Hertrouwen en overspel

drs. J. Hoekman / 41 reacties

Vraag

Aan ds. Hoekman. In de vraag "moeite met hertrouwen" zegt u dat iedere keer als gescheiden mensen (na overspel) hertrouwen, steeds opnieuw overspel plegen als ze gemeenschap hebben. Dus ook als zij samen opnieuw getrouwd zijn. Hier schrok ik behoorlijk van. Niet omdat u dat zo zegt en niet om commentaar te geven op uw woorden, maar omdat ik die uitspraak projecteer op mijn eigen situatie. Helaas en met berouw en spijt moet ik zeggen dat ik voor en ook tijdens mijn huwelijk overspel heb gepleegd (er was geen sprake van een andere relatie maar eenmalige contacten; ter toelichting en niet om het te bagatelliseren). Mijn partner wist en weet daar niets van. Allereerst wil ik de vraag stellen, is zij zonder zonde in deze? Ik ben namelijk de grote schuldige, zij kan toch niet onwetend zondigen? Tweede vraag: reeds lange tijd heb ik gebroken met deze zonden en dit voor God beleden. Moet ik hier nu mijn partner in betrekken? We hebben een gezinnetje en de relatie is goed. Opbiechten uit mezelf kan voor mezelf in zekere zin een opluchting betekenen, zodat ik dit voor mezelf kan afsluiten, maar voor mijn partner is het allesbehalve een opluchting en zal een zware domper zijn als ik dit vertel. Ook in een weg van vergeving zal er toch steeds de gedachte zijn aan dit vreselijke. Hoe moet ik hier mee omgaan? Mag ik dit tussen mij en God laten en mijn partner deze zware last besparen? Als laatste, om dan weer terug te komen op uw opmerking in de aangehaalde vraag; pleeg ik nu ook steeds overspel als ik gemeenschap heb en hoe zit het dan met mijn partner in dit geval? Ik worstel al lange tijd me deze vragen. Er zijn momenten dat het op het puntje van mijn tong ligt om het te zeggen. Het zijn niet de gevolgen voor mijzelf die me tegenhouden om het te zeggen, maar het verdriet wat ik mijn partner er mee aan zou doen.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Het kan zijn dat ik het niet goed heb begrepen, maar is je zus nu opnieuw met dezelfde man getrouwd? Als dat zo is dan pleegt zij geen overspel meer, want dit was/is haar wettige man. Als dit niet zo is dan lees ik in Mattheüs 5:32: "Maar Ik zeg u, dat zo wie zijn vrouw verlaten zal, anders dan uit oorzake van hoererij, die maakt, dat zij overspel doet; en zo wie de verlatene zal trouwen, die doet overspel" (Mat 5:32 SVV). Markus 10:12: "En indien een vrouw haar man zal verlaten, en met een anderen trouwen, die doet overspel." Lukas 16:18: "Een iegelijk, die zijn vrouw verlaat, en een andere trouwt, die doet overspel; en een iegelijk, die de verlatene van den man trouwt, die doet ook overspel."

In onze tekstwoorden wordt niet, zoals men dat in de volksmond noemt, gesproken over een slippertje, maar: "met een andere trouwen." Daarom is zij hier niet schuldig aan, dat was zij dus wel geweest als er sprake was geweest van een trouwen.

Ik wil wat het opbiechten betreft niet jouw geweten zijn, dat kan ik en wil ik ook niet zijn! Maar persoonlijk zou ik zo niet met mezelf kunnen leven. Een huwelijk is iets tussen jullie tweeën en de HEERE en je hebt een relatie op basis van trouw. Als je die trouw met voeten hebt getreden en geschonden, dan moet je dat belijden: met alle gevolgen van dien. Anders zal er altijd iets onvruchtbaars blijven tussen jullie. Ja, dat zal de eerste tijd niet zo’n geweldige tijd worden, maar bouwen op een goed fundament is beter dan op zandgrond. Terwijl de Heere jou elke zondag aanspreekt met de woorden: "Gij zult geen overspel plegen, Gij zult niet liegen" enz. Nu heb je de duivel, om het zo maar eens te zeggen, een troefkaart in handen gegeven. Ga de moeilijke weg! Dat is mijn advies, maar het is jouw keuze!

Nee je pleegt geen overspel als je met je eigen vrouw gemeenschap hebt, maar wil je zo met haar leven? Zal ze verdriet hebben? Hartverscheurend! Had de Vader verdriet toen Hij Zijn Zoon zo zag lijden? Ja, maar dit bracht wel de verzoening tussen de mens en God. Ik denk dat dit altijd tussen jullie in zal staan. Als ze echt van je houdt en jij van haar, dan kunnen jullie deze geweldige storm te boven komen, maar vraag dan wel hulp en los dit niet met z’n tweeën op!

Met broederlijke groet,
Ds. J. Hoekman,
Van de Ark op Urk

drs. J. Hoekman

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Urk
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

gewetenoverspel
41 reacties
1a2b3c
Lanor: Ik, man, ben er van overtuigd dat mijn vrouw er 100% recht op heeft om te weten wat er in het verleden is gebeurd, voor dat ik met haar trouwde. Dit geld ook nu we gehuwd zijn.

Daar heeft ze zeker recht op, alleen is het de vraag "moet je altijd gebruik maken van je recht"?

"Anders "rot" het je van binnenuit weg ....)

En als je nou kiezen moet tussen 'van binnenuit wegrotten' en 'het kapot maken van je vrouw of huwelijk'?
Wie z'n billen brandt moet op de blaren zitten, dus doen wat voor de ander het beste is.
Misschien een uitzondering voor iemand die het echt niet meer aan kan, maar dan loop je wel het risico op een echtscheiding, dat moet je ook aankunnen.
1a2b3c
@Lanor, ik denk dat iemand zijn vrouw wel goed genoeg kent om te weten of er van dat recht gebruik gemaakt moet worden.
God is licht, dus als de zonden bij Hem zijn gebracht, zijn ze toch in het licht gebracht?
100% openheid naar elkaar toe klinkt best goed, maar stel het je maar eens concreet voor.
Als ik 's avonds van m'n man moet horen dat hij die dag een aantal andere vrouwen begeerd heeft en welke ontuchtige fantasieën er in zijn hoofd afspelen, dan zou ik denk ik alleen nog maar zin hebben om 'welterusten' te zeggen. (om maar even bij het zevende gebod te blijven)
Dat werkt gewoon niet en eigenlijk denk ik dat Pred.7: 16 hier ook wel van toepassing is: Wees niet al te rechtvaardig en acht uzelf niet bovenmate wijs. Waarom zou u uzelf verwoesten?
drj
Open brief aan de vrouw van PL de Roos:

Geachte mevrouw De Roos,

Uw man heeft te kennen gegeven, dat hij van mening is, dat het liefdevoller is in het huwelijk niet elke zonde aan elkaar op te biechten. Dit zou de andere partij in de relatie slechts onnodig leed bezorgen en eventueel geestelijk beschadigen.

Dus als u in het vervolg een deukje in de auto gereden heeft, vertel het hem dan niet. Laat het liever van uw huishoudgeld repareren (u kunt dan een beetje op het eten, of op de nieuwe schoenen van de kinderen besparen - dan merkt hij het niet en hoeft zich niet te ergeren).
Datzelfde geldt voor het geval dat u met een leuke man geflirt heeft - hij kijkt ook naar anderen en wil dat van u zeker ook niet weten.

Vertel hem ook in geen geval dat Jantje eigenlijk stamt uit uw kortstondige relatie met de melkboer. Zulke informatie zou uw huwelijk in gevaar kunnen brengen. Hij kijkt toch zeker ook wel eens naar een ander: dat is even erg. Bovendien zou uw man tot zonde kunnen worden verleid als hij poogt wraak te nemen. Denk aan zijn zieleheil en belast uw toch al zondige geweten niet met het het feit dat u hem tot echtscheiding zou kunnen verleiden. Dan pleegt hij misschien straks echtbreuk met een ander, of raakt zijn geloof kwijt...

