Fan van Kylie Minogue

Ds. M. (Michel) van Heijningen / 57 reacties

Vraag

Hoewel ik niet tegen popmuziek in het algemeen ben, ben ik wel van mening dat de huidige generatie aan zangeressen, zoals Rihanna, Lady Gaga en Britney Spears, het meer moet hebben van hun ordinaire gedrag dan van hun zangkunsten. Ik ben het dan ook volledig eens met de mening van menig reformatorisch panellid dat jongeren zich beter ver van deze 'zangeressen' kunnen houden. Nu is het zo dat ik zelf, en mijn moeder, die tevens erg gelovig is, heel erg fan van de muziek van Kylie Minogue ben. Ik ben zelf meerdere keren naar concerten van haar geweest en dit jaar is mijn moeder voor het eerst mee geweest. We hebben daar samen een geweldige avond beleefd en samen heel erg veel plezier gehad, een herinnering die ik graag voor altijd koester. Nu is mijn vraag, Kylie Minogue maakt dan wel geen muziek om God te prijzen, maar in het huidge landschap van seculiere artiesten die steeds meer vlees laten zien en onafgebroken schelden en vloeken in hun liedjes, is zij wel degene die, hoewel ze absoluut zogenaamde 'feelgood' muziek maakt, nooit tot in het obscene, of godslasterlijke gaat. Sterker nog, mijn moeder en ik zagen vele complete families bij haar show en hadden het er nog over dat mijn neefje van zes (haar kleinzoon) deze show (ik heb het hier, mocht u willen weten welke show ik bedoel, over Aphrodite Les Folies) ook zonder problemen zou kunnen zien. Later ben ik hier over gaan twijfelen. Kylie Minogue is dan weliswaar een 'braaf' baken temidden van een stortvloed aan obscene zangeressen, maar is het toegestaan om die gradatie te maken? Ik luister heel graag naar haar muziek en zie hier zelf geen kwaad in, maar kan het zijn dat de overige popmuziek mij zo murw geslagen heeft dat ik 'minder slechte' muziek nu als goed ga zien? Ik wil graag weten of het toegestaan is om 'minder slechte' popmuziek te waarderen, of dat de huidige cultuur ervoor zorgt dat wij afgestompt raken voor zondige muziek en het beter is ook te breken met een artieste als Kylie, ook al vloekt zij niet en doet zij niet aan bijvoorbeeld naakt poseren.

Antwoord

Beste vriend(in),

Je stelt me eigenlijk een onmogelijke vraag. Mijn positief oordeel over deze zangers zou jou helpen om met een gerust hart naar haar muziek te luisteren en mijn negatief oordeel zou je misschien aan het twijfelen houden of zou je dat naast je neer leggen. Wat is eigenlijk de reden van je vraag?

Bij het lezen van je vraag, komt bij mij de gedachte boven; wie ben je? "Je moeder is tevens erg gelovig." Ben jij dat ook? Of alleen je moeder? En wat is, "erg gelovig"? Betekent geloven dat je gelooft/ervan uit gaat dat er een God is, of dat je leeft met die God? Het woordje "geloof" in de Bijbel is synoniem voor: God kennen en vertrouwen, met Hem leven en daarom ook Zijn geboden hoogachten. In Hebreeën 11 lezen we: "zonder geloof is het onmogelijk God te behagen." Dat is heel scherp. Zonder geloof naar de kerk gaan, zonder geloof bidden, het is voor God echt onvoldoende. Zonder geloof naar Kylie Mingogue luisteren en kijken kan niet in Gods oog.

Dus de allereerste vraag is: geloof je echt? , in de zin van zondag 7 van de catechismus:  ken je God en vertrouw je Hem en wil je met Hem leven. Leef je uit het volbrachte offer van Jezus Christus? Als je antwoord hierop "nee", is dan is je vraag zinloos en roep ik je op tot bekering en geloof.

Nu de muziek. De vraag die daarbij bij mij opkwam is deze: beoordeel je muziek alleen op het al dan niet aanwezig zijn van ordinaire scenes? Of zijn er ook andere dingen waar je rekening mee houdt? Je bent blijkbaar op de hoogte van de mening van menig reformatorisch panellid hier. Volgens mij is op deze site te lezen dat er meer bezwaren tegen de huidige popcultuur zijn dan alleen het ordinaire gedrag van sommige zangeressen. En, om eerlijk te zijn, wanneer ik me even verdiepin het repertoire deze zangeres, dan denk ik dat veel commentaar op popmuziek ook geldt van haar muziek en misschien is het nog niet zo'n gek idee om je laatste zin in de praktijk te brengen.

Natuurlijk zijn we niet tegen alles omdat we nu eenmaal graag ergens tegen zijn. Er zijn onschuldige seculiere liedjes, net zo goed als er schilderkunst is die niet religieus is en waarvan je ook als christen mag genieten. Maar je kan pas echt genieten als je leeft vanuit het geloof in Jezus als jouw Verlosser en wanneer je Hem betrekt bij alle keuzen die je maakt. Dan mag Jezus over je schouder meekijken, en wanneer dat kan, dan geniet je pas echt. Dat wens ik je toe. Laat alles wat adem heeft, de HEERE loven (Psalm 150:6).

Met vriendelijke groeten,
Michel van Heijningen

Lees meer artikelen over:

popmuziek
57 reacties
1a2b3c
Een dominee brengt het evangelie pratend, een zanger doet het zingend, een schilder beeldend .... ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is! (ik bedoel natuurlijk niet dat iedere zager of schilder het evangelie brengt)
Bovendien denk ik niet dat een zanger de intentie heeft om de prediking te vervangen.
1a2b3c
Sorry, mijn reactie was voor vrede.
1a2b3c
Oeps, nog een keertje dan: dkw oké, 'k snap het!
vrede
Beste DKW en abc (zo noem ik je maar even)

1. Oke niet omdat hij zingend het Evangelie brengt, maar omdat hij op een EO jongerendag voorgaat. Daarom ben ik tegen MWS! Tip: lees het boek: Een waar geloof van Arthur W Pink.

2. David zong in de Bijbel. Oke, bij u is het Woord. We moeten het met het Woord doen.
1a2b3c
Beste vrede,

1. Dat boek heb ik en er staat niet in dat MWS niet op de EO jongerendag mag zingen.
2. Er toch niemand die zegt dat we het niet met het Woord moeten doen?
3. Het evangelie moet overal gebracht worden, ook op de EO jongerendag dus.

Om eerlijk te zijn heb ik wel eens sterkere argumenten gehoord waarom iets verkeerd zou zijn.
dkw
@Vrede:
Gods woord roept ons op om psalmen te zingen, meerdere malen.
Ook geestelijke liederen en gezangen moeten we zingen, dat is een bijbelse opdracht!

Als jouw dominee of consulent op de EO jongerendag zou voorgaan om het onvervalste evangelie te brengen, zou je dan ook niet meer naar die dominee gaan luisteren?
Jezus bracht ook het woord overal, ook bij hoeren en tollenaars, ook op de EO dag moet het woord gebracht worden.

Daarnaast zie ik nog niet in wat er tegen de jongerendag is, behalve een relatief eenzijdige manier van evangeliseren, maar dat is een andere discussie, en als jij daar wel bezwaren tegen hebt wie ben ik om daar tegen in te gaan.
Jut
Goeie vraag, en als ik jou vraag zo lees heb ik die vraag ook hoewel bij andere zangeressen.

Toch vindt ik dat je vraag niet helemaal eerlijk is als ik nu eens zoek op kylie minogue, enkel alleen de foto's op het hoesje van haar albums laten meer bloot zien dan je doet vermoeden. Zoek ik op afbeeldingen bij google met haar naam als trefwoord, zie ik meer bloot. Nee niet naakt gezien, maar als ze op een podium staat met laag uitgesneden decollete en ook nog eens 90 graden voorover gebogen. Sorry dat vindt ik verre van netjes. Ik heb haar muziek niet geluisterd, ervan uitgaande dat ze goed kan zingen (is natuurlijk een mening want er zijn er ook genoeg die lady gaga wel mooi vinden zingen). Ik vindt dit niet anders, hoewel ze misschien niet zingt dat het leven draait om sex, vindt ik haar bewegingen en kledingsstijl niet veel beter.

Sorry ik heb ook nog maar weinig muziekclips gezien van 'knappe' zangeressen waar het niet erom ging om hun mooie lichaam te showen.

Als een vrouw er zo bijloopt in het openbaar, geloof ik niet dat ze veel meer kleren aan heeft op een feestje.
vrede
PeerKloppe,

Ik moet je dan toch erkennen: naar mijn mening bestaat er geen christelijke popmuziek!
Over welke muziek heb jij het?

1. God is een God van orde. Zoals in de Schepping werkt Hij ook in Herschepping.
dwz Hij werkt en spreekt gewoonlijk door Zijn Woord.

2. De Heere kan door het horen van een psalm of geestelijk lied overkomen, maar nogmaals Hij werkt gewoonlijk door Zijn Woord!
vrede
DKW,

Of het aanwezig zijn op een Eo jongerendag als christen bijbels is?

Graag verwijs ik je naar de site van Ds Pieters uit Garderen. Ik hoop dat je dit biddend wil lezen!
Hier schrijft hij een stuk over de EO jongerendag.

Gods zegen toegewenst!
jeroen1980
Ik vind de muziek en concerten van Kylie Minogue redelijk braaf, zeker in vergelijking met bijvoorbeeld Lady Gaga of Rihanna.
dkw
Beste vrede,

Het stuk van Ds Pieters ken ik, echter Ds Pieters is niet de enige predikant, er zijn ook genoeg predikanten die hier anders over denken.
Daarnaast hoort het woord van God overal verkondigd te worden, en dit kan ook op een EO jongerendag.
Als iemand hier tegen is, is dat iemands goed recht, maar dan moet het wel als een persoonlijke mening bestempeld worden en niet als een feit.
vrede
DKW,

Ook hierin mijn advies: Heere wilt u door uw Heilige Geest licht geven of ik wel of niet bij een EOJongerendag aanwezig mag zijn!
tamara72
vragen stelster: u geeft aan erg gelovig te zijn en dan toch naar een concert gaan..
Het is de brede of de smalle weg?Hier over hoeven wij als mensen niet te oordelen maar er is nog plaats bij heb voor ECHTE zondaren.
Hebben we dan aan de psalmen( nog ) niet genoeg?
dkw
@Vrede:
Je geloofd het niet, maar ik ben het met je eens!
De Heere nodig te hebben voor alles waar je heen gaat en voor alles wat je doet!
katlheen
Met verbazing lees ik hier de discussie. Laat ik voorop stellen dat Kylie Minogue niet mijn smaak is. Maar waarom de vraag of iets mag of niet? Als ik hier de vragen zo eens lees, zie ik heel veel vragen waaruit blijkt dat vragenstellers willen weten of iets mag of niet. Tja, als je geloof reduceert tot wetten en regels, krijg je dat soort vragen. Lees de Bijbel, daarin staan antwoorden.

Terug naar deze discussie: Bach zou geoorloofd zijn, en popmuziek per definitie niet. Waarom doet er niet toe, als een of andere dominee dat roept, dan is dat zo. Tenslotte gaat het woord van de dominee boven alles.
Bach was protestants? Was hij wel echt bekeerd? Ging hij wel echt aan het Avondmaal? Had hij het licht gezien? Hoe was de toeleidende weg bij Bach? Als we daar geen uitsluitsel over hebben, kunnen wij zijn muziek beter niet beluisteren. Want veiligheid voor alles. We zouden wel eens besmet kunnen raken met allerlei liederlijke dwaalgedachten, de duivel zit tenslotte in een muzieknoot, nietwaar? En Bach werd betaald door de kerk, wat was zijn motivatie? Geloof, of stiekem toch geld? Nee, laten wij ons ver van Bach en consorten houden.

En onze “erediensten”? We zingen psalmen? Wie heeft ze op muziek gezet? Was dat wel zoals het hoorde? Het tempo, is dat niet te hoog of te laag? De invulling van die dienst, is dat conform God’s Woord? Waar vind ik in de Bijbel dat zingen met een orgel geoorloofd is? Of gewenst? Of verplicht?
Laten wij ons verre houden van dit soort frivoliteiten die ons naar de ondergang leiden!!! Het Woord is ons genoeg, dus laten wij breken met de zonde van het zingen!

En ‘vrede’, ik vind het nogal wat om te zeggen dat een artiest direct wordt afgewezen omdat hij op de EO jongerendag zingt! Ten eerste vind ik het bijzonder aanmatigend om de EO jongerendag af te doen als een plek waar je niet hoort! Jammer he, dat God daar mensen tot Zich roept! Jammer he, dat mensen door christelijke popmuziek God mogen leren kennen. Jammer he, dat mensen zich daar wel bekeren! Ga ook eens, en laat je aanraken door God is mijn advies.
vrede
Beste Katlheen,

Of het geoorloofd is om als Christen een EO jongerendag te bezoeken?
Vraag dit aan de Heere. Vraag om licht van de Heilige Geest of dit mag!
Dat is mijn advies.

Gods zegen toegewenst!
katlheen
Ah, eerst wordt een artiest tot "verboten" verklaart omdat hij op de EO jongerendag zingt, en nu moeten het ineens toch maar aan de Here voorleggen?
Autumn
@Vrede: (citaat) "De Heere kan door het horen van een psalm of geestelijk lied overkomen, maar nogmaals Hij werkt gewoonlijk door Zijn Woord!" (einde citaat). Ben het wat dat betreft helemaal met je eens, maar God werkt niet alleen door de Bijbel, maar door veel meer dingen! God zit niet opgesloten in een boek, Hij is levend en is in alles om ons heen. Daardoor ben ik ervan overtuigd dat we God ook zien en leren kennen door gewoon onze ogen, oren en hart open te houden. Ook door de Bijbel, zeker weten, maar ook door zoveel en zoveel meer :-)
Daniel
Liederen uit de bundel van Johannes de Heer, chokolade van D
sydneylover
Ik heb net genoten van een prachtig nummer 'You are so beautiful' van Joe Cocker waarin hij de liefde voor zijn vrouw bezingt. Het is popmuziek, het is niet christelijk, maar kan iemand mij uitleggen wat er mis mee is?