Hertrouwen en overspel

drs. J. Hoekman / 41 reacties

Vraag

Aan ds. Hoekman. In de vraag "moeite met hertrouwen" zegt u dat iedere keer als gescheiden mensen (na overspel) hertrouwen, steeds opnieuw overspel plegen als ze gemeenschap hebben. Dus ook als zij samen opnieuw getrouwd zijn. Hier schrok ik behoorlijk van. Niet omdat u dat zo zegt en niet om commentaar te geven op uw woorden, maar omdat ik die uitspraak projecteer op mijn eigen situatie. Helaas en met berouw en spijt moet ik zeggen dat ik voor en ook tijdens mijn huwelijk overspel heb gepleegd (er was geen sprake van een andere relatie maar eenmalige contacten; ter toelichting en niet om het te bagatelliseren). Mijn partner wist en weet daar niets van. Allereerst wil ik de vraag stellen, is zij zonder zonde in deze? Ik ben namelijk de grote schuldige, zij kan toch niet onwetend zondigen? Tweede vraag: reeds lange tijd heb ik gebroken met deze zonden en dit voor God beleden. Moet ik hier nu mijn partner in betrekken? We hebben een gezinnetje en de relatie is goed. Opbiechten uit mezelf kan voor mezelf in zekere zin een opluchting betekenen, zodat ik dit voor mezelf kan afsluiten, maar voor mijn partner is het allesbehalve een opluchting en zal een zware domper zijn als ik dit vertel. Ook in een weg van vergeving zal er toch steeds de gedachte zijn aan dit vreselijke. Hoe moet ik hier mee omgaan? Mag ik dit tussen mij en God laten en mijn partner deze zware last besparen? Als laatste, om dan weer terug te komen op uw opmerking in de aangehaalde vraag; pleeg ik nu ook steeds overspel als ik gemeenschap heb en hoe zit het dan met mijn partner in dit geval? Ik worstel al lange tijd me deze vragen. Er zijn momenten dat het op het puntje van mijn tong ligt om het te zeggen. Het zijn niet de gevolgen voor mijzelf die me tegenhouden om het te zeggen, maar het verdriet wat ik mijn partner er mee aan zou doen.

Antwoord

Het kan zijn dat ik het niet goed heb begrepen, maar is je zus nu opnieuw met dezelfde man getrouwd? Als dat zo is dan pleegt zij geen overspel meer, want dit was/is haar wettige man. Als dit niet zo is dan lees ik in Mattheüs 5:32: "Maar Ik zeg u, dat zo wie zijn vrouw verlaten zal, anders dan uit oorzake van hoererij, die maakt, dat zij overspel doet; en zo wie de verlatene zal trouwen, die doet overspel" (Mat 5:32 SVV). Markus 10:12: "En indien een vrouw haar man zal verlaten, en met een anderen trouwen, die doet overspel." Lukas 16:18: "Een iegelijk, die zijn vrouw verlaat, en een andere trouwt, die doet overspel; en een iegelijk, die de verlatene van den man trouwt, die doet ook overspel."

In onze tekstwoorden wordt niet, zoals men dat in de volksmond noemt, gesproken over een slippertje, maar: "met een andere trouwen." Daarom is zij hier niet schuldig aan, dat was zij dus wel geweest als er sprake was geweest van een trouwen.

Ik wil wat het opbiechten betreft niet jouw geweten zijn, dat kan ik en wil ik ook niet zijn! Maar persoonlijk zou ik zo niet met mezelf kunnen leven. Een huwelijk is iets tussen jullie tweeën en de HEERE en je hebt een relatie op basis van trouw. Als je die trouw met voeten hebt getreden en geschonden, dan moet je dat belijden: met alle gevolgen van dien. Anders zal er altijd iets onvruchtbaars blijven tussen jullie. Ja, dat zal de eerste tijd niet zo’n geweldige tijd worden, maar bouwen op een goed fundament is beter dan op zandgrond. Terwijl de Heere jou elke zondag aanspreekt met de woorden: "Gij zult geen overspel plegen, Gij zult niet liegen" enz. Nu heb je de duivel, om het zo maar eens te zeggen, een troefkaart in handen gegeven. Ga de moeilijke weg! Dat is mijn advies, maar het is jouw keuze!

Nee je pleegt geen overspel als je met je eigen vrouw gemeenschap hebt, maar wil je zo met haar leven? Zal ze verdriet hebben? Hartverscheurend! Had de Vader verdriet toen Hij Zijn Zoon zo zag lijden? Ja, maar dit bracht wel de verzoening tussen de mens en God. Ik denk dat dit altijd tussen jullie in zal staan. Als ze echt van je houdt en jij van haar, dan kunnen jullie deze geweldige storm te boven komen, maar vraag dan wel hulp en los dit niet met z’n tweeën op!

Met broederlijke groet,
Ds. J. Hoekman,
Van de Ark op Urk

Tags in dit artikel:

gewetenoverspel
41 reacties
EllyMeko
Daniël: Ik vat je wel. Ik kan je rechtdoorzeezijn wel waarderen hier op het web.
Sta zelf ook ongeveer zo in het leven. Ik houd van de refowereld, het zijn mijn wortels, maar heb inmiddels ook meer over het leven geleerd. je haalt vaak de woorden uit mijn mond.

In relaties gaat het erom: maak er wat van, en zeur niet meer over het verleden. We leven nu jongens, zie iedere dag als een prachtige nieuwe kans om het beste er met God en anderen van te maken. Genieten van het leven heeft niets met oppervlakkigheid te maken, het is de bloem aanpakken die God ons geeft.