Houdt alstublieft uw mond. Voor uw mans bestwil welteverstaan. Bedek het met de mantel der liefde.

Veel geluk!

DrJ
Miranda
Hou het dicht bij jezelf, en daar bedoel ik mee. Kijk niet naar hoe een ander het doet maar volg hierin je hart en breng het bij God. Als hij je duidelijk maakt dat je openheid moet geven over je (gedane) zonden dan zal Hij ook daar bij zijn en ik heb mogen ervaren dat dat zo is. Hoe moeilijk en diep het dal ook mag zijn, Hij is erbij en houdt de regie!
drj
P.S.
Kan iemand mij nog een keer het bijbelvers noemen waar Jezus tegen de vrouw zei:

Wie zonder zonde is werpe de eerste steen op haar. Wee degene die het haar man vertelt.
en
Ga heen en zondig niet meer en zorg dat uw man er niet achterkomt?
drj
@PL de Roos

We hebben u hier op refoweb leren kennen als een oprechte man, die eerder zeer rechtlijnig is. Wij hebben u genszins leren kennen als iemand met een rekkelijke opvatting over de uitleg van de Bijbel.

Wat is er met u gebeurd? Heeft u een boezemzonde? U heeft enige tijd geleden gezegd dat iedereen die onder een pseudoniem reageerde maar laf was en u reageerde onder uw eigen naam en had niets te verbergen. Wij zijn heel benieuwd naar de zonde die u van uw rechte lijn doet afwijken.

Vragen:

1.
Wat bedoelt u met: "met een beetje pech heb je misschien zelfs wel net zo zwaar gezondigd als ik?"

2.
Wat bedoelt u met: "Zou behalve jou ook nog iemand anders echtbreuk met haar moeten plegen?"
terwijl u net de tekst hebt aangehaald: "Jezus zegt: en een ieder die zijn vrouw wegzendt om een andere reden dan om overspel, die maakt dat er echtbreuk met haar gepleegd wordt."
- een andere reden dan om overspel -> het gaat hier juist wel om overspel
- zijn vrouw wegzendt -> ik geloof dat hier eerder de vrouw de man wegzendt.

3.
"Laat je nooit maar dan ook nooit aanpraten dat je alles aan je vrouw zou moeten opbiechten! je hebt alles voor haar over, zelfs het dragen van een zonde in je eentje en dat is niet makkelijk!!
Bedoelt u hiermee, dat je minder zondigt als je de zonde geheim houdt voor je vrouw?

4.
Heeft u hier misschien ervaring mee? U was degene die geen geheimen had. Dit klinkt niet als de woorden van een oprecht man.

DrJ

P.S.
Meneer De Roos, bekeert u van uw dwaalweg. Ik heb geen enkel recht om dit te zeggen, want ik heb ongetwijfeld zoveel gezondigd, dat mijn steen hier misplaatst is. U kunt het wel geheim houden, maar zeg niet dat dat bijbels is, want dan is het niet.
drj
geenszins
arendine
Een jaar geleden is een vergelijkbare vraag gesteld:

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/16892/
1a2b3c
Hoi Lanor, even voor de duidelijkheid: mijn reactie was hypothetisch bedoeld.

Ik geloof niet dat het goed is om altijd alles te zeggen wat er in je omgaat, niet alleen bij het zevende gebod.
Johannah123
Wat moet ik dan met de tekst Jakobus 5:16

16 Belijdt elkander de misdaden, en bidt voor elkander, opdat gij gezond wordt; een krachtig gebed des rechtvaardigen vermag veel.

