Buikkrampen tijdens menstruatie

J. van Dijk / 2 reacties

Vraag

Ik zit met de volgende vraag, op internet kan ik er niets over vinden: Ik heb altijd veel last van mijn menstruatie. Overal lees ik dat beweging in die dagen juist goed is. Maar als ik tijdens de dagen van mijn menstruatie ga fietsen krijg ik echt enorm last van buikkrampen. Zo erg dat ik er soms bijna van flauwval. Wat kan hier de oorzaak van zijn?

Antwoord

Iedere menstuerende vrouw heeft een andere cyclus (zie ander antwoord van ondergetekende); deze kan verschillen in heftigheid, in duur en ook in bijkomende verschijnselen. Iedere vrouw leert ook tijdens haar leven op haar manier met de klachten omgaan. Zo ook in dit geval; het is niet wetenschappelijk bewezen dat heel veel beweging of heel weining beweging de klachten zou beinvloeden. Natuurlijk is het vanwege het bloedverlies rondom de menstruatie niet aan te raden te extreem te sporten (hoewel ik denk dat uw fietsen niet in die categorie valt), maar zou het in het algemeen ook niet nodig hoeven zijn om bedlegerig te zijn tijdens de menstruatie. In het geval dat u erge buikkrampen krijgt van fietsen rond de menstruatieperiode zou ik proberen deze activiteit enigszins te vermijden of de intensiteit te verminderen. Natuurlijk wil ik via deze weg wel regelmatige beweging toejuichen; ieder zou regelmatig (minimaal 30 minuten per dag) redelijk intensief moeten bewegen voor een betere kwaliteit van leven.

Uw vraag naar de oorzaak van de buikkrampen kan ik niet conclusief beantwoorden; enige gedachten zal ik de revue laten passeren. Aangezien ik niet weet waar de buikkrampen zich voordoen zouden het mijns inziens de baarmoeder of de darmen kunnen zijn (voor andere organen heb ik geen verklaring). De baarmoeder zou door de beweging van het fietsen getriggerd kunnen worden tot krampbewegingen (aangezien deze krampende beweging opdat moment al regelmatig optreedt wanneer het baarmoederslijmvlies wordt verwijderd). Tevens komt het soms voor dat zich buiten de baarmoeder zelf ook foci van baarmoederslijmvlies in bijvoorbeeld de darmwand of buikvlies bevinden. Deze foci kennen gedurende de dagen waarop de onttrekkingsbloeding van het baarmoederslijmvlies plaatsvindt ook onttrekkingsbloedingen; deze bloedingen op de locaties buiten de baarmoeder zouden mogelijkerwijs ook de krampen kunnen veroorzaken bij de beweging. Bovenstaande gedachten kunnen mogelijkerwijs helpen bij het zoeken naar de oorzaak. Nogmaals: hierin kan echter ik niet conclusief zijn.

Jacob van Dijk

Lees meer artikelen over:

medisch
2 reacties
Pompelmoen
Dag vragenstelster,

Vroeger verging ik soms van de pijn (buik en ook rug) tijdens mijn menstruatie; overgeven en flauwvallen kwam ook voor. Vreselijk, omdat ik bijvoorbeeld wél twaalf kilometer heen en terug op de fiets naar school moest.
MAAR!!! Dat was verleden tijd vanaf het moment dat ik met Naproxen begon! Dat is een soort pijnstiller die (volgens mij) de baarmoederspieren doet ontspannen waardoor de pijn binnen een half uur verdwijnt.
Naproxen is een onschuldige pijnstiller, niet-verslavend, waarvan de werking niet interfereert met bijvoorbeeld reispillen. Alleen als je vaak maagbloedingen hebt moet je ermee uitkijken (even overleggen met huisarts). Verkrijgbaar bij alle drogisten. Ik kan het iedereen aanraden; mijn menstruatie is geen handicap meer!

O ja, een bonus: het bloedverlies vermindert ook met minstens de helft!;)
roos80
Tijdens mijn menstruatie gebruik ik Ibuprofen, echt een wondermiddel!
Dat helpt heel goed bij mij, ik had soms zo 'n last dat ik misselijk werd en het gevoel had flauw te vallen.
Maar.... Ibuprofen en Naