Iemand zei tegen mij: als je verloofd bent en je gaat dan verder dan de kledingg...

Ds. C.J. Barth / Geen reacties

Vraag

Iemand zei tegen mij: als je verloofd bent en je gaat dan verder dan de kledinggrens, bijvoorbeeld geslachtsdelen aanraken, dat dit dan geen zonde is, dat de Bijbel dit niet als zonde noemt. Ik ben van mening dat het wel zonde is, ik ben bang dat dit God echt bedroeft en Zijn Geest. Die persoon zei tegen mij, de spanning kan dan zo hoog oplopen dat dit een uitkomst kan zijn om niet tot geslachtsgemeenschap te komen. Ik begrijp wel dat die spanning zo hoog kan oplopen en ik weet ook hoe zwak we zijn, maar mijn vraag is: ben ik dan te stellig als ik voel dat dit zonde is? En hoe moet ik dan naar de ander reageren? Als ik vraag of de ander dit voor God niet als zonde beleeft en daarvan schrikt, reageert de andere persoon heel boos.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Ik geloof zeker niet dat je te stellig bent. De Bijbel zegt duidelijk dat geslachtsgemeenschap binnen het huwelijk hoort (zie diverse antwoorden in archief van Refoweb). Ook heeft mevr. Hoek-van Kooten al vaak gezegd het loslaten van de kledinggrens, de stap naar geslachtsgemeenschap heel makkelijk maakt.

De persoon met wie je sprak zegt dat het in de Bijbel niet wordt genoemd als zonde. Maar dat is niet zo’n sterk argument. De Bijbel is niet een soort wetboek waarin alle mogelijke zonden bij name in genoemd worden. Dat zou ook onmogelijk zijn. Heel veel concrete zonden staan niet in de Bijbel genoemd, terwijl het echt wel zonde is. Voorbeelden genoeg. Er staat in de Bijbel geen verbod om de giertank te legen in de beek, of om topless op het strand te liggen, of om je vrouw te slaan, enzovoorts. Toch is het zonde. De Bijbel geeft geen detailgeboden, maar principes. We moeten handelen in lijn met die principes. Vaak is het dan heel duidelijk wat wel en niet mag. Maar vaak is het ook biddend zoeken wat de wil van de Heere is. Biddend om de leiding van de Heilige Geest.

Wat betreft de spanning: Als ik om 9.00 uur naast mijn computer een lekker stuk chocolade leg, en dan met mezelf afspreek dat ik het pas om 16.00 uur mag opeten, dan heb ik een moeilijke dag. Iedere keer zie ik die reep en soms zal ik hem al beetpakken en dan moet ik zeggen: o nee, niet doen. Ik vraag me af of ik het zou volhouden. Maar als ik die reep verder weg leg, gewoon in de kast, gaat het prima.

Zo is het ook in verkering. Als je geslachtgemeenschap heel dichtbij legt, door heel intiem met elkaar om te gaan, dan voel je ook veel spanning. Je moet steeds “nee” tegen jezelf zeggen. Dat geeft die spanning! Het lijkt dan dat je die spanning oplost door het maar gewoon te doen. (Ik neem maar alvast een hap van de reep). Dat is een schijnoplossing, want bij de volgende grens komt de spanning weer, en vaak heb je ook nog een schuldgevoel. Veel beter is: goede afspraken met elkaar maken, en van elkaar genieten zonder langs de grens te lopen. Dat voorkomt veel spanning en geeft veel meer geluk! Want spanning en schuldgevoel bederven het geluk.

Hartelijke groeten,
Ds. C. J. Barth

Lees meer artikelen over:

seksualiteit voor het huwelijk