Dochter bijstaan in de huishouding

Ds. C.J. Droger / 4 reacties

Vraag

Al ben ik geen jongere, toch hoop ik ook een vraag te mogen stellen. Ik ben achter in de veertig, heb nog een kind van 20 jaar thuis. Nu werk ik twee dagen in het onderwijs. Dit doe ik sinds mijn jongste kind naar het voortgezet onderwijs is gegaan. Daarvoor ben ik bewust thuis gebleven voor de kinderen (ik ben gestopt met werken toen ons oudste kind geboren werd). Mij wordt nu verweten dat ik moet stoppen met werken om een dochter bij te staan die hulp in de huishouding nodig heeft. Ik help haar, met alle liefde, al twee dagdelen per week en daarnaast neem ik één dag in de week haar kinderen met veel plezier in huis. Ik heb er veel over nagedacht. Mijn werk doe ik zo graag. Daarnaast sta ik ook klaar voor het gezin dat hulp nodig heeft. Verder ben ik bewust jaren thuis gebleven om voor de kinderen te zorgen. Ik ervaar ook dat de zorgen in ons gezin beter te dragen zijn als ik afleiding door mijn werk krijg. Is het echt onbijbels wat ik doe? En waar kan ik dat dan lezen in de Bijbel? Een onzeker geworden moeder.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Waar kan een mens al niet voor komen te staan! Je spant je zoveel mogelijk in voor je gezin en dan is het nóg niet goed. Ik denk dat u het verwijt waarover u schrijft, heel snel naast u neer mag leggen. Ik vind dat u al meer dan genoeg voor het gezin van uw dochter doet. Zij en haar man hebben ook hun verantwoordelijkheid en u mag met een gerust hart een paar dagen in het onderwijs werken. In de hele Bijbel is niet te vinden dat u zou moeten stoppen met werken om nog meer voor uw dochter en haar gezin te doen. U mag uw onzekerheid snel van u af laten glijden en doorgaan op de weg die u nu gaat. U doet wat u kunt en bij u past. Dan is het goed!

Hartelijke groeten en veel sterkte!
Ds. C. J. Droger

Tags in dit artikel:

huishoudenomawerk
4 reacties
AHHK76
Ds. Droger heeft gelijk! U doet echt superveel voor uw dochter! Meer dan genoeg! Gaat u rustig verder met uw werk in het onderwijs en geniet ervan. Ik zou niet van zoveel van mijn moeder willen en durven vragen als u al doet, laat staan nog meer... Durf rekening te houden met uw eigen wensen en behoeften!
naam
Ik snap niet zo goed waarom u (nog meer) moet helpen? Kan zij misschien zelf niets door handicaps ofzo??
In 2 dagdelen heb je ook al heel wat gedaan en als u de kinderen ook nog een dag heeft kan ze zelf (in normale situatie dan) ook nog heel veel doen.
Vind het heel abnormaal als er van u als moeder !nog meer! word verwacht!! Als ze door ziekte oid zelf niets kan doen zijn er toch ook nog andere mensen die kunnen helpen!
U doet al veel te veel voor een volwassen dochter!

Ps. neem overigs niet aan dat u oppast omdat ze dan zelf wat kan werken :-)
Catherine
Moeders en schuldgevoel, dat hoort bij elkaar. Herkenbaar! En door wie wordt u nu verweten dat u niet genoeg zou doen? Iemand die aan de zijlijn staat en zelf geen hand uitsteekt misschien?
Fijn, zo'n nuchter antwoord!
Sliedrechtman
Opvoeden is ook loslaten. Kinderen opvoeden tot zelfstandige mensen die zelf hun boontjes doppen. Met loslaten kun je niet vroeg genoeg beginnen. Daar zit denk ik ook een beetje het probleem. Ik lees een dochter, kinderen waar is die man van die dochter c.q. de vader van de kinderen? Kinderen opvoeden doe je samen en het huishouden doe je ook samen.