Muzikale speurtocht

G. Slurink / 6 reacties

Vraag

Beste G. Slurink, Als eerste vriendelijk bedankt voor uw snel gegeven antwoord. Ik heb dat ervaren als evenwichtig en met kennis van zaken. In ieder geval niet met een bestraffend vingertje. Ik vind het vooral zo mooi dat u weet waarover ik praat. U begrijpt, als muziekliefhebbers onder elkaar, wat ik bedoel. Dat doet me wel wat. In uw antwoord schreef u dat ik mijn blikveld moest verruimen. De reden dat ik in mijn vraag schreef dat het niet ging om orgelmuziek, kerkgezang of klassieke muziek, is dat ik mijn vraag probeerde af te bakenen. Een antwoord waar ik absoluut niet op zat wachten is: "Dan luister je maar klassieke muziek, dat is ook knap gemaakt." En dat klopt, het is knap gemaakt, maar dat was mijn vraag niet. Overigens die alinea die u erover schrijft is niet zo erg, aangezien het andere antwoord duidelijk is. Mijn blikveld is ruim. Voor uw beleving noem ik even wat dingen op. Ik hou van enkele klassieke stukken, zoals de Morgenstimmung van Edvard Grieg of Mendelssohn Symphony 5 Choral Symphony. Ik houd ook bijvoorbeeld van psalmmuziek, zoals Psalm 42. Vooral bij vers 5 springen de tranen mij in de ogen. Ik hoef u niet al te veel uit te leggen, heb ik gemerkt. Inderdaad is pop(ulaire)muziek niet altijd even hoogstaand. De veelal commerciële muziek zit marketingtechnisch perfect in elkaar. Compleet met mooie vrouwen en veel onbedekte lichamen. Ik heb het zelf al aan gegeven in mijn vorige vraag; "er zit zoveel rommel bij." Denk maar eens aan artiesten als Rihanna, Lady Gaga of Inna. Maar daar doelde ik ook niet op. Top 40-muziek is meestal muziek die gewoon lekker klinkt en voor het ongeoefende oor is gemaakt. Nietszeggende teksten en weinig inspirerende clips. Ik doelde op (een van mijn persoonlijke favorieten) Mariah Carey. Zij haalt dus ook die vijf octaven; indrukwekkend. Ze is ook geschoold voor opera, vandaar misschien. In begin jaren 90 is ze doorgebroken. Tot en met '98 heeft ze zulke goede muziek gemaakt, weinig bloot en veel klasse. Ongekend. Ik geloof dat het nooit eerder is vertoond of vertoond wordt. Daarna is ze gevallen in de verleiding van het grote geld, met op dit moment een geschat vermogen van 500 miljoen euro. De muziek is ook geworden zoals de rest, seks en populair. Maar goed, dat interesseert me niet zoveel. Die vroegere periode is van zulke ongekende klasse en doet me erg veel. Ontzettend goede nummers van haar zijn: "Hero", "Love takes time" en "I don't wanna cry". Ik ben het niet met u eens dat het eerst om de inhoud gaat en dan om de melodie. In de Psalmen is het ook zo; er zijn gewoon liederen die niet lekker zingen maar wel mooie teksten hebben. Die doen gewoon minder met je dan een nummer dat goed in elkaar zit. Er is inderdaad niets mis om op hele noten te zingen. Waar wel wat mis mee is, is dat het verheven wordt boven andere muziek(wijze) en daar wijst u terecht op. Wat betreft relipop kan ik alleen maar zeggen dat Rachael Lampa en David Phelps echt klasse hebben. Ik moet eerlijk bekennen dat het wel relatief is, aangezien ik niet zo'n rocker ben. Ik ben meer van de ballads en vocale stukken. Ook de Engelstalig hymnes, zoals Amazing Grace en How great thou art, zijn zo ontzettend mooi. Maar eigenlijk ben ik nog steeds op zoek naar iets wat christelijk verantwoord is en ongeveer hetzelfde genre heeft als MC, dus ballads met vocalistische klasse. Kent u misschien zangers of zangeressen in deze categorie? En wat voor muziek heeft uw voorkeur? U ziet het, als ik over muziek begin kan ik er niet over stoppen. Aan de reageerders: Bedankt voor jullie steun. En vooral bedankt voor de correcte benaderingswijze. En ook zeker gaaf dat er sommige zijn die mij echt nieuwe artiesten hebben aangereikt, waar ik zeker wat mee kan. Ik heb alleen nog niet gevonden wat mij echt interesseert.