Ook vanmorgen in het dagelijks woord staat Handelingen 5;29

29 Maar Petrus en de apostelen antwoordden en zeiden: Men moet aan God meer gehoorzaam zijn dan aan mensen.

Als je dan heel Handelingen vijf leest gaat het ook over Ananías en Saffira zij hielden ook iets achter ( zij het op ander gebied) maar spraken niet de gehele waarheid...en wat wordt er gezegd....Gij hebt den mensen niet gelogen, maar Gode.

Ik geloof dat je de waarheid ten allen tijde aan je vrouw moet vertellen en dat zij dan in Gods kracht je zeventig maal zeven maal mag en kan vergeven...

Matt 18
21 Toen kwam Petrus naar Hem toe en zei: Heere, hoeveel keer zal mijn broeder tegen mij zondigen en ik hem vergeven? Tot zevenmaal toe? 21 Toen kwam Petrus tot Hem, en zeide: Heere! hoe menigmaal zal mijn broeder tegen mij zondigen, en ik hem vergeven! Tot zevenmaal?
22 Jezus zei tegen hem: Ik zeg u: niet tot zevenmaal, maar tot zeventig maal zevenmaal.

En ik weet uit ervaring dat je dan uit genade alleen je man zijn overspel mag en kan vergeven! Zelfs meerdere malen!
vlokje
Lieve vraagsteller: ik hoop dat het voor u niet nog troebeler is geworden dan het was.
Het heerlijke bijbelwoord: De waarheid zal u vrijmaken, lijkt mij de best toegepaste tekst in heel deze kwestie. Ik heb al zo vaak gemerkt dat de waarheid véél fijner is, omdat er dan pas ruimte is voor de niet te evenaren kracht van vergeving. De kramp met een leugen te moeten leven is misschien zelfs een leven lang nog vol te houden, maar dan Pl de Roos: je leugen meenemen in je graf, hoe wou u dat doen? Is het dan einde van ons leven, einde verhaal?? Zeg je dan tegen je vrouw: vond je het niet fantastisch van mij dat ik heel ons huwelijk voor jouw bestwil heb gelogen???
1a2b3c
Er wordt regelmatig vanaf de kansel gepreekt "wie van ons mannen maakt zich niet vele malen schuldig aan het 'wie een vrouw aanziet om haar te begeren.....'
Volgens de cijfers kijken 80 tot 90 % van de mannen porno en ruim 60 % van de vrouwen.
De kans dat je partner niets onreins aan je heeft op te biechten lijkt me nihil.
Geef mijn portie maar aan fikkie, ik voel m'n maag al omhoog komen.

@Johanna123,
In Jakobus 5 gaat het over mensen die ziek van vanwege een zonde die ze gepleegd hebben.
Van Annanias en Safira werd gezegd: U hebt niet tegen mensen gelogen, maar tegen God.
Verder: het is waar dat we horen te vergeven, maar je moet er ook mee om kunnen gaan.
Ik weet dat er mensen zijn die wel vergeven hebben maar seksueel helemaal kapot en geblokkeerd zijn.
meribel
@vraagsteller;
" Al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt hem wel."

Je schrijft dat je ook in je huwelijk met een andere vrouw het bed heb gedeeld. Wil je dat je vrouw het van jou hoort of ooit van een ander?

Of gaat het erover dat je ooit eens een mooie vrouw zag langslopen en dat je daarover fantaseerde? Dat is , alhoewel voor God gelijk, voor menselijke maatstaven wat anders natuurlijk.

Wie weet bedoeld plderoos het laatste, nee, dat hoeft mijn man me natuurlijk niet te vertellen. Dat is tussen hem en God. Maar mocht het ooit praktijk worden, dan is het andere koek natuurlijk en reageer ik net zoals de vrouw van Daniel.
plderoos
Net, na het douchen, nog even tot God gebeden en gevraagd of Hij mij wijsheid wilde geven in het reageren. Ik hoop dat Hij dat wil doen.

