Medicamenten en een kinderwens

dr. NN / 6 reacties

Vraag

Kan iemand mij eerlijk en concreet advies geven over o.a fluoxentine (3x 20 mg per dag) in combinatie met kinderwens. Mag je wel/nietzwanger worden met dit medicijn? Ik gebruik nu elke avond 10 mg amitriptyline voor mijn hoofdpijn. Kun je dit blijven gebruiken als je zwanger bent, of brengt dit risico's met zich mee?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Lange tijd werd aangenomen dat fluoxetine relatief veilig was in de zwangerschap. Er werden geen opvallende aangeboren afwijkingen gevonden bij kinderen van wie de moeders dit middel in de zwangerschap gebruikten. In een recent onderzoek werd echter aangetoond, dat de groep middelen waartoe ook fluoxetine behoort leiden tot de geboorte van kinderen met een gemiddeld iets kleiner hoofdje dan bij kinderen waarvan de moeders niets hebben gebruikt. Men denkt dat deze middelen toch een wat ongunstige uitwerking kunnen hebben op de ontwikkeling en groei van de hersenen. Wat de gevolgen op lange termijn voor deze kinderen zijn, is op dit moment nog niet te zeggen. Het gaat dan ook om 'afwijkingen' die zo licht zijn, dat ze tot nu toe in onderzoek niet aan het licht zijn gekomen. Dit betekent dus, dat als jij of ik naar een van deze kinderen kijkt en naar een ander kind, je op het eerste gezicht geen duidelijke verschillen zult kunnen ontdekken. Alleen als je naar de groep kijkt zullen er in de toekomst misschien kleine verschillen worden gevonden. Er is dus een ongunstig effect, maar hoe belangrijk dit voor een individueel kind is, moet nog worden onderzocht.

Voor amitriptiline is de situatie anders. Hier zijn in dierproeven afwijkingen gevonden die door dit middel lijken te worden veroorzaakt. Er zijn ook bij mensen aanwijzingen voor aangeboren afwijkingen (vervormingen aan de ledematen, achterblijven van de geestelijke ontwikkeling). Als je zwanger bent of van plan bent het te worden moet je dit middel vermijden.

Het is belangrijk met je behandelend arts te bespreken wat de mogelijkheden zijn in jouw geval. Of je de medicatie tijdelijk kunt stoppen en of omstellen op andere middelen of therapieën. Dit kun je echter niet doen zonder met je behandelend specialist te hebben gesproken.

Veel specialisten vertrouwen voor de laatste ontwikkelingen op het gebied van geneesmiddelen en zwangerschap op het "hospital for sick children" in Toronto een van de weinige specialistische centra die zich met dit thema bezighouden.

Medicatie in de zwangerschap is altijd een afweging tussen de belangen van de moeder en het kind. Zowel het ondoordacht stoppen als het ondoordacht verder gebruiken kunnen vervelende gevolgen hebben. Bespreek het daarom uitgebreid met je behandelend arts.

Dokter N.N.

P.S. Voor de meelezers: Voor alle medicamenten, pillen, kruidenpreparaten(!), poeders, zalfjes en druppels geldt in principe: niet in de zwangerschap, tenzij je de voor- en nadelen uitdrukkelijk met je arts besproken hebt. Dat geldt ook voor 'onschuldige' pilletjes zoals paracetamol en aspirine. (Die worden er sinds kort van verdacht het risico op bepaalde afwijkingen aan de geslachtsorganen te verdubbelen!)

dr. NN

  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:
    Dokter NN geeft er de voorkeur aan om anoniem te blijven. Gegevens zijn bekend bij de redactie.

Tags in dit artikel:

medicijnpillenzwanger
6 reacties
Daniel
Beste vragenstelster of vragensteller, drs.NN heeft gelijk.

Wat ik wel wil toevoegen is dat Fluoxentine (Prozac) gebruikt wordt tijdens de zwangerschap (beter geen medicijnen natuurlijk, er is onderzoek gedaan naar de invloed van de z.g.n. anti-depressiva's tijdens de zwangerschap en er bestaat een licht verhoogde kans op aangeboren hartafwijkingen bij het kind.), maar het afgeraden wordt om borstvoeding te geven als u Fluoxetine gebruikt. Dat vanwege de halfwaarde tijd van het middel. Dan krijgt de baby al Prozac mee met de voeding.

Eigenlijk moet u geen Fluoxentine en amitriptiline gebruiken tijdens de zwangerschap, lees de bijsluiter nog eens grondig door, daar staat het ook in en neem (zoals drs. NN al adviseerde) contact op met uw huisarts.

Sterkte en veel zegen toegewenst.
M&M
eerlijks gezegd weet ik niet of je dit medicijn tijdens de zwangerschap of in aanloop daarna toe kan gebruiken. Wel kan ik je adviseren even bij de Apotheek daar navraag te doen en vraag hun dan gelijk om een Zi nummer ( Z-Index nummer, dat is een soort streepjescode voor medicijnen) zodat u bij twijfel ook nog eens met een ander kan overleggen. Hun zijn als het over medicijnen gaat vaak nog beter op de hoogte dan de Huisarts.
Pompelmoen
Goed antwoord van de huisarts!
@Daniel: ik zou voorzichtig zijn met opmerkingen als 'beter geen medicijnen natuurlijk'.
In het algemeen klopt dat natuurlijk wel - maar ik heb van nabij moeten aanzien hoe het zogenaamd 'heldhaftige' weigeren van medicatie ( "Ik ben sterk genoeg om hier zonder die rommel uit te komen!") zeer schadelijk uitpakte voor moeder, (in dit geval pasgeboren) kindje en de vader. De gezinsomstandigheden zijn blijvend beschadigd geraakt.

We kennen de omstandigheden van de vraagsteller niet goed genoeg om te kunnen zeggen dat zij beter af is zonder medicatie tijdens de zwangerschap.

Soms is het schadelijker om geen medicatie te gebruiken dan om het wel te doen; ook al vindt men medicijnen 'chemische troep' e.d.
Daniel
@Pompelmoen,

drs. NN zegt ook dat het beter is geen medicijnen te gebruiken tijdens de zwangerschapen als ik het daar mee eens ben, moet ik voorzichtig zijn, de huisarts niet.

Dus je bedoeld niet zo'n goed antwoord van de huisarts, ik ben geen dominee, geen arts, ik werk wel tien jaar in de psychiatrie, ik weet wel wat Prozac is.

'We kennen de omstandigheden van de vraagsteller niet goed genoeg om te kunnen zeggen dat zij beter af is zonder medicatie tijdens de zwangerschap', schrijf jij, vandaar het advies om contact met de huisarts op te nemen.

Verder wens ik je alle goeds en Gods zegen.
Daniel
zwangerschap foutje ...bedankt.
Pompelmoen
@Daniel,

"Medicatie in de zwangerschap is altijd een afweging tussen de belangen van de moeder en het kind. Zowel het ondoordacht stoppen als het ondoordacht verder gebruiken kunnen vervelende gevolgen hebben. Bespreek het daarom uitgebreid met je behandelend arts."
Dit is juist waarom ik het antwoord van de huisarts zo goed vind!

Verder ook heel hartelijke groeten voor jou, hoor!

Pompelmoen