Aangerand door ouderling

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Ik zit met een groot probleem. Ik ben een jonge vrouw en ben bij een afspraak met een ouderling, die alleen bij me kwam, door hem aangerand. Ik weet niet wat ik moet doen! Ik denk dat niemand mij gelooft omdat hij best een machtspositie in neemt.

Antwoord

We adviseren je het volgende:

  1. Aangifte doen bij de politie (neem eventueel iemand mee die je kan ondersteunen).
  2. Deze zaak melden bij predikant en/of consulent, met de mededeling dat er aangifte is gedaan bij justitie.
  3. Indien nodig, bij de huisarts vragen om een verwijzing voor professionele hulp.

Het is sowieso onverstandig om als ambtsdrager alleen bij een jonge vrouw op bezoek te gaan. In veel gemeenten wordt dit door de kerkenraad ook niet toegestaan en bestaan voor huisbezoek vaste protocollen.

Sinds kort is ook het Landelijk Meldpunt Seksueel Misbruik Reformatorische Kerken actief. Stichting Reformatorisch Meldpunt bestaat al wat langer. Beide kunnen je vast ook verder helpen.

Lees meer artikelen over:

seksueel misbruik