Anderzijds heb ik ook gewoon gelachen vanmiddag toen ik thuiskwam uit mijn werk. Vooral die open brief van Drj is om je te bescheuren! Zijn tweede reactie vind ik minder humoristisch omdat dat op wroeten naar laster begint te lijken maar ik kan me hem zeker wel indenken. Hoe dan ook, het moet voor iedereen duidelijk zijn dat ik het fantastisch vind dat er zo gereageerd wordt! En dat is welgemeend. Ik bedoel nooit gelijk te krijgen, ik probeer wel altijd alle argumenten op tafel te krijgen. "wederleg, bestraf, vermaan in alle lankmoedigheid en leer".

Laat ik mij maar breekbaar opstellen. Paulus preekte ook niet met macht maar juist uit zwakheid. Dus Drj, ja, ik heb ook een doorn in mijn vlees, zodat de satan mij met vuisten kan slaan, en dat heb ik om mij niet te zeer te verheffen. Hoewel ik nog veel vaker dan driemaal gebeden heb is Gods genade mij blijkbaar genoeg.

Ik kan natuurlijk onmogelijk op alle opmerkingen reageren. Laat ik daarom in het algemeen maar beschrijven waar mijn reacties vandaan komen.

Het eerste gebod is niet dat we geen andere goden mogen aanbidden, het eerste gebod is deze: daarom zal een man zijn vrouw aanhangen. Dat is het eerste gebod in de wet van Mozes. Voordat de vrouw er was, was zij één vlees met haar man, nadat ze uit de man genomen is was dat nog steeds de bedoeling. (één vlees gaat dus niet over sex, maar je bent, nog steeds, één persoon.)

Het belangrijkste gebod is niet de samenvatting die Jezus gaf, het belangrijkste gebod staat in Deut.6:5: "Zo zult gij den HEERE, uw God, liefhebben, met uw ganse hart, en met uw ganse ziel, en met al uw vermogen". Er is nog een gebod dat daaraan gelijk is. Dat staat in Lev.19:18b: "uw naaste liefhebben als uzelf". Dit zijn de grote geboden. Niets stijgt daarbovenuit en heel de rest van de wet, en de profeten, zijn eraan opgehangen. De liefde is de vervulling der wet.

In de tien geboden, die onderdeel van die wet uitmaken, is dezelfde verdeling te zien. De helft die over de naaste gaat zegt: je blijft van je naaste af, je blijft van zijn vrouw af, je blijft van zijn spullen af, van alles van je naaste blijf je af, je zult er niet eens aan denken.

Vandaar dat Jezus zegt: als je een vrouw aanziet om haar te begeren heb je in je hart al echtbreuk met haar gepleegd. Jezus zei niks nieuws, Hij gaf slechts aan wat er al stond. Het huwelijk kan slechts worden verbroken door overspel. De overspeler heeft dan sex met degene 'die zijn echt verbreekt'. Echtbreken is het inbreken in het huwelijk van een ander. Daarom maak je, als je je echtgenoot wegzend om een andere reden dan overspel, dat er echtbreuk met je ega gepleegd wordt. Want zodra er dan iemand sex met haar heeft, en de huwelijksband bestaat ondanks dat wegzenden nog, dan wordt de echt verbroken. Dat zegt twee dingen: het huwelijk kan niet worden verbroken dan door overspel, en, als er overspel gepleegd is mag er weggezonden worden. In bovenstaand geval heeft de vrouw dus dat recht. Maar zo schrijft Paulus, als echt alles fout gelopen is, dan moeten zij zich met elkaar verzoenen. Maar, zo zegt Jezus, om de hardheid van onze harten heeft Mozes toegestaan onze echtgenoot een scheidbrief te geven, maar van den beginne is het niet zo bedoeld geweest.

Het is mogelijk een gebod te overtreden, en dan heb je ook echt een gebod overtreden, maar dan wordt je niet schuldig geacht. Jezus noemt in dat geval de priesters die altijd de sabbath schenden, en David die het zwaard van Goliath stal.