Antwoord

Beste vragensteller,

Blij te horen dat mijn antwoord goed is overgekomen. De reden dat ik opriep je blikveld wat te verruimen was om te zeggen dat er veel meer is behalve popmuziek, kerkorgel/zang en wat in het algemeen als klassiek wordt beschouwd (Bach, Beethoven en Mozart etc.). Maar ik begrijp nu dat je hier (ten minste deels) ook bekend mee bent en al luistert, zoals de Engelstalige hymnes die je noemt.

Wat je hoofdvraag betreft moet ik je teleurstellen. Ik kan geen namen noemen van christelijk verantwoorde zangers of zangeressen in het zelfde genre als Mariah Carey. Het kan best dat ze er wel zijn, maar ik ben er niet bekend mee. Alhoewel dat niet de hoofdvraag was, laat me toch nog wat meer dingen over haar zeggen in de hoop dat ze jou of andere lezers van nut kunnen zijn.

Mariah Carey heeft inderdaad een enorm goede stem. Ze is enorm toonzuiver en is eigenlijk alt, maar naar het schijnt doordat ze knobbeltjes op haar stembanden heeft, heeft ze een speciale stemtechniek ontwikkeld waardoor ze zo enorm hoog komt  (omgekeerd, voor een sopraan zingen is vrijwel onmogelijk). Ze kon ook goed gedichten schrijven en is al vroeg begonnen met songteksten. De songs die je noemt zijn nog van haar 'onschuldige' jaren. Ze was toen 18, geloof ik. Naar het schijnt zijn deze (en helemaal de latere) nooit persoonlijk en nogal sentimenteel, alleen met het doel om sentimenteel te zijn. Ik bedoel daar niet mee dat ze het niet oprecht zou menen, maar het is toneel en staat los van de werkelijkheid en het is aan de luisteraar er wat van zichzelf  in te projecteren. Het is denk ik goed dat voor ogen te hebben. Schone schijn. Het ziet er mooi uit maar is leeg van binnen.

Ik kan begrijpen dat sommige muziek, alhoewel de teksten erg mooi kunnen zijn, niet bij je aansluit. Bij mij is dat ook zo, een goede tekst maakt niet per se de muziek goed. Ik ken ook muziek dat ik echt niet mooi kan vinden, ook al zou de tekst nog zo goed zijn. Dan lees ik liever de tekst zonder de muziek bij wijze van spreken. Maar omgekeerd, goede muziek met lege of slechte teksten vind ik erger. Dat is ook een reden dat ik ben afgehaakt van heel veel 'onschuldige' popmuziek of relipop. Ik vind het vaak zo leeg. Mensen die niet zo luisteren naar inhoud merken dat misschien niet zo erg, maar bij mij heeft inhoud altijd centraal gestaan. Ik kan slechte teksten niet goed verdragen.

Om een voorbeeld van Mariah Carey te noemen: ik neem aan dat je de tekst van "Hero" kent. "So when you feel like hope is gone, look inside you and be strong and you finally see the truth that a hero lies in you." In feite zingt ze dat je in jezelf moet geloven. Het krikt wel even de gevoelens op als je down bent, maar dat is niet wat de Bijbel zegt. Als ik dat hoor, hoe mooi ze ook kan zingen, hoeft het voor mij niet meer. Ik stoor mij er aan. Het klinkt wel goed maar het is klinkklare leugen en misleiding, waar ze ook zichzelf mee misleidt. Vergelijk dat met Psalm 42:5, wat je zelf al noemt. Ik vertrouw liever op God dan op mezelf.

Helaas moet ik zeggen dat in de relipop die ik heb gehoord, het vaak allemaal nogal vaag is, veel "feel good"-muziek en teksten, met gunstige uitzonderingen hier en daar. Om deze reden moet ik ook zeggen, dat ik eigenlijk geen favorieten heb in deze stijl van muziek. Daarom kan ik je ook niets speciaals aanraden.

Wat ik zelf luister (omdat je het vraagt) is bijvoorbeeld afgelopen maand het "Weihnachts-Oratorium" van Bach (dat voor velen dit en de passions slechts traditie is doet niets af aan inhoud). Als achtergrond muziek heb ik vaak lichte muziek zonder zang. Onlangs kreeg ik twee mooie CD's met orgel/panfluit en viool/panfluit van een hele goede panfluit speler Matthias Schlubeck.  Hier twee links voor (toekomstige) liefhebbers: [1] [2]

