Bedenkingen over refo rim ram

Ds. J.J. van Holten / 27 reacties

Vraag

Ik heb een vraag over de zogenoemde refogezindte. Een vraag die ik met pijn en droefheid in mijn hart stel. Kom zelf van oorsprong uit een van de 'bevindelijke' kerken. Ben echter de afgelopen jaren steeds meer vraagtekens gaan zetten bij de gang van zaken in deze kerken. Eigenlijk heb ik steeds meer bedenkingen over al die refo rim ram, sorry voor de uitdrukking. Ik lees het Woord en het Woord alleen. ALLEEN het Woord, dát geeft de zuivere leer en de waarheid en de vreugde om God te dienen. En als ik dan zie wat er de afgelopen decennia en langer allemaal deze kerken is binnengeslopen en wat niet naar het Woord is, slaat me de schrik om het hart. Ik kan u tientallen voorbeelden geven. En als ik daar wat van zeg binnen de gemeente, word ik monddood gemaakt. Nu lees ik in het RD van 15 oktober in een interview met ds. Egas (dat overigens ging over televisiegebruik) dat, zoals hij zelf zegt, "een groot deel van de reformatorische achterban belijdt onbekeerd te zijn (...)." Toen ik dit las schrok ik heel erg. Meteen denk je dan, zou er wat meer aan de hand zijn? Wat is er mis met bijvoorbeeld de manier van kerkzijn, wellicht de prediking en/of de beleden theologie? Ik denk dat veel mensen over deze uitspraak van ds. Egas heengelezen hebben. Maar is het eigenlijk niet vreselijk en ontstellend en hoogst verontrustend dat dit geconstateerd moet worden? De refogezindte is absoluut een subcultuurtje en de vraag is ook hoelang dit subcultuurtje het nog uithoudt. Ik lees de afgelopen jaren in het RD praktisch alleen nog maar bezwaren tegen dit en dat, waarschuwingen tegen alles en nog wat. Het houdt niet op. Dag in dag uit. Ook hier weer op Refoweb, zoals ik zie. En vooral medebroeders die niet naast de bevindelijke-gereformeerde meetlat passen worden keurig afgeserveerd. Allemaal kenmerken van subcultuurtjes en sekten overigens. Net als bepaalde praktijken die echt niet naar het Woord zijn: obsessief vasthouden aan de Statenvertaling en alleen Psalmen zingen (waar de Naam van de Heere Jezus werkelijk niet één keer in wordt genoemd) en dan ook nog niet-ritmisch, het praktisch 'heilig' verklaren of op zijn minst gelijkstellen van de drie formulieren van Enigheid met het Woord, bepaalde uitleg van een aantal zondagen in de Heidelberger, de buitengewoon onuitnodigende sfeer die tegenover buitenstaanders in deze kerken hangt, etc. Het is allemaal drie keer niet naar het Woord! Ik moet helaas constateren dat verstarring en verstikking van het geestelijk leven dit subcultuurtje uiteindelijk de das om doet. Sommige artikelen in het RD doen bevroeden dat dit al aan de gang is. Met allerlei tradities redden wij het niet in deze wereld, echt niet. Mijn vraag dus: hoe denken de dominees van deze gezindte en de 'opinionleaders' van het RD het tij te keren en terug te keren naar het kerk- en gemeente zijn zoals de eerste christenen dit beleefden. U zit op zo'n rijke en kostbare schat, maar u bindt deze schat in de reformatorische kluisters die u zelf hebt geconstrueerd. En u bent zich daarvan misschien niet eens meer bewust.

Antwoord

Geachte vragensteller,

Ik heb je vraag gelezen, die bij mij overigens meer overkwam als een constatering en een kreet van verontrusting over wat er in de reformatorische gezindte aan de hand is dan als een concrete vraag. Je zegt zelf afkomstig te zijn uit de kring van de bevindelijke kerken. Probleem voor mij is dat ik Hervormd predikant ben binnen de Protestantse Kerk, en dus voor wat betreft de bevindelijke kerken zoals je die in je vraag beschrijft een relatieve buitenstaander.

Wie ben ik om mij een oordeel aan te meten over datgene wat in die kerken aan de hand is? Ongetwijfeld veel dat de toets van het Woord van God niet kan doorstaan. Maar in welke kerk is dat niet?

Ook kan ik mij voorstellen dat je op bepaalde elementen en stelligheden van die gezindte afgeknapt bent, vooral als het gaat om uiterlijke zaken, en een manier van spreken die niet te verantwoorden zijn vanuit de Schriften. Desalniettemin zou ik je willen aanraden in gesprek te gaan met diegenen die deze zaken aanhangen en verdedigen. Je noemt ds. Egas en gezaghebbende mensen bij het RD. Het lijkt me het meest eerlijk dat je je vragen richt op diegenen die jou vragen ook daadwerkelijk hebben opgeroepen.

Eén raadgeving zou ik je na het lezen van je vraag wel willen meegeven: "Probeer met het badwater het kind niet weg te gooien." Ik bedoel daarmee te zeggen: Blijf bij de rijke inhoud van Gods Woord en de belijdenis van de Kerk en laat je niet al te zeer leiden door wat mensen daarvan gemaakt hebben en maken en hoe mensen daarmee omgaan.

Wellicht voor jou een wat teleurstellend antwoord, maar ik vind het niet eerlijk om als buitenstaander een oordeel uit te spreken over anderen. Ik zou liever met hen in gesprek gaan.

Ik wens je Gods zegen en wijsheid toe om je verder op deze zaken te bezinnen.

Vriendelijke groet,
Ds. J. J. van Holten, Bergambacht

Lees meer artikelen over:

bevindingreformatorisch
27 reacties
waldboy
1a2b3c\

mag ik daar nog even aan toe voegen dat het om een zaak vaneeuwig leven en eeuwige dood gaat!
1a2b3c
@walboy,

Het is me niet helemaal duidelijk wat je precies bedoeld, maar voor de duidelijkheid: met de eigen mening bedoel ik geen zaken van eeuwig leven of eeuwige dood.
linneke
1a2b3cAndersom moet rechts zich daar dan ook aan houden, dan worden mensen die anders met die uiterlijkheden omgaan door hen niet ge-of veroordeeld.
Maar als geleerd wordt dat die uiterlijkheden een voorwaarde en/of kernmerk is voor of van het behoud, dan is dat een leugen. (en dat heb ik wat vaak horen preken!)

Het klopt wat je zegt over dat rechts zich er dan ook aan moet houden. Dat ben ik met je eens. maar wil je met wat je daarna zegt, ook zeggen dat alle 'rechtse' dominees zo prediken?
Ik heb in ieder geval die ervaring niet! het ligt ook veel aan de hoorder. Hoe luister je? kritisch? Met gekromde tenen? of luister je naar wat God zelf tot jou persoonlijk wil zeggen. het is toch niet de bedoeling dat we consumeer christenen zijn. We horen niet alleen ons zelf te voeden maar veel meer te delen.
1a2b3c
@lineke: .... maar wil je met wat je daarna zegt, ook zeggen dat alle 'rechtse' dominees zo prediken? Ik heb in ieder geval die ervaring niet! het ligt ook veel aan de hoorder. Hoe luister je? kritisch? .....

Het komt misschien wat generaliserend over, maar ik heb niet bedoeld te zeggen dat alle 'rechtse' dominees zo preken.
Ten eerste weet ik dat niet omdat ik ze lang niet allemaal gehoord heb en ten tweede weet ik van een paar 'rechtse' dominees die niet zo preken.

Als de dingen concreet zo gezegd worden ligt het niet aan het kritisch luisteren van de hoorder.
Gelukkig dat jouw ervaring zo niet is, de mijne helaas wel en dan heb ik het niet over een enkele uitzondering.
SecorDabar
De vraagsteller had zich beter eerst kunnen verdiepen in de inhoudelijke bezwaren die bevindelijke kerken hebben tegen genoemde zaken. Daar is trouwens toch genoeg over te lezen?
Ik vraag me af als jezelf gebroken hebt met deze gezindte waarom je dan nog zo gefrustreerd en wrevelmoedig in je vraagstelling bent. Zie niet op de splinter van anderen, maar zie ook de balk in je eigen oog. Och, dan heeft iedereen balken genoeg lijkt mij. Lees biddend Romeinen 12.
Bert
@SecorDabar: heb je leestips??
Justin
Deze vraag en discussie vertolken genoeg gedachten die er in de verschillende 'partijen' onder ons leven. Tijdens het lezen ervaar ik wel een zekere afkeer onder de schrijvers voor denkwijzen en tradities in bevindelijke kerken.

We zijn zelf aangesloten bij een bevindelijke gemeente. toen in een gesprek met vrienden de term 'bevindelijken' viel, schrok ik van de heftige reactie van sommigen van hen (uit ander kerkverband). Dat was aanleiding om meer verdieping te zoeken over dit onderwerp. Het boek 'omgang met God' van Ds Vreugdenhil gaf me er veel helderheid in.

Inderdaad is het zo dat er veel leegheid is in onze kerken en tradities. het kost mij ook moeite te onderzoeken waarom bepaalde tradities bestaan en waar ze uit voort komen. Ik ben er ook van overtuigd dat niet de tradities het zijn die er toe doen, maar het geloof in Jezus Christus.
Maar Deze is het ook die ons de Liefde gebied, zoals peerkloppe ons ook aanraadt.
En dat is precies wat helpt om te blijven binnen dit bevindelijke kerkverband waar God me toch zelf gebracht heeft. Proberen Christen te zijn, dit uit te dragen. Een lichtend licht en een zoutend zout. Op de plaats waar je gebracht bent door God.

Ook in dit bevindelijke kerkverband moet het geloof worden gegeven, uit genade. En wanneer ik mijn geringe kennis bezie, stimuleert dat wel om te aan zoeken, lezen en bidden.

Dat wens ik een ieder toe.

ps: SecorDabar, naast dat ik benieuwd ben naar je leestips, ben ik ook wel benieuwd naar de betekenis van je naam hier o prefoweb. Bedankt alvast!