Zoontje in beweging krijgen

BSc J.H. Nijsink-Haase / Geen reacties

Vraag

Ik maak mij zorgen om mijn zoon van 9. Hij heeft van nature aanleg om dik (mollig) te zijn. Ik let daarom erg op wat hij eet. Nu heeft hij helaas een gruwelijke hekel aan bewegen. Elke vorm van inspanning gaat hij uit de weg. Waar andere jongens van zijn leeftijd voetballen, buitenspelen, enzovoorts, hangt hij rond met een boek of gewoon met zijn ziel onder zijn arm. Hij heeft weinig vriendjes en als er een klasgenoot komt spelen doen ze meestal een spelletje aan tafel. Hij zit op judo, maar hij geniet er gewoon niet van.

Nu is het zo dat hij als klein kind astmatisch was, dus hij heeft nooit echt conditie op kunnen bouwen. Gelukkig heeft hij nu geen astmatische klachten meer. Als hij nu wel eens met kinderen buiten speelt, merk ik dat hij sneller moe is, afhaakt, en zodoende nog geen conditie opbouwt. Hoe krijg ik hem in beweging? Hoe kan ik hem conditie laten opbouwen? Ik heb al overwogen om met hem te gaan hardlopen bijvoorbeeld, maar dan zit ik weer met de andere kinderen. Dat geeft wat organisatorische problemen in een druk gezin. Wie heeft er tips?

Antwoord

Beste moeder,

U maakt zich zorgen over uw zoontje van 9. U geeft aan dat hij een aanleg heeft om dik (mollig) te zijn. U wilt graag dat hij meer beweegt en conditie opbouwt, uw zoon lijkt moeilijk in beweging te brengen. En als hij wel buiten speelt, haakt hij af omdat hij sneller moe is.

U schrijft een aantal dingen die mij opvallen. “Hij hangt rond met een boek of gewoon met zijn ziel onder zijn arm. Hij heeft weinig vriendjes.” Weet u hoe dit op school gaat? Speelt hij op school met kinderen? En hoe gaat het tijdens de gymles? Wat is de oorzaak dat hij weinig vriendjes heeft? Mogelijk kunt u hierover eens spreken met de leerkracht.

Bewegen is gezond en het is goed dat u uw kind voldoende wilt laten bewegen! Een kind heeft per dag minimaal 60 minuten beweging nodig. Het hoeft niet per se een sport te zijn. Ook rennen, fietsen naar school, wandelen en skeeleren vallen hier bijvoorbeeld onder. Probeer dus iets breder te kijken. Houdt uw kind bijvoorbeeld van skeeleren, fietsen, skelteren, steppen, zwemmen of verstoppertje spelen? En als hij gaat zwemmen hoeft hij echt niet alleen maar baantjes te trekken. Ook lekker stoeien in het water of de trap van de glijbaan opklimmen is een vorm van beweging. Misschien is er wel een buurvrouw die een hond heeft waar hij eens mee mag wandelen? Of misschien vindt hij het fijn om in de tuin te helpen. Of neem hem eens mee naar de winkel of de markt.

Kijk wat uw zoon leuk vindt en probeer niet te veel druk op hem te leggen. U schrijft dat het voor u organisatorische problemen geeft om met hem te gaan hardlopen. Maar het zou ook kunnen zijn dat hardlopen voor hemzelf op dit moment teveel gevraagd is. Misschien is er iemand in uw omgeving die regelmatig gaat hardlopen en kan uw zoon met hem/haar mee fietsen (want dat kan natuurlijk ook!).

Voor binnen zijn er ook spelletjes te bedenken waarbij uw kind toch in beweging is. Denk bijvoorbeeld aan het spel twister. Op deze site vindt u allerlei tips rondom beweging. Onder het kopje “Producten” vindt u beweegtips voor diverse seizoenen. Sommige zijn misschien gericht op wat jongeren kinderen, maar misschien kunt u wat inspiratie opdoen. Sommige activiteiten zou u mogelijk met het hele gezin kunnen doen op een vrije dag. Probeer bewegen leuk te laten zijn!
Daarnaast is het goed dat een kind twee keer in de week gymt of sport. Uw kind zit op Judo, maar lijkt er weinig plezier in te hebben. Kunt u ook nagaan waarom hij er weinig plezier in lijkt te hebben? Geeft hij dit zelf aan? En wat vindt hij dan niet leuk? Misschien zijn er andere sporten die hij wel leuk vindt?

U zou uw zorgen ook eens met de huisarts kunnen bespreken. Verder zijn er kinderfysiotherapeuten die advies kunnen geven over bewegen. Mogelijk worden er bij u in de buurt ook beweegprogramma’s aangeboden. Deze zijn vaak gericht op kinderen met overgewicht, ik weet niet of er bij uw zoon daadwerkelijk sprake is van overgewicht. Informeer gewoon eens naar de mogelijkheden!

Ik hoop dat u iets met deze adviezen kunt!

Hartelijke groeten,
Anneke Nijsink-Haase,
Diëtist

Tags in dit artikel:

opvoedingovergewichtsport(en)