Maar ook gitaarmuziek of een trio met cello, gitaar en dwarsfluit luister ik graag bijvoorbeeld. Voor muziek met zang val ik toch vaak weer terug op de hymnes uit de laatste vier eeuwen. Of bijvoorbeeld de teksten van Paul Gerhardt, die ook veel vertaald zijn in het Engels en Nederlands en op muziek zijn gezet en bestaan in vele uitvoeringen. Als iemand relipop kent met teksten die daar ook maar enigszins bij in de buurt komen qua inhoud, hoor ik het graag. Soms denk ik dat het niet meer van deze tijd is en misschien is dat ook zo omdat het hele postmoderne denken zo diep in mensen heeft postgevat. Dat is misschien wel de oorzaak van dat teksten inhoudelijk vaag zijn en blijven omdat het hebben van absolute waarheden blijkbaar afstoot. Daarom is vaagheid troef, ook in een aanzienlijk deel van relipop, zodat je de woorden zelf de betekenis kunt geven die je past en de absolute waarheid van de Gods Woord aan kracht verliest.

Nog een laatste opmerking. In hoeverre dit op jou van toepassing is kan ik niet zeggen, dus dat laat ik aan jezelf over om te beoordelen en ik zeg het ook tegen anderen die dit lezen. Vaak merk ik een houding van: mag ik dit wel luisteren? En indien niet, wat mag ik dan wel luisteren? Aan de ene kant is dit goed, omdat dit kan dienen tot bescherming. Aan de andere kant krijgt het dan een beetje het idee van een verlies. Zoals ik wel vaker hoor: dan mag je niets meer! Dit is een verkeerd uitgangspunt. Het is alleen een verlies als je aan de verkeerde kant begint. Als ik begin bij mijn verzoening in Jezus en door Hem mijn vertrouwensband met God de Vader, en doordrongen wordt van de enorme rijkdom die ik daarin geschonken heb gekregen, komt de vraag: wat verlies ik als ik daar m'n aandacht van af keer? Zo is het voor mij geen verlies bepaalde dingen niet meer te hebben, want zoals de koopman uit Matt 13:46, heb ik een Parel van grote waarde waar ik het liefst altijd naar kijk. Te kijken naar al dat andere dat ik heb weggedaan leidt me alleen maar af van die ene Parel van grote waarde en dat is verlies. Daarom geef ik de voorkeur aan muziek die ook naar die parel wijst, en zo niet, dan tenminste muziek die me niet bij Christus vandaan haalt. Voor mij zijn dus bepaalde dingen niet luisteren (of te kijken, of te doen) geen verlies, maar het zou een verlies zijn dat wel te luisteren (of te kijken of te doen).

Ik kan genieten van mooie muziek als ik het tegenkom en er is gelukkig veel moois. Helaas is het, zoals alle dingen op deze aarde, aangetast door de zondeval. Hoe schitterend zou een perfecte compositie met een volmaakte tekst uitgevoerd door sublieme muzikanten en hoogbegaafde zangers en zangeressen zijn. Maar dat komt nog. Straks op de nieuwe aarde zal er ongetwijfeld perfecte muziek zijn, veel mooier en kunstiger dan we ons nu kunnen voorstellen. Daar kijk ik naar uit.

Wat je muzikale speurtocht betreft: zoek gewoon verder en vraag ook God of Hij je ook daar dingen wil geven die helpen tot opbouw en versterking van je geloofsrelatie met Hem. Als altijd, als je ergens verder op wilt doorgaan, kom dan gerust terug.

Vriendelijke groeten,
Gerard Slurink

Tags in dit artikel:

muziek
6 reacties
dominerik
Opnieuw beveel ik aan: Neal Morse (met name Testimony)
Mariet
Sons of Korah; geweldige band, die psalmen (volgens mij letterlijk) in een eigentijds muzikaal jasje steekt
SDG
Beste vragensteller,

Ik heb zojuist deze vraag/antwoord gelezen, net als je vorige vraag/antwoord, en ik herken hier veel van mezelf in. Ik luisterde vroeger alleen naar seculiere rock en power metal. Na er door een goede vriend op gewezen te zijn dat ik wel erg veel naar één specifieke band luisterde, heb ik een keer (in ongeloof) gebeden of de Heere het zo zou willen maken dat ik ook Christelijke muziek mooi zou vinden. De redenen dat ik die muziek tot dan toe niet mooi vond zijn dezelfden als die van jou: te simplistisch soms, geen professionals, etc. De reden dat ik in ongeloof bad, was dat ik toen niet dacht dat er kwalitatief goede Christelijke muziek zou bestaan; daar ben ik dus op teruggekomen.

Inmiddels ben ik een aantal jaren verder, en heeft er langzamerhand een enorme verandering plaatsgevonden. Ik heb alle cd's en dvd's en muziek van seculiere bands weggegooid (elke keer een paar als ik me begon te ergeren aan een verkeerde tekst, zedenloos gedrag, vloeken of andere wereldse zaken die niet bij een geheiligd Christelijk leven passen) en luister alleen nog maar Christelijke muziek (voor sommige lezers hier zal dit muziek van de duivel zijn, maar een ieder beoordele dat zelf, "Laat ieder in zijn eigen geest ten volle overtuigd zijn", Rom. 14:5). Overigens ben ik wel van mening dat je veel van deze muziek het beste wel kunt balanceren met de goede oude Psalmen. Daar zit namelijk toch een bepaalde diepgang in, en met name ook bepaalde thema's, die in veel andere Christelijke muziek niet of in mindere mate aanwezig zijn. Aan de andere kant, in onze Psalmen komt de Naam van onze Heere Jezus niet één keer voor!!

Graag wil ik dus wat resultaten (met links) van mijn zoektocht met jou en andere geïnteresseerde lezers delen in de hoop dat je er wat van je gading tussen vindt, en natuurlijk dat het je mag helpen om de Heere en Zijn persoon te verheerlijken. Ik hoef je niet te vertellen dat je veel muziek meestal de eerste keer niet geweldig vindt, en dat je het een paar keer moet luisteren in verschillende "moods"?

Avalon: Christelijk quartet, met wisselende samenstelling. Op YouTube veel live songs te vinden. Enkele van de huidige en voormalige leden zijn muzikaal subliem; namelijk Janna Long, Melissa Greene (heeft ook een solo-album "Next Step"), Michael Passons, Cherie Adams en Jody McBrayer. Hun laatste album "Reborn" vind ik zelf niet geweldig, maar "Oxygen", "Another Time, Another Place" en "In A Different Light" zijn magnifiek. Ik vind bijna al hun nummers mooi, maar om je een indruk te geven: "Can't Live A Day Without You" (http://www.youtube.com/watch?v=nhGSXN9jzpw), "You Were There" (http://www.youtube.com/watch?v=iZb6fR9_XjM), "Always Have, Always Will" (http://www.youtube.com/watch?v=3vZyfF2y7FY), "To Ever Live Without You" (http://www.youtube.com/watch?v=f-R1ZlnzeW8).

Point of Grace: Begonnen als damesquartet, nu een damestrio. Aan te raden albums zijn "No Changin' Us" en "How You Live".

Third Day: Geweldige rockband met prachtige teksten. Ze hebben een aantal geweldige albums. Nummers die ik subliem vind, zijn "Children of God", "Carry My Cross" (http://www.youtube.com/watch?v=eFf4RZR2tLA), "King of Glory" (http://www.youtube.com/watch?v=dRqj61J-J8s) en "Thief" (http://www.youtube.com/watch?v=RwPqCPMyypI)

Open Hands: Soort jazz/fusion-project van een aantal oude Christelijke artiesten die het gelijknamige album "Open Hands" hebben gemaakt; "recorded completely live to a two track 192/24 digital recorder on Schnee Studio's custom built all discrete console with tube mic pre amps, tube mixing buss, and the best vintage and custom tube microphones ever made. There were no overdubs. The music was mixed live as we performed and the CD was mastered directly from these 192/24 masters." Zie http://www.youtube.com/watch?v=5mbmS_ALAnE en http://www.youtube.com/watch?v=Uey37v3YfXY.

Gaither Homecoming Series: Een soort concert-tour georganiseerd door Bill en Gloria Gaither, waar de "Gaither Vocal Band" (een mannen-quartet) en een heel scala Christelijke artiesten optreden, met name Amerikanen; genre wisselt heel erg maar veel Southern Gospel, een beetje Blue Grass, praise, etc. Artiesten die elk dus ook een solo-carriere hebben. Artiesten die ik erg goed vind zijn "The Martins", "Jeff & Sheri Easter", "Talley Trio", "The Collingsworth Family", "The Isaacs", en zo zijn er nog veel meer.

Jeff & Sheri Easter: Ik heb hen ontdekt als onderdeel van de Gaither Homecoming Series. Hun albums "Miles and Milestones" en "Silent Witness" zijn geweldig. Voor een goede compilatie kun je de dvd "The Best of Jeff & Sheri Easter" kopen. Enkele geweldige nummers vind ik "Carry Me", "Learn to Love Again", "We're Not Gonna Bow", "Praise His Name", etc.

Acapella: een, zoals de naam al zegt, A-Capella band (http://en.wikipedia.org/wiki/Acappella_%28group%29). Ze hebben veel nummers uitgebracht; niet alles even mooi naar mijn smaak, maar enkele die ik geweldig vindt: "If There Were No God", "I'm At Your Mercy", "Teaching The Truth In Love", "Criminal On The Cross" (http://www.youtube.com/watch?v=ZuYMz4o0Yg8).

The Psalm Project: Nederlandse groep die Psalmen zingt; twee albums, "Psalmen 2e druk" en "Psalmen Unplugged", alsmede Live-DVD "Unplugged Live". Sommige zangeressen die hieraan meewerken zingen volgens mij ook in seculiere muziek, daar ben ik iets minder kapot van. Kwaliteit wisselt, maar er zitten heel mooie nummers tussen. Zowiezo is Suzanne van der Velde een goede zangeres.

Kutless: Geweldige muziek vind ik zelf, valt onder Alternative Rock. Enkele mooie nummers: "Strong Tower" (http://www.youtube.com/watch?v=vh-JeZPmydE), "Better Is One Day" (http://www.youtube.com/watch?v=cNNQQGScPS4), "To Know That You're Alive", "Better For You", etc.

Casting Crowns: Populaire pop/worship muziek, vooral bekend onder evangelische jeugd, maar desalniettemin mooi. Enkele nummers: "Praise You In This Storm" (http://www.youtube.com/watch?v=Ype1xE0wzsg), "If We Are The Body" (http://www.youtube.com/watch?v=DYbGMQ5Y3Uo), "Glorious Day" (http://www.youtube.com/watch?v=KqrqPGt11bA) en meer.

Keith & Kristyn Getty: Kwalitatief top; muziek met Ierse/keltische klanken. Voorproefje van hun kerstalbum: http://www.youtube.com/watch?v=w8CChqLeChk. Andere bekende nummers zijn "In Christ Alone" (http://www.youtube.com/watch?v=5mPrqltkJyw), etc.

Ik kan zo nog wel even doorgaan, maar YouTube is wat dat betreft een bron van zegen voor de Christen die op zoek is naar muziek. Andere namen van bands en artiesten die ik nog kan noemen, en waar je verder misschien naar kunt kijken, zijn: 4Him, Addison Road "What Do I Know Of Holy" (http://www.youtube.com/watch?v=alXjvRYp9LE), BarlowGirl "Never Alone" (http://www.youtube.com/watch?v=PXdD1V0oJyM), Brandon Heath, Darkwater (progressive metal, niet expliciet Christelijk), Demon Hunter (Christelijke heavy metal, http://www.youtube.com/watch?v=zMOH-gDSI1g), David Meece "Seventy Times Seven" (http://www.youtube.com/watch?v=vUGXtfsEzeU), Don Moen (moet je van houden, maar op zijn tijd best mooi), Fireflight, Jaci Velasquez, Koinonia (ontbonden, koppeling met "Open Hands"), Skillet (hoewel hun handelen mij wat minder Christelijk begint te lijken...), en ga zo maar door.

Het blijft wel altijd een zaak om kritisch te luisteren en niet zomaar er vanuit te gaan dat het door de beugel kan omdat er een Christelijk tintje aan zit. Hopend dat de vragensteller (en andere geïnteresseerde lezers) zo wat verder komen?
Gerteke
Hmm, je doet alsof je een geweldige muzieksmaak hebt en alsof je verstand heb van kwalitatieve muziek, maar ik moet eerlijk zeggen dat je voorbeelden me teleurstellen. Mariah Carey heeft die vijf octaven, maar om nou te zeggen dat 'Hero' van "ongekende klasse" is... En je klassieke voorbeelden zijn ook een beetje 'common music'. Geeft niets, maar ik vind je houding te hautain overkomen in vergelijking met waar je dan mee op de proppen komt.

Volgens mij kun je heel veel met alles wat SDG opsomt, daar zit best wat moois bij. Maar goed, jij bent op zoek naar vocaal heel sterke christelijke artiesten. Ik denk dat je daarvoor vooral op zoek moet gaan naar black gospel, daar zitten veel sterke stemmen bij met een groot bereik, zowel mannelijk als vrouwelijk. Ik schat trouwens in dat Crystal Lewis je ook wel zal aanspreken.

Succes met je zoektocht! Zie er de lol van in, maak er geen wet van.
adriaan
Je mag niet in jezelf geloven (als zijnde zelfvertrouwen)? Dat is onbijbels?
adriaan
Ik mis hier het antwoord op de vraag: waarom mag ik geen niet-christelijke muziek luisteren? Als er blasfemie etc in voorkomt snap ik dat, maar een liedje als Hero is niks mis mee ook al is het "reigieus leeg", daar mag je toch best af en toe naar luisteren. Je hebt toch ook wel eens een gezellig gesprek met iemand zonder over God te praten, of mag dat ook al niet.