Zonen van de goden

Ds. A. Goedvree / 2 reacties

Vraag

Wie zijn de zonen van de goden in Genesis 6? Hadden die zonen Gods ook dochters, en was Kaïn daar mee getrouwd?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste Vragensteller,

Een tijdje geleden heb ik er over gepreekt en ik heb 'mijn' uitleg alsvolgt verwoord: "En het geschiedde, als de mensen op den aardbodem begonnen te vermenigvuldigen, en hun dochters geboren werden, dat Gods zonen de dochteren der mensen aanzagen, dat zij schoon waren, en zij namen zich vrouwen uit allen, die zij verkozen hadden."

Wat een vreemde woorden! De oude, Joodse uitleg is dat de zonen Gods de engelen waren. De engelen zouden de vrouwen gezien hebben, en met hen gehuwd zijn. Maar, die uitleg vindt nergens in de Bijbel een vaste grond. Nee, er zit iets anders achter. In die vroege tijd van de wereldgeschiedenis waren er twee geslachten. Het geslacht van Kaïn, wat door de zonde van Kaïn vervloekt was. Dat blijkt ook uit alles. De zonde van dit geslacht werd steeds erger, getuige het lied van Lamech: als iemand hem een buil had bezorgd sloeg hij die dood, en was er trots op ook… Maar, daar was ook het geslacht van Seth, de zoon van Adam, waarop God Zijn zegen liet rusten. In dat geslacht was er ook een Lamech, maar die leed onder de zonde van de wereld. Hij was een vreemdeling hier beneden, en keek uit naar de vertroosting die God zou geven in de Messias – die komen zou… En die geslachten van Kaïn en van Seth leefden gescheiden van elkaar…

Maar, dat verandert: Gods kinderen, de nakomelingen van Seth, zien de jonge vrouwen van de nakomelinge van Kaïn. Ze zien ze aan, ze vinden ze mooi en aantrekkelijk, en ze nemen deze vrouwen, omdat ze eigengemaakte keuzen maken. Er treedt vermenging op! God wilde dat niet, maar het komt er wel van. De nakomelingen van Gods kinderen, ze kijken, ze wegen af, ze laten zich leiden door wat ze zien, ze worden vol van verlangen, ze gaan eigen keuzen maken – maar laten daarbij los wat God met hen voor ogen had. Vermenging. De goede ‘olie’ van het geslacht van Seth vermengt zich met het water van het geslacht van Kaïn. En hoe gaat dat? Ja, dan is het net als met die olieramp: als er maar genoeg water is, dan verdwijnt de lichte olie als vanzelf. Zo was het toen, en zo is het nog steeds…

Vriendelijke groeten,
Ds. A. Goedvree

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Hellouw
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

GenesisGods zonenKaïn
2 reacties
Theosoof
* reactie verwijderd door Refoweb *

<i>Reageren op een antwoord is mogelijk mits de reactie iets toevoegt en niet in strijd is met het antwoord van de deskundige. Vraagstellers zijn niet gebaat bij tegenstrijdige reacties en bovendien vinden we het ongepast ten opzichte van de deskundige die zijn/haar vrije tijd ter beschikking stelt om onze bezoekers te helpen. Voor discussies is er het forum.</i>
chrisly
De engelen worden in Job 1:6 ook heel duidelijk zonen van God genoemd!!