Wat ik tot nog toe zeg staat heel dicht bij de bijbeltekst. Ik citeer veel, de meesten van ons zullen dat herkennen. Nu loop ik wat verder bij de bijbel weg en geef mijn mening. Ik meen te begrijpen waarom God zo sterk hecht aan het huwelijk. Hij vergelijkt de verhouding tussen Hem en zijn gemeente vaak met die tussen man en vrouw, de bruidegom en zijn bruid. Als wij nou vinden dat je het huwelijk mag verbreken dan zeg je eigenlijk dat God jou ook wel los mag laten. Als wij overspel goedkeuren, dan lopen we eigenlijk achter andere goden aan. En daarom moet een huwelijk standhouden, tot de dood ons scheidt.

Een huwelijk behoort natuurlijk geen verstandshuwelijk te zijn, er hoort liefde in een huis te wonen. Nu heeft deze man overspel gepleegd. Hij heeft dat voor God beleden en dus is het hem vergeven. Als hij inschat dat zijn vrouw dat goed aankan mag hij het van mij best vertellen. Zij vergeeft hem en ze leven nog lang en gelukkig. Maar als hij weet dat zijn vrouw haar hart hard is, en zij hem weg zou zenden, moet hij overwegen het voor zich te houden en zijn zonde alleen te dragen. Ook Jezus droeg onze zonde alleen en zweeg als een lam dat ter slachting wordt geleid, tot de dood toe. Deze man moet zijn vrouw dan overstelpen met liefde en trouw tot de dood toe.

Zoals gezegd, het is mogelijk een gebod te overtreden zonder schuldig te zijn. Als de man inschat dat hij het beter voor zich kan houden overtreed hij het verbod op de leugen, maar hij houdt het gebod op het niet verbreken van het huwelijk, hij betaald zijn vrouw de haar verschuldigde liefde, en Hij erkent dat God hem evenmin los mag laten, en daarmee heeft hij zich aan het grote gebod gehouden.

Dit zijn heel in het kort de overwegingen die tot mijn reacties hebben geleid. Ik hoop duidelijk te zijn geweest.

Gods zegen toegewenst!
meribel
@Plderoos.
Ik begrijp je redenatie ergens wel maar als vrouw zijnde ervaar ik het toch anders.
- Mocht het uitkomen ( die kans is altijd aanwezig ) zou ik me namelijk dubbel bedrogen voelen.
- Mocht het uitkomen , en hij verteld de redenatie die jij zegt, zou ik voor de rest van mijn leven bij die man aan álles, werkelijk álles , gaan twijfelen.
- Je vergelijkt de man die overspel in zijn eentje draagt met Jezus die onze zonde alleen droeg. Ik vind die vergelijking om meerdere redenen mank gaan.
- deze zonde als overspel, gaat ook een echtgenote aan, daarom is eenzijdig bij God belijden m.i. nooit voldoende. Al is het alleen maar omdat ook de vrouw er een geslachtsziekte aan over kan houden, hoe wil je dat stiekem laten testen?

Nouja, ieder in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd dan maar, ik hoop dat mijn man andere afwegingen zou maken dan jij doet. Eens zijn we dat Liefde bovenaan moet staan en je van daaruit de juiste keuze zal moeten maken.
zandkasteel
Hij houdt niet het gebod op het niet verbreken van het huwelijk, het huwelijk is al verbroken door overspel met een ander! Dit is iets heel anders. De vrouw heeft recht om te weten dat er een breuk is en dan kan door veel gebed, liefde en profesionele hulp, misschien de breuk gelijmd worden. Maar het wordt nooit meer zo "gaaf" als het was. Er loopt dat wel een breuklijn door het huwelijk, die misschien wel verborgen kan worden voor de omgeving (het is iets tussen het echtpaar en God), maar die beslist levenslang gevoeld zal worden.
Hoe moeilijk ook, de waarheid maakt inderdaad vrij, zoals al eerder geschreven. Ook harde harten kunnen door God en veel liefde, zacht gemaakt worden, maar niet door leugens.
plderoos
Kakelvers:

