Goed of een slecht wezen

Redactie Refoweb / 11 reacties

Vraag

Bekend is dat de mens een zondaar is, maar desondanks ook tot goede daden in staat is. Mijn vraag is dan ook of de mens van nature een goed of een slecht wezen is.

Antwoord

11 reacties
plderoos
"Maar desondanks ook tot goede daden in staat is".

Zo zou ik dat niet willen noemen.

Ik ben het met de catechismus eens dat de mens tot niets goeds in staat is. Dat gaat namelijk heel ver. Dan moet het allemaal volgens Gods regels kloppen en heel je hart moet erbij betrokken zijn en je moet het allemaal ten gunste van God en je naaste gedaan hebben, En dat niet één keer, maar altijd, want als je één keer één van deze dingen nagelaten hebt is de rest ook waardeloos geworden. Zo staat het ervoor, beter gaat het niet worden. Je moet dus nooit iets begeerd hebben en dat gaat ons niet lukken, dat doen we allemaal. Je moet dus alles wat je doet doen ter ere van God, ook dat glaasje bier in de stad. En je naaste moet altijd voorop staan, ook die irritante buurman die altijd over de schutting loopt te zeuren. Één hap was en is genoeg om heel de mensheid in ellende te storten. Uit Romeinen vijf blijkt dat al die zonden die daarna erbij gdaan zijn niet terzake doen maar die enen hap was al genoeg. Want, zegt Jacobus, indien je nu niet begeerd hebt maar wel doodgeslagen, ben je toch een overtreder der wet geworden want Hij die zei, gij zult niet doodslaan zei ook, gij zult niet begeren. Één woord van God niet houden en al het andere is zondig geworden. Mooier kan ik het niet maken.'

Maar...

Hoe kan dat nou vraagt Paulus zich af. Terwijl ik het goede wil doen ligt het kwade mij bij. Niet wat ik wil doe ik maar juist wat ik niet wil, dát doe ik. En dan kan hij niet anders dan concluderen dat hij dat niet doet, maar de zonde die in hem woont. Johannes zegt dat ook in zijn eerste brief. Wij hébben wel zonde in ons, maar wij doen géén zonde. Dat is geen opdracht maar een constatering. Zo ziet God dat sinds Jezus werk hier. Het enige wat het verschil maakt is je geloof. Jij bent net zo slecht als je buurman en je buurman net zo slecht als jij. Maar degene die zijn vertrouwen op God stelt, gelooft in de Heere Jezus, wordt door God gezien alsof hij nooit zonde gedaan had. Dat is het énige verschil. Meer is daar niet voor nodig.

En wie veel vergeven is heeft veel om dankbaar voor te zijn!
Daniel
@plderoos wat een mooie reactie.

De meeste mensen zijn wel van goede wil, maar het vleesch is zwak.
Ik begeer mijn vrouw en het glaasje bier op een terras wat minder. Al vind ik dat wel lekker.
Soms kan ik de bijbel niet volgen, want oog om oog en tand om tand....daar kan ik niet mee leven.
Iedereen is zondig maar mensen zijn wel tot goede dingen in staat, je wilt toch niet Willem Holleeder, Moeder Teresa, Hells Angels, Nelson Mandela allemaal als even zondig beoordelen?

Jouw reactie heb ik nu al drie keer gelezen en ik heb er wat aan, ik ga daardoor nadenken en dat is het beste wat een reactie kan doen.
Bedankt!
waldboy
Heb eens iemand horen zeggen: Dat zijn zulke goede mensen, maar ze moeten alleen nog bekeerd worden.
Heb in een preek eens gehoord: Zondigen is niet doen van foute dingen, maar niet te leven tot Gods eer. Dat is het doel van ons leven.
Zondigen betekent letterlijk : het doel missen.
Wat heeft een mens aan al zijn goed daden, wanneer Jezus niet de Bron is en God neit het doel?
Onze menselijke natuur is in zijn geheel onderhavig aan de zonde.
God wil dat we leven tot Zijn eer. In goede en in slechte dingen.
Dat kan alleen maar wanneer we via Jezus gaan.
God danken voor de goede dingen en om vergeving vragen voor de slechte.
Ze horen bij elkaar.
Als Moeder Theresa haar leven niet in dienst van God had gesteld, waren al haar goede daden voor niets geweest en was zij voor God nog even zondig geweest.
En Willem Hollededer? We weten eht niet, maar in de laaste seconden van zijn leven, kan hij God om genade en vergeving hebben gesmeekt. Hij had het ontvangen en zou als een gerechtvaardige zondaar de Hemel binnengekomen zijn.
Wij kijken naar de buitenkant, God ziet het hart aan.
Daniel
@waldboy
yes rode bes, ik mag iedereen doodmaken, kinderen verkrachten, mooie meisjes verminken, lelijke meisjes tot het bot vernederen en leef in zware zonde, maar als ik in het uur van mijn dood om genade en vergeving zal smeken ga ik als gerechtvaardige zondaar de hemel in.

