U zegt het

Ds. B. de Romph / 1 reactie

Vraag

Pilatus zegt tegen Jezus: er wordt gezegd dat U de koning der joden bent. Jezus geeft als antwoord: u zegt het. Wat bedoelt Hij hier mee?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Hartelijk dank voor je vraag die je naar Refoweb opstuurde. Je vraagt, wat het betekent, dat de Heere Jezus Pilatus op zijn vraag: "Zijt Gij de Koning der Joden?” antwoordt: “Gij zegt het” of “U zegt het”. Het staat in Matth. 27:11. Je komt het ook op ander plaatsen tegen, waar de Heere Jezus een wat uitgebreider antwoord geeft. In Joh. 18:37, waar Pilatus dezelfde vraag stelt ”Zijt Gij dan een Koning?” Jezus antwoordde: "Gij zegt, dat Ik een Koning ben”. Evenzo in  Mark. 15:2 en Luk. 23:3. De Heere Jezus beantwoordt de vraag van Pilatus bevestigend. Wij zouden kortweg zeggen: “Ja”, maar in het Grieks wordt dat enigszins omschreven door “Gij zegt het”. Je hebt dat ook in het Engels "Are you here?” en dan antwoord je: "Yes. I am”. Wij zouden dus “ja” antwoorden. "U zegt dat Ik het ben” is wat beleefder gezegd. Een eenvoudig antwoord dus.

Ds. B. de Romph

Lees meer artikelen over:

PasenPilatus
1 reactie
jsml
Het is niet zo'n eenvoudig antwoord als je de aanvulling uit Johannes 18:36 er niet bij leest. Anders is het namelijk niet te verklaren waarom Pilatus Jezus niet direct veroordeeld als opstandeling.

Pilatus maakt zich echter niet zo druk om het koningschap van Jezus, omdat Jezus Zelf heeft verklaart: "Mijn Koninkrijk is niet van deze wereld. Als Mijn Koninkrijk van deze wereld was, zouden Mijn dienaars gestreden hebben, opdat Ik niet aan de Joden overgeleverd zou worden, maar nu is Mijn Koninkrijk niet van hier."