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/18758/fout-seksueel-leven-opgebiecht/#reactie_29660

I rest my case
Daniel
Mooie reacties van @ alle vrouwenreacties (bijna alle dan),
een man gaat niet vreemd, een vrouw gaat niet vreemd als ze getrouwd zijn en zo ja........, wat @zandkasteel schreef,

' Maar het wordt nooit meer zo "gaaf" als het was. Er loopt dat wel een breuklijn door het huwelijk, die misschien wel verborgen kan worden voor de omgeving (het is iets tussen het echtpaar en God), maar die beslist levenslang gevoeld zal worden'.

Dat vind ik zo'n mooie uitspraak. daar kan ik zo in mee voelen......, nooit meer zo gaaf als het was.

Daar ben ik zo mee eens, het komt nooit meer goed, je worstelt je dan door je huwelijk heen, zondags naar de kerk, het liefst twee keer en daarna koffie en warm eten. Wat zijn we toch goed bezig.

Maar het wordt nooit meer zo gaaf als het was.........en dan kan ik huilen, mijn vrouw is een meiske wat snel een oordeel heeft en ik ben een man die met hetzelfde behept is, maar de gedachte......: 'nooit meer zo gaaf als het was'.
Mijn vrouw en ik vechten elkaar soms de tent uit met veel lawaai en burengerucht, maar we houden van elkaar,
We zijn wel vriendjes, echte vriendjes, we gaan met elkaar naar bed of het steeds de eerste keer is en de volgende dag hebben we weer ruzie.

En dat heeft niets te maken met bijbelteksten, ik heb geen bijbelteksten nodig om van mijn vrouw te houden, ze is mijn geliefde en ze vindt mij ook nog leuk, in het week-end gaan we een haring kopen en dan loopt ze zingend naast me.
We moeten het leven ook niet moeilijker maken dan het is.

.
EllyMeko
Daniël: Tja, iedereen heeft een meningsverschil op zijn eigen manier. Voor mij hoeft dat nou niet steeds met vechten en met dingen smijten, maar dat zal inderdaad per koppel verschillen. En een paar dagen geen ruzie zal hopelijk bij jullie ook wel voorkomen?
Ik snap wel wat je bedoelt: als je écht gek op elkaar bent kan er veel door de mangel. Maar je promoten van knetterende ruzies daar ben ik niet altijd even gecharmeerd van. Kan op den duur ook zelfs wat saai worden...
Daniel
@EllyMeko ik begrijp wat je bedoelt, ik reageer veel en heel snel, er is meer te doen , maar in mijn reactie moest ik denken aan het volgende gedichtje

Soms in de nacht als je naast me ligt,
als je naast me ligt met je meidengezicht,
dan heb ik je weer zo lief.
En ik denk met trots aan ons kleine gezin,
en ik denk: er zit wel samenhang in,
het biedt wel perspectief.

Daar komen nare gedachten van:
dat het zo niet altijd maar duren kan,
het is allemaal veel te fijn.
Nu is mijn bedje wel gespreid,
maar deze kinderen, deze meid
zijn te mooi om waar te zijn.

Wat maken we misschien nog allemaal mee,
misschien ga jij met een ander in zee,
met een zwaarbehaarde man.
Of slepende ziekte of ander kruis
komt over de wereld of over ons huis,
en maakt er een puinhoop van.

Dat denk ik dan. Maar de volgende dag
geeft een ruzie die er wezen mag,
een fraai stuk burengerucht.
En al die gedachten, mijn lekker stuk,
aan ziekte en ontrouw en ongeluk
slaan ratelend op de vlucht.

Zo gaat het bij ons een beetje en die knetterende ruzies vallen wel mee, we hebben beiden het hart op de tong, we gooien niet met dingen, maar we zijn wel open naar elkaar toe en doen niet moeilijk over een meningsverschil.