Belijdeniscatechisatie

Ds. C.G. Vreugdenhil / 7 reacties

Vraag

Voor iemand uit de Ger. Gem. Ik wil graag aankomend catechisatieseizoen op belijdeniscatechisatie, maar mijn omgeving komt daartegen in opstand. Ik wilde al vanaf m'n 16e belijdenis doen in een reformatorische kerk, maar ik heb netjes gewacht tot ik 18 zou zijn (voornamelijk omdat ik wist dat in de kerk waar ik toen dooplid was, een vroegere belijdenis onbespreekbaar was). Een jaar geleden ben ik bij de Ger. Gem. terecht gekomen op een manier die ik zelf niet uitgekozen zou hebben, maar de Heere heeft gezegd dat ik hier mocht blijven. Nu wil ik belijdenis doen, maar vooral mijn moeder komt daar tegen in opstand (terwijl ze zelf lid is van dezelfde kerk). Ik heb een gesprek gehad met de dominee en door zijn reactie kreeg ik het gevoel dat je wel een ontzettend goede reden moet hebben om zo jong belijdenis te doen. Een reden waarom ik belijdenis wil doen, kan ik eigenlijk niet benoemen. Ik kan niet zeggen dat ik bekeerd ben, al kan ik niet ontkennen dat er 'iets' gebeurd is. Maar juist omdat ik daar geen zekerheid over heb, kan ik daar niet over praten.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Om op je 16e jaar al belijdenis te doen moet je goed weten waarom je dat wil doen en je motieven moeten zuiver zijn. Op je 18e jaar belijdenis doen is wel vroeg voor onze huidige kerkelijke praktijk, maar als je reden zuiver en duidelijk is kan daar geen bezwaar tegen zijn. Bij Calvijn deden de jongelui al rond hun 13e of 14e belijdenis. Je zegt niet waarom je moeder het er niet mee eens is dat je nu belijdenis zou doen. Vindt ze je er niet rijp voor of vindt ze je te jong? Je dominee vindt het wellicht verstandig dat je nog wat langer op de gewone catechisatie te blijft om meer over de Bijbel en de belijdenis te leren. Dat is op zich een goede reden om nog even te wachten. Maar als je het zelf graag wil doen, zal niemand je tegen houden, denk ik.

Wat ik belangrijker vind is dat je zegt "niet bekeerd" te zijn en eigenlijk niet goed kunt zeggen waarom je belijdenis wil doen. De Heere vraagt om je hart. Je maakt een bewuste keus voor de dienst van God als je belijdenis doet. Het lijkt me niet zo normaal als je zegt: ik wil graag belijdenis doen, maar ik kan de reden eigenlijk niet duidelijk maken. Dan ben je er wellicht toch nog niet rijp voor. Ik zou proberen hier eerst voor jezelf uit te komen. De belijdeniscatechisatie begint meestal in september, dus je hebt nog heel wat tijd om er over na te denken. Sterkte ermee. Breng het biddend bij de Heere. Hij wil je hierin duidelijkheid geven.

Ds. C. G. Vreugdenhil

Ds. C.G. Vreugdenhil

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Houten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus-predikant

