Ontstaan Rooms-Katholieke Kerk

dr. G. W. Marchal / Geen reacties

Vraag

Wanneer is de vroeg-christelijke kerk overgegaan in de Rooms-Katholieke Kerk?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Dank voor de vraag, die gesteld werd. De kwestie is niet te markeren met een bepaald jaartal. In de periode na het Nieuwe Testament ontwikkelden zich spoedig regio’s onder leiding van een episkopos, een bisschop. Deze bisschoppen zetelden in grote steden, zoals Antiochië, Alexandrië, Rome en andere plaatsen. Omdat het centrum van het wereldlijk gezag, van het Romeinse rijk dus, in Rome was gevestigd, kreeg de bisschop in die stad meer aanzien. Hij werd allengs eerste onder zijns gelijken en die positie groeide uit tot een soort ‘opperbisschop’. In de loop van de 5e eeuw kreeg het oostelijk deel van het Romeinse rijk steeds meer invloed, met Constantinopel als centrum. Het westelijke deel moest het eigenlijk doen met vergane glorie, vooral toen volksstammen uit Afrika oprukten. Desondanks behield de bisschop van Rome ondanks alles het primaat. Een serieuze concurrent werd zijn collega in Constantinopel, wiens gezag groeide met de toenemende wereldlijke macht. In 1054 kwam het tot een breuk. De Oosters-orthodoxe kerk(en) ontstonden. De patriarch van Constantinopel was vooralsnog toonaangevend. Deze Oosters-orthodoxe kerk kreeg ook een nationale inkleuring: Russisch-orthodox, Grieks-orthodox, Syrisch-orthodox, enzovoort.

Ik veronderstel dat deze tekening in vogelvlucht enigszins beantwoordt aan de vraag.

Hartelijke groet,
Ds. G. W. Marchal

dr. G. W. Marchal

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Welsum (33%)
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

Rooms Katholieke Kerk