Mijn broer, die altijd netjes geleefd heeft, nooit geen mens of dier kwaad heeft gedaan, iedereen geholpen heeft waar het kon, maar niet in God gelooft die gaat dus naar de hel.

Daarom heb ik moeite met het geloof, je hoeft niet netjes te zijn, je mag als getrouwde man naar de hoeren gaan, je dochters verkrachten, als je in het uur van je dood maar om vergeving en genade smeekt.

Dat is mijn probleem, er is geen barmhartigheid in het geloof en wij veroordelen de Islam, maar wij zijn geen eurocent minder.

Mijn God ziet het hart ook aan, maar het is wel mijn God, net zoals jouw God jouw God is.
Ik ga naar bed, ik heb slaapdienst, als ik geluk heb kan ik tot zeven uur slapen, zo niet ........dan moet ik werken voor mijn salaris.
plderoos
@ waldboy prima reactie hoor! maar laat je één ding niet aanpraten. Ik heb hem ook al zo vaak gehoord: zonde is: niet tot je doel komen. Onzin en daarmee zwakken we de boel al weer af. Wat zonde is wordt gewoon in de bijbel uitgelegd. De wet doet zonde kennen. Ik zou zelfs niet weten begeren zondig te zijn als de wet niet zei, gij zult niet begeren.

Zondigen is dus doodgewoon Gods wet overtreden. Niet tot je doel komen klinkt leuk en heilig enzo, maar gewoon ongehoorzaam zijn aan Gods geboden, is zonde.
1a2b3c
"Maar desondanks ook tot goede daden in staat is".

Het gaat erom wat je er precies mee bedoelt. De rijke jongeling leefde netjes, onderhield de geboden van zijn jeugd af aan. En Jezus beminde hem erom.
Het is God heus niet om het even hoe je leeft dat maakt zeker wel iets uit: Opb. 20:12 ... En de doden werden geoordeeld overeenkomstig wat in de boeken geschreven stond, naar hun werken.
Maar het is onmogelijk om behouden te worden door je goede daden, dat kan alleen uit genade, door het geloof in Jezus.

Dus van nature is een mens slecht Gen.6:5 En de HEERE zag dat de slechtheid van de mens op de aarde groot was, en dat al de gedachtespinsels van zijn hart elke dag alleen maar slecht waren.
En lees de Romeinen brief maar eens: 3:10 zoals geschreven staat: Er is niemand rechtvaardig, ook niet één.

Een gelovige is wel in staat tot goede werken, doordat de Heilige Geest in hem woont.
Efz.2:10 Want wij zijn Zijn maaksel, geschapen in Christus Jezus om goede werken te doen, die God van tevoren bereid heeft, opdat wij daarin zouden wandelen.
waldboy
Het doel van de mens is om tot lof en eer van God te leven.
Om te weten hoe dat moet is de wet gekomen.
Zondigen is dus niet volgens de wet leven.
De Heilige Geest hebben we ontvangen om ons er van te overtuigen van dei zonde, van het oordeel wat daaruit volgt en van de gerechtigheid die we door het geloof ontvangen.
Dat wil niet zeggen dat we maar de wet te pas en te pas kunenn overtreden.
Maar we weten voor 0ns eigen dat we de wet niet kunnen houden. Hoe we ook proberen goede dingen te doen.
Die zijn niet verkeerd, zeker niet, maar ze helpen ons niet aan plaatsje in de Hem
plderoos
O ja, Daniel. Dat verbaasde me al eerder. Je maakt onderscheid in de zwaarte van een zonde, Holleeder en moeder theresa zijn niet even zondig. Maar oog om oog, daar kun je niet mee leven. Maar dat oog om oog, is juist bedoeld om ons rechtvaardig te laten straffen. Je moet niet iemand de doodstraf geven om een diefstal. De straf moet passen bij de daad. Mensen maken namelijk wél onderscheid in de zwaarte van een zonde.

