons bevrijden van dergelijke verslavingen.

Volgens de medische wereld is een verslaving pas echt een probleem als je dagelijks functioneren er onder gaat leiden. Verder is de gangbare mening "eens verslaafd altijd verslaafd" leer er maar mee omgaan.... Ik denk dat verslaafd ben je als je iets blijft doen, wat je eigenlijk niet wilt maar je kunt het niet laten. En dan doet her er niet zo toe of dit 5 keer per dag of 1 keer per 5 weken is.

De Bijbel leert ons verder dat verslaving een zonde is. En voor zonde heeft Jezus de oplossing! Er is dus wel degelijk bevrijding mogelijk van elke verslaving. www.settingcaptivesfree.nl --> puur leven

Ik weet/snap dat er in christelijke wereld en door hulpverleners terughoudend geschreven wordt over zelfbevrediging. Je zou kunnen zeggen dat het hoort bij jezelf leren ontdekken in je jeugd. Sommigen noemen het wel "zonde" maar dan bedoelen ze vooral "jammer". Het is namelijk niet zoals God de seksualiteit heeft bedoeld, je traint jezelf in een op jezelf gerichte seksualiteit en in het huwelijkseverbond is goede seksualiteit op de ander gericht, je wilt vooral de ander behagen.

Veel (jonge) mensen ontdekken dat zelfbevrediging een enorme kick kan geven en gaan dan een gewoonte van zelfbevrediging ontwikkelen. Veel probemen gaan ze oplossen met hun favoriete "oplossing" namelijk verdoven met zelfbevrediging. Het wordt een verslaving en een verslaving aan zelfbevrediging wil wel zonde noemen. En een verslaving heeft helaas de gewoonte progresssief te zijn, de frequentie gaat ophoog, de prikkels die nodig zijn moeten sterker worden etc..Het is beter om jong te leren een rein leven te leiden en dat te doen niet in eigen kracht maar in de kracht van Jezus, door zijn Heilige Geest in jouw de ruimte te geven, door bijbelse principes in geloof toe te passen. Veel zegen gewenst!
cornelis1950
eenveronderstelling ik doe ook helaas aan zelf bevredeging maar om de volgende reden mijn zit in de overgangsfase al ruim 10 jaar en heb totaal geen gemeenschap meer want zij heeft geen sexfantasien meer en geen behoefte meer ik vraag mij af is het dan geoorlooft zelfbevredeging graag reactie gr kees 61 jaar