Scheppingsvisies

Ds. G. Kater / 4 reacties

Vraag

Ik hoorde laatst dat zowel Augustinus als Calvijn het scheppingsverhaal niet letterlijk interpreteerden. Augustinus zou stellen dat God helemaal geen zes dagen nodig heeft om de wereld te scheppen en de schepping in een handomdraai volbracht heeft. Calvijn zou het over "accomodatie" hebben betreffende de schepping. Nu is mijn vraag, wat was precies de scheppingsvisie van Augustinus en Calvijn? Ik weet niet hoeveel beiden hierover hebben geschreven. In het geval het antwoord te uitgebreid is om hier even te beschrijven, zou u mij dan kunnen vertellen waar ik hier meer informatie over kan vinden?

Antwoord

De onderstaande vraag lezend is mijn eerste reactie: dit is een goede vraag! Ongetwijfeld zijn er verschillende wetenschappelijke titels die ingaan op de visie van Augustinus en Calvijn op de schepping. Maar ik heb ze hier niet direct paraat, en dat uitzoeken kost me wel erg veel tijd.

Het lijkt me goed dat de vraagsteller zelf eens zoekt op internet, ik vermoed dat hij/zij dan een heel eind komt.

Voor wat betreft Calvijn zou hij/zij hier eens verder kunnen kijken: http://www.calvijnstudie.nl/versie_6/nl/index.html

Met hartelijke groet,
Ds. G. Kater

Tags in dit artikel:

AugustinusCalvijnschepping
4 reacties
Daniel
Als je op internet gaat zoeken is de schepping een evolutie, ik heb de wijsheid ook niet in pacht. Ik geloof in de schepping, maar niet dat de aarde zesduizend jaar bestaat.
God is heel veer meer dan wij kunnen bevatten.
God is veel meer en te onbegrijpelijk voor ons mensen.
Miljarden mensen ziet Hij en Hij weet wat ze denken en doen.
En ik maar denken dat Hij zijn zegen geeft aan b.v. Jijdaar.nl.
God doet wat H
Daniel
Hem het beste is.
(sorry......., m'n mail floepte zo maar weg, ik heb nog een ouderwetse pc en die doet soms ook wat ik niet wil.

Ds, Kater geeft wel een goed antwoord, daar kan ik me volledig in vinden.
Amazinggrace
Daniel, helemaal met je eens! God is veel meer dan wij maar kunnen bedenken en wij begrijpen het niet. De Bijbel is ook veel rijker dan iemand zou kunnen bedenken....
De Schepping is een groot wonder, alles goed en volmaakt geschapen op Zijn tijd en hoe?
job 36:26 'Zie, God is groot, en wij begrijpen het niet; er is ook geen onderzoeking van het getal Zijner jaren'. (lees ook vrs 25-33)
Zo groot is God: 2kron.2:6 'Doch wie zou de kracht hebben om voor Hem een huis te bouwen, dewijl de hemelen, ja, de hemel der hemelen, Hem niet begrijpen zouden? En wie ben ik, dat ik voor Hem een huis zou bouwen, tenware om reukwerk voor Zijn aangezicht aan te steken'?
Als we alle ontwikkelingen bekijken die er heden ten dage zijn, ook zonder dat velen dat weten, machtige dingen die angst inboezemen (Haarp, chemtrailalert.nl, etc.)
maar: God is vele malen machtiger!! Als alles bij elkaar komt en de aarde verbrijzeld is (daniel 7 tot hfdst 12, zal deze Machtige God Zijn Rijk voor eeuwig vaststellen, dan zullen de gekochten
daar in eeuwige vrede leven, onder de heerschappij van Zijn Machtige Zoon!
Daniel
@Amezinggrace

Natuurlijk ben ik het helemaal met je eens omdat jij het helemaal eens bent met mij.
Ik ben niet zo bijbelvast als jij bent, ik lees de bijbel elke dag, maar ik kan er niet uit voorlezen.
Voorlezen lukt nog wel, maar niets uit mijn hoofd,
Alleen Psalm 23 ken ik uit mijn hoofd.
De Heer is mijn Herder...., jaren geleden woonde ik in Ierland, ik las iedere dag Psalm 23.