Het goede van mensen

Ds. J. Bos / 1 reactie

Vraag

Kunnen mensen goed doen? Als je om je heen kijkt zie je dat mensen in staat zijn tot heel veel goeds, zowel gelovigen als niet-gelovigen. Maar in de Bijbel staat dat de mensen allemaal slecht zijn en niet in staat tot enig goed. Ook staat er dat een slechte boom geen goede vruchten kan voortbrengen. Maar hoe zit het dan met het goeds dat de mensen doen? Ze zijn daar toch toe in staat? Dus kunnen jullie uitleggen hoe het precies zit hiermee?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vrager,

Bij uw/jouw vraag moest ik gelijk aan Romeinen 3 en aan vraag en antwoord 8 van de Catechismus denken: "Maar zijn wij alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad"? En het antwoord op deze vraag is: "Ja wij; tenzij dan dat wij door de Geest Gods wedergeboren worden." Ik raad aan de tekstverwijzingen onder deze vraag en dit antwoord erbij op te zoeken.

Wij zijn dus allemaal onbekwaam tot enig goed. Ik heb dat er altijd voor gehouden, dat mensen uit zichzelf niets kunnen doen wat voor de Heere God kan bestaan. U/jij ziet zowel gelovigen als ongelovigen goed doen. Dat het laatste zo is, zal niemand ontkennen. Wij hadden buren die nooit naar de kerk gingen. Als we echter iets nodig hadden of ik stond boven mij automotor te kijken, dan stond de buurman al naast mij om te helpen. Dat is wat u/jij ook bedoelt, denk ik. Toch is het zo, dat wat ongevige mensen aan goed doen er nog is omdat de Heere goed is. Ik bedoel dit: het goede dat er ook nog bij ongelovige mensen is, is er vanwege Gods algemene genade. Dat geloven ze zelf niet en ze denken er niet eens aan, maar toch is dat zo. Dat is nou juist wat iemand alleen door het geloof 'ziet'. Die 'ziet', gelooft, wanneer hij of zij twee ongelovige mensen van elkaar ziet houden, daarin iets van Gods genade.

Maar wij mensen worden niet zalig omdat wij goed zijn. De catechismus benadrukt, dat om zalig te worden en goede werken te doen die de Heere behagen, wij wedergeboren moeten worden. En in deze wedegeboorte door de Heilige Geest, komt ook Gods gave mee van het ware geloof. Dat is het geloof, dat laat 'zien' dat je inderdaad onbekwaam bent tot enig goed en geneigd tot alle kwaad. Maar dat is ook het geloof dat Hem doet 'zien',  Die in Johannes 15: 5 betuigt: "Want zonder Mij kunt gij niets doen."

Ik hoop van harte, dat u/jij Hem Die dit absolute Woord gesproken heeft persoonlijk kent. Dat is dan geen algemene genade meer waardoor God nog geeft dat er "goede" mensen zijn, maar dat is bijzondere genade, die God hen schenkt die Hij, in Christus, verkoren heeft. De vrucht van deze verkiezing zijn goede werken. Zie ook Catechismus zondag 32.

Hartelijke groet,
Ds. J. Bos

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Naarden
  • Status:
    Actief
1 reactie
Liesel
@Joehoe: de mens is verdorven tot op het bot!! In de Bijbel staat geschreven: Wij zijn geneigd tot alle kwaad. (net zoals de ds. zegt) het is puur genade dat jij zo met je medemens kan en mag omgaan zoals je nu doet! Als de Heere je zou loslaten was het een hel op aarde! Dan zou je niet met je medemens normaal een gesprek kunnen voeren.