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

belijdenis
7 reacties
zandkasteel
Je hoeft nog geen belijdenis te doen als je de belijdeniscathechesatie volgt!
Zelf heb ik er 2 jaar over gedaan.
Toevallig kwam het zo uit (ivm werk door-de-week), maar het wordt er ook altijd bijgezegt.
Belijdeniscath. volgen is nog geen belijdenis doen!
Je kan dan toch zien of je in dat jaar er naar toe groeit, of dat je nog even langer wilt wachten.
vlokje
Het is een begrijpelijk gebeuren dat er ongeveer een leeftijdsindicatie is voor het doen van belijdenis. Wat ik echter wel bespeur en ook mijn eigen ervaring was dat als je eenmaal de toegestane leeftijd hebt bereikt het vuur je niet meer zo na aan de schenen gelegd werd/wordt. Heeft iedereen destijds toen met volle overtuiging moeten aangeven dat hij of zij een diep oprecht gelovige was?? Ik in ieder geval niet. Als antwoord op het formulier wel, maar tijdens de catechisatielessen kwam er vaak onzekerheid boven. De avondmaalsgangers naderhand geven ook wel een ander beeld... We kunnen nooit in het hart van anderen kijken. Ook al denkt heel de kerkenraad dat je gerechtigd bent om belijdenis te doen, kunnen zij zich nog vergissen. Je bent uiteindelijk (vooruit vanaf je 18e) zelf eindverantwoordelijke voor je stappen.
Roozemond
Ik was ook net 18 toen ik op belijdeniscat. ging en mijn man (toen mijn vriend) was net 19. Mijn ouderlijk huis stond daar zo wie zo niet echt achter, maar uiteindelijk hebben zij niet het laatste woord. Ik was er zelf van overtuigd dat nu het moment aangebroken was en ik zag er ook erg naar uit. Ik denk nog vaak met heimwee terug aan dat prachtige seizoen.
Zelf werden we hartelijk ontvangen door onze kerkenraad (ger.gem.) en is er niet over de leeftijd gesproken.

Ik wist ook zeker dat er dingen in mijn leven gebeurd waren, maar ik worstelde toen nog erg met zekerheid. Juist door het zegenrijke cat.seizoen ben ik gegroeid in het geestelijke leven.

God kijkt naar je hart.
De mens ziet aan wat voor ogen is, maar God ziet het hart...

Van harte Gods zegen in je keus!
wit
Zelf heb ik op 2e paasdag openbare belijdenis mogen doen.
Ik was 16 toen ik op belijdeniscath. ging, nu ben ik 17.
Leeftijd maakt niet veel uit, maar ik denk dat je wel 'wat' moet weten voordat je belijdenis wilt doen.
Denk na wáárom je belijdenis wilt doen. Dat doe je niet zomaar.
Ga naar Hem. Hij zegt 'al wat u ontbreekt, schenk Ik zo gij het smeekt'.
Veel sterkte toegewenst.
mina
Een paar jaar geleden heb ik belijdenis mogen doen.
Ik was toen al 41.
Bij mij in de groep zat iemand die ook pas 16 was.
Dus het verschil was best groot.
Maar ik ben zo blij dat die persoon er bij was. Ik heb er zoveel van geleerd.
Ik herinner me nog goed wat die persoon een keer zei: Wat zullen de mensen er wel niet van zeggen, want ik ben pas 16.
De reactie van de dominee was: Wat de mensen er van zeggen is niet belangrijk, alleen God weet waarom jij hier ben. Dat is belangrijk. En daar gaat het natuurlijk ook alleen maar om.
Doe wat je hart je ingeeft.
Gods zegen.
waldboy
Leeftijd maakt toch niets uit. Of je 16 bent of 41 of zelfs ouder (er deed ooit een vrouw van 97 belijdenis in de Ger Kerk van Kollum, nadat ze eerst was gedooopt.) Het kan ook anders. Een jongeman wilde zich (door onderdompeling) laten dopen toen hij 14 was. Veel te jong zei men en het ging over. Het is er nooit meer van gekomen.
Vragensteller doe wat je hart je ingeeft!. Belijdenis van je geloof kun je voor God altijd doen. Dat is Hem je hart geven. Belijdenis in de kerk voor de gemeente is het gevolg. Op deze maniert laat je zien, dat je God je hart hebt gegeven.
Belijdeniscath. kun je gewoon doen. Je kunt altijd nog besluiten of je dan belijdenis voor de gemeente wilt doen.
Ik ben wel een tijdje naar cath. geweest, maar het zei mij niets. Ik vind het zo rationeel. In Friesland noemt men het "vraagleren". Heb toen ook geeen belijdenis gedaan. Jaren later was ik er pas rijp voor. Heb toen voor de gemeente mijn belijdenis gedaan. (Wel in een andere gemeente en op en andere manier.)
MaKro
Mooi wat waldboy zegt: "Belijdenis van je geloof kun je voor God altijd doen. Dat is Hem je hart geven. Belijdenis in de kerk voor de gemeente is [slechts] het gevolg". Van harte mee eens!