God niet, voor hem doet het alleen maar terzake of je gelooft of niet.
Daniel
Beste pldroos De mensen maken onderscheid in de zwaarte van zonden, God niet ,( als ik 86 jonge kinderen verkracht heb of een brood het gestolen, voor God is het alleen belangrijk dat je gelooft).

Mogen we het stenigen ook weer invoeren, Deuteronomium 13:7-12, Leviticus 24: 16 etc.
We geloven toch Het Boek van kaft tot kaft.

Ik zal het wel helemaal mis hebben, maar ik geloof in een barmhartige God die ook kijkt waarom mensen zo geworden zijn zoals ze zijn.
Dat doen ze bij Eleos en bij ons in het psychiatrisch ziekenhuis ook, maar wij zijn geen God.
pldroos, ik heb veel om over na te denken.

Misschien heeft vraagsteller nog iets aan onze reacties.
jslabbekoorn
Volgens mij mis ik nog een wezenlijk element in het verschil tussen een gelovige en ongelovige.
Iemand die gelooft gaat vruchten dragen; de boom wordt aan zijn vrucht gekend. Matth. 7±19. 13±33 etc. Dus je kunt niet door je te beroepen op dat je door en door zondig bent, gewoon zondig blijven leven. De ware gelovige is in Christus Jezus geschapen met een doel, nl. tot goede werken, waarin ze gaan wandelen (Ef. 2:8-10). Dat is bovendien een vast gegeven van het werk van de Heilige Geest, die je tot een nieuw mens maakt en tot nieuwe schepselen: Ez. 36:27 En Ik zal Mijn Geest geven in het binnenste van u; en Ik zal maken, dat gij in Mijn inzettingen zult wandelen, en Mijn rechten zult bewaren en doen. Dus dan gaan we niet naar de hoeren en of stelen of vloeken e.d. God ontdekt die vreselijke zonden en doet ons er ver van blijven, er zeker niet in leven. D.w.n.z. dat een kind van God er niet in zou kunnen vallen (David, vb.). Maar het wordt een regel in zijn leven en zijn levensgang om er vandaan te blijven. Paulus heeft het in Rom. 7 niet over een zondig leven, als hij zegt dat hij het goede dat hij wil niet doet en het kwade wat hij niet wil doet, maar over zijn zondige hart. Blijkt als je goed leest: :18 bijv. Want ik weet, dat in mij, dat is, in mijn vlees, geen goed woont; want het willen is wel bij mij, maar het goede te doen, dat vind ik niet. :23 Maar ik zie een andere wet in mijn leden, welke strijdt tegen de wet mijns gemoeds, en mij gevangen neemt onder de wet der zonde, die in mijn leden is. Bovendien zou hij zich tegenspreken. Hij zei in Rom. 6 al:16,17 etc. Weet gij niet, dat wien gij uzelven stelt tot dienstknechten ter gehoorzaamheid, gij dienstknechten zijt desgenen, dien gij gehoorzaamt, óf der zonde tot den dood, óf der gehoorzaamheid tot gerechtigheid?Maar Gode zij dank, dat gij wel dienstknechten der zonde waart, maar dat gij nu van harte gehoorzaam geworden zijt aan het voorbeeld der leer, tot hetwelk gij overgegeven zijt. Dus wie zijn onmacht gebruikt om gewoon ´door´te leven, kan niet zalig worden, is ook geen waar gelovige. Ook daar volgen we Gods Woord en de catechismus, zondag 32, vr./antw.87. Kunnen dan die niet zalig worden, die, in hun goddeloos en ondankbaar leven voortvarende, zich tot god niet bekeren? In generlei wijze± want de Schrift zegt, dat geen onkuise, afgodendienaar, echtbreker, dief, geldgierige, dronkaard, lasteraar, noch rover, noch dergelijke, het rijk Gods be-erven zal.
plderoos
@ jslabekoorn, ook deze reactie kan ik waarderen. Want ondanks dat Paulus overduidelijk laat zien dat het aankomt op het geloof en niet op werken der wet, zegt hij ook: "Doen wij dan de wet te niet door het geloof? Dat zij verre; maar wij bevestigen de wet". Behalve dat de wet dient om te laten zien wat zonde is, dient hij ook om ons te leren hoe wij God lief kunnen hebben.

Ik denk wel dat het goed is ons te realiseren dat Paulus, als hij die rij van zondaars opnoemt, het niet heeft over die specifieke zondaar maar over een groep ongelovigen die die zonden doen. Hij spoort daarmee de gélovigen aan die zonden na te laten omdat de ongelovigen, die die zonden wél doen, het koninkrijk niet beërven zullen.