Van dood, levend worden

Redactie Refoweb / 30 reacties

Vraag

Hoe word je van dood, levend? Ik weet het niet (meer).

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Mailadres: vragen@refoweb.nl

30 reacties
Daniel
Van levend naar dood is beter te begrijpen. Dat komt ook vaker voor. Ik ben het helemaal eens met vragensteller, ik begrijp ook niet hoe je van dood weer levend wordt.
1a2b3c
Door de wedergeboorte wordt de mens die geestelijk dood is geestelijk levend.
Wedergeboorte en geloof horen bij elkaar, de kant van God is wedergeboorte en de kant van de mens is geloven.
Daniel
@1a2b3c

Hoe bepaalt God wie er wel wedergeboren wordt en wie niet? Hoe graag ik ook wedergeboren wil worden, ik kan er niets aan doen. Misschien geloof ik wel niet voldoende of wil God mij niet wedergeboren laten worden.
Ook goed, God weet het beter dan ik. Maar als ik niet wedergeboren word is er dan voor mij ook geen plaats in de hemel?
1a2b3c
Wat God besloten heeft moeten wij ons niet mee bezighouden, dat is Zijn kant.
Hij zegt dat dat wij door het geloof zullen leven. Rom1:17 Want de gerechtigheid van God wordt daarin geopenbaard uit geloof tot geloof, zoals geschreven is: Maar de rechtvaardige zal uit het geloof leven. God blijft echt niet in 'gebreke' als wij ons op Hem verlaten.
Er is verschil van mening over wat eerst is, wedergeboorte of geloof.
Maar maakt het wat uit of je nat wordt als je in het water springt, of dat je nat bent als je in het water gesprongen bent!
In de Bijbel staat het soms van Gods kant bezien: Hij opende het hart van Lydia, maar meestal staat er gewoon: bekeer je en geloof. (ruim 300x)
We kunnen onszelf niet wederbaren, dat is Gods opdracht ook niet aan ons, wij hoeven alleen te geloven.

God wil je WÉL als Zijn kind want Hij zweert dat Hij geen lust heeft in de dood van zondaren, maar daarin dat zij zich bekeren en leven.
Doe het maar!
MaKro
Inderdaad is er in het normale leven (naar de mens gesproken) alleen maar sprake van sterven, d.i. van levend dood worden. Alleen in het geestelijk leven is het noodzakelijk dat het andersom gebeurt, nl. van (geestelijk) dood levend worden. En dat kan maar op één manier (Hand. 5:12b): er is ook onder den hemel geen andere naam, die onder de mensen gegeven is, door welken wij zalig moeten worden. En die naam is Christus.

@Daniel: uit jouw reactie merk ik niet echt dat het je aan het hart gaat dat je nog geestelijk dood bent. Je zegt dat je graag wedergeboren wil worden, maar je kunt er zelf niks aan doen. Waarom zegt de Schrift dan iets heel anders? Werkt uws zelfs zaligheid met vreze en beven; want het is God Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen (Fil. 2:12b). Klinkt dat als lijdelijkheid, als afwachtendheid? WERKT uws zelfs zaligheid!! En hoe vaak roept de Schrift niet op: bekeert u, en gelooft het Evangelie?!
Er is geen enkel excuus om langer onbekeerd te blijven, en God niet te leren kennen (Rom. 2:1)! En als je er vrijwillig voor kiest om de Heere Jezus niet als jouw persoonlijke Redder en Verlosser aan te nemen, dan klinkt het in de dag des oordeels: "Ik heb u nooit gekend, gaat weg van Mij" (Mat. 7:23b).
Omdat God niet wilde? Nee, andersom. "Gíj hebt niet gewild" (Mat. 23:37b)!!

Dus maar één advies: kom tot uw Heiland, toef langer niet!! Hij heeft al zovelen zaliggemaakt, en Hij is gisteren en heden Dezelfde en in der eeuwigheid (Hebr. 13:8). En allen die tot Hem de toevlucht nemen, zullen niet beschaamd worden!
Amazinggrace
Amen!
Daniel
@MaKro
Wie zegt dat ik geestelijk dood ben, dan zijn er veel mensen in de Ger.Gemeente zo dood als een pier. Wie gaan er daar tot het avondmaal?
Je bent uitverkoren of niet.
Alle bijbelteksten ten spijt.
Al ken ik alle psalmen uit mijn hoofd, het brengt me niet nader tot God.
Elke zondag twee keer naar de kerk, het brengt me niet nader tot God.
Een vrijzinnige dominee in militaire dienst zei tegen mij:"ik kan niets voor je doen, maar ik kan wel je hand vasthouden", dat bracht me dichter tot God. Mijn moeder was net overleden, die vrijzinnige dominee raakte me.
Amen.
MaKro
@ Daniel:
Als die aanname onterecht is, sorry dat ik ervan uit ging dat je geestelijk dood bent. Maar wat je nu aanvoert als argument, gaat niet op. Want ja, het ís zo, dat velen in de Ger. Gem (in alle kerkverbanden van onze gezindte) geestelijk dood zijn. En inderdaad, alle Bijbelteksten ten spijt! Want wat bedenken mensen een excuses om zich niet te bekeren! Terwijl het regelrecht indruist tegen alle overduidelijke nodigingen die de Bijbel rijk is. Inderdaad, met het uit je hoofd kennen van alle psalmen en het twee keer per zondag naar de kerk gaan kom je er niet. Maar de kerk is (als het goed is) wel de plek waar het heil uitgedeeld wordt! Waar goddelozen, die het niet meer weten, steeds weer wordt toegeroepen: "Zie, het Lam Gods, Dat de zonden der wereld wegneemt"!
Een voorbeeld om dat eeuwenoude excuus 'Je bent uitverkoren of niet' de das om te doen.
Stel, ik moet een examen afleggen. Als ik je dan vraag: weet God al of ik ga slagen? Dan is het antwoord ja. En als ik vraag: heeft God al van tevoren vastgesteld óf ik ga slagen? Dan is het antwoord weer ja. Klinkt het jou niet raar in de oren als ik dan vervolgens ga zeggen: oh, maar dan hoef ik helemaal niet te leren!! God weet het toch al!
Ik hoop dat je snapt dat dit te belachelijk voor woorden is! God weet al of ik ga slagen, heeft het zelfs Zelf bepaald, en toch: alles hangt ervan af of ík de motivatie en zelfdiscipline heb om te gaan leren!
Daarom: God weet of jij uitverkoren bent, dat heeft Hij Zelf bepaald. En toch roept Hij het je toe: bekeert u!
karlo
@1a2b3c en @makro Jullie zeggen: je moet je bekeren en je moet geloven. Ik zou jullie willen vragen: hoe gaat dat dan concreet? Hoe doe je dat zelf? Er staat toch ergens: Heere, bekeer Gij mij, dan zal ik bekeerd zijn?! Ik ken iemand, die verwoord het altijd zo: Het is een onuitsprekelijk groot wonder dat God naar mij heeft willen omzien en mij Zijn genade om Jezus wil heeft willen schenken. Van mijzelf had ik Hem niet nodig, maar Hij heeft mij opgezocht. Ik had mijzelf nooit tot Hem bekeerd. Ik zat alleen maar aan de weg en bedelde. En dat nog steeds. Einde citaat.
Kijk, hij zegt een groot wonder, wat drs. Kole ook schrijft in zijn antwoord.
Amazinggrace
Alles uit handen geven en overgeven in Gods handen. 'Heere wat u doet is goed' Je kunt de hemel niet verdienen door goede werken, bijbel lezen, psalmen zingen, 5x in de week naar de kerk, etc. Lees ook bijv. Romeinen 10 oa :3 'Want alzo zij de rechtvaardigheid Gods niet kennen, en hun eigen gerechtigheid zoeken op te richten, zo zijn zij der rechtvaardigheid Gods niet onderworpen.'
De Heere laat helemaal nooit iemand staan die tot Hem vlucht, Hij geeft vrede 'ik geloof Heere, kom mijn ongelovigheid te hulp.'(Mark.9:24) Het valt niet mee om alles uit handen te geven! Maar dat is de zaligheid, de wil des Vaders te doen. Lees eenvoudig de predikaties van Jezus zelf, of de gelijkenissen die Hij geeft. Probeer ze dan te lezen zoal ze er staan, zonder het ja maar.
Gods Zegen!
karlo
Iets vergeten: ik bedoelde drs Kole's antwoord op de vraag "onkerkelijk opgevoed".
1a2b3c
Karlo: "1a2b3c en @makro Jullie zeggen: je moet je bekeren en je moet geloven."

Dat zeggen wij niet maar dat zegt God, en wel meer dan 300x.

Karlo: "hoe gaat dat dan concreet? Hoe doe je dat zelf? Er staat toch ergens: Heere, bekeer Gij mij, dan zal ik bekeerd zijn?!"

Dat staat in Jer. 31:18 en gaat over de terugkeer van Israël naar hun eigen land.

God kan niet liegen Num. 23:19 Hij volkomen betrouwbaar en Hij is ook almachtig.
Om het volbrachte werk van Jezus, belooft Hij ieder die in Hem gelooft aan te nemen als Zijn kind. Joh.1:12. Geloven is niet iets mystieks!
Ik geloof dat het werk van Jezus volmaakt is, en ik geloof dat God het meent als Hij ons vergeving en eeuwig leven aanbiedt door het geloof in Jezus.
Dus waarom zou ik Iemand niet geloven die ik 100% betrouwbaar acht, en Die volledig in staat is waar te maken wat Hij beloofd? Geef me één goede reden!

Karlo: "Kijk, hij zegt een groot wonder".

Het is zeker een groot wonder dat God naar ons heeft willen omzien.
Onbegrijpelijk dat het zo vaak uit onwil en/of ongeloof wordt afgewezen!
Heb. 2:3 hoe zullen wij dan ontvluchten, als wij zo'n grote zaligheid veronachtzamen ....

Het is waar dat niemand Hem wil, en dat niemand vanuit zichzelf God gaat zoeken. Rom. 3:11.
Als iemand Hem wel zoekt (in Zijn Woord, gebed, prediking e.d.) dan komt dat van Hem, want vanuit jezelf doe je dat niet.
Zo is God bezig ons te trekken, maar zovelen wederstaan Hem in ongeloof. Hand.7:51.
Wat mensen zeggen wordt eerder geloofd dan wat God zegt.
Mensen proberen ons wijs te maken dat we eerst één of andere geschiktheid in onszelf moeten hebben voordat we in Jezus mogen geloven.
Eerst ellendekennis, eerst berouw, eerst je zonden overwinnen .... vul maar in.
En als dat niet (meer) werkt dan gaan we moeilijk doen over het geloven zelf.
Dan zijn we opeens niet in staat om te geloven, terwijl we er in ons dagelijkse leven totaal geen moeite mee hebben.
Onbetrouwbare mensen geloven we vaak wel, maar God, die getrouw en waarachtig is, daar hebben we dan opeens moeite mee. Wat moet God nog meer doen om ons geloof te 'verdienen'?
Hoe moet het Hem in de oren klinken als we zeggen 'ik zou U graag willen geloven maar ik kan het niet'. Mateloos beledigend voor Hem!!!
Daarmee wordt impliciet gezegd dat Hij onbetrouwbaar is. Joh.5:10 ... wie God niet gelooft, heeft Hem tot leugenaar gemaakt ...

... die wil die kome, en neme van het water des levens om niet. Opb.22:17
... opdat een ieder die in Hem gelooft niet verloren ga maar eeuwig leven heeft. Joh.3:16
... wie tot Mij komt zal Ik beslist niet uitwerpen. Joh.6

Zo gij Zijn stem dan heden hoort, geloof Zijn heil en troostrijk woord, verhardt je niet maar laat je leiden.
MaKro
Ik zou het zelf niet beter kunnen verwoorden dan Amazinggrace en 1a2b3c nu al gedaan hebben. Het blijft altijd een wonder dat de Heere naar een goddeloze zondaar als wij om wil zien, en tegelijkertijd hebben we onze verantwoordelijkheid op te nemen en onze blik op Hem te richten.
Eén ding moet me van het hart, een voorbeeld zoals ik dat ooit eens vanaf de preekstoel hoorde. In Markus 3 geneest de Heere Jezus een man met een verdorde hand. Hij zei tot de man: "Strek uw hand uit". Een verdorde hand kun je niet uitstrekken! En toch deed hij het, omdat hij erop vertrouwde dat de Heere niet zomaar iets zei. Nee, toen Christus het bevel gaf, kwam het niet in hem op om ongehoorzaam te zijn. Want: op Gods bevel gaan mensen dingen doen, die ze niet kunnen! "HEERE, ik kan mezelf niet bekeren en ten diepste wil ik het ook niet. En toch bekeer ik me tot U (geef ik mijn leven in Uw hand, belijd ik dat ik U nodig heb, in mezelf een goddeloze ben, enz.), omdat U het me beveelt". Zo gij Zijn stem dan HEDEN hoort ... De tijd is kort!
karlo
@amazinggrace@1a2b3c@makro
Dank. Toch worstel ik veel met dit soort zaken. Een gezegende zondag toegewenst.
Daniel
Het is rustig op mijn werk, God is naar bed, Napoleon drinkt een kopje thee en de dochter van Prins Bernard probeert me te verleiden.
Ik kan jullie bijbelteksten niet begrijpen, het zo zeker weten, zo zeker weten dat jullie in God's handen zijn.
Daar heb ik wel moeite mee, God op mijn werk daar kan ik wel mee opschieten, met Napoleon ook en met de dochter van Prins Bernard ga ik zaterdags boodschappen doen. Je moet wel kunnen lachen om de geachte clientele, anders red je het niet.
Ik lees over bekeren en geloven, hier in ons ziekenhuis zijn we al blij als een beetje mensen normaal doen.
Profeet met zeven letters.......Habakuk, daar lees ik nooit iets over. Dat zal wel een brug te ver zijn voor de refowebbers.
Soms ben ik jalours op mensen die zo stevig geloven, aan de andere kant kan ik veel lol hebben met mijn collega's en de clienten.
Soms hoor ik mijn moeders stem.....oh dood die waarheid zijt, nader tot U.
Daniel
moet zijn; als mensen een beetje normaal doen.
adriano313
@vragensteller helemaal met @amazinggrace@1a2b3c@makro eens

@karlo, waarom zou je verder worstelen, als het zo duidelijk wordt uitgelegd
Een probleem kan zijn dat je van bovenstaande juist weer wordt afgetrokken...
Het zit hem m.i. vaak in de actie die er op moet volgen i.p.v het bedenken

@Daniel, ik lees vaak met plezier je reacties, soms (d)wars en uitbundig
Maar volgens mij is dat ook verdriet wat tekent ...

Verdriet kan echter ook vertroebelen, lam maken waardoor er een andere realiteit regeert
het gaat daarom niet om die momentjes van geluk, of het kennen van ongeluk
Het is mooi dat je Habakuk aanhaalt want een beter voorbeeld kan je jezelf niet geven
vandaar mijn antwoord hierop, hopelijk kan je er iets mee. (PLS)

Habakuk (let wel, een profetiche weergave) zegt eigenlijk dit:
1. Hoelang, HERE, roep ik om hulp, en Gij hoort niet (een heel feitenrelaas aan beklag volgt over alles wat hij ziet en weet dat God het ook ziet, een hele last zou je kunnen zeggen)
maar dan gebeurt er actie (@karlo misschien ook iets voor jou) hfdst 2=>

2 A) Ik wil gaan staan op mijn wachttoren en mij stellen op de wal... (Dit is jezelf <u>positioneren</u>,tot rust komen met een totale focus op Jezus)
B)ik wil uitzien naar... (je stopt met natuurlijke ogen te kijken en kijkt met je geestelijke ogen tot je Jezus ook daadwerkelijk verwacht i/d/zin van wat Hij wil dat je moet zien)
C) wat Hij tot mij spreken zal...(Horen wat Jezus zegt, door beelden, visioenen, dromen etc)
D) en wat ik moet antwoorden op mijn klacht. (Opschrijven of doorvertellen wat wat Hij je verteld heeft)

Hoe praktischer kan je het nog maken, dan dat hier het voorbeeld gegeven wordt...
Of denkt je nu ik ben toch geen profeet, ik hoef niet te horen wat God mij te vertellen heeft...

God kent geen speciaaltjes zodat jij maar ronddobbert en de ander niet. Hij heeft voor jou al een bestemming gemaakt, voordat de aarde geformeerd was (denk daar maar eens over na) en JOU naam staat al in Zijn Boek en Hij wil niets liever dat dit boek realiteit wordt!
Lees ps 139 en efe 1 er maar op na... het is denk ik dus aan jezelf, hoe jij met Jezus denkt verder te moeten gaan. En ja, dat kan wel eens haaks staan op een traditionele preek of voorvader...Dan is er maar een troost

Lees Zijn Woord en laat Zijn Geest je overtuigen en aanvaard het met een open hart!
Hallelujah! en dan doel ik op dit Afrikaanse liedje

<a href="http://www.youtube.com/watch?v=d4JHvNHYMEY">Ons Koning Kom (Sing Halleluja)</a> of <a href="http://www.youtube.com/watch?v=Clj6356nJcc"> MMC 2010</a>
Amazinggrace
Adriano313 je haalt de woorden uit m'n mond...Juist als je de profeten uit het Ot leest, lees je de almacht van God, maar ook de zwakte van de mens.
en Daniel ik denk dat Adriano helemaal gelijk heeft...Verdriet vertroebelt alles, je kunt schuilen achter cynisme en daarmee denk je te overleven, maar daarmee blijf je hangen. Mijn ervaring is dat ik daarmee een muur rond mezelf had gezet zo dik als die om Jericho, mensen bleven er omheen lopen, maar ze vielen niet om..
Amazinggrace
Daniel ea misschien wil je deze preek even luisteren?
http://www.hvbackup.nl/preken/20120219-morgen.mp3
(Met je rechtermuisknop kan je em downloaden)
karlo
@1a2b3c nog even op je laatste reactie. Ik heb gisteren jer. 31 aandachtig proberen te lezen, maar jouw conclusie hierover kan ik hieruit niet opmaken. Ook M.Henri niet, volgens diens bijbelverklaring gaat het wel om een persoonlijke hartelijke bekering en hij vergelijkt het met de tektst uit Jer. 17, waar staat "genees mij Heere, zo zal ik genezen worden" . Je moet het mij maar niet kwalijk nemen als ik toch iets meer waarde hecht aan de bijbelverklaring van
M. Henri dan aan die van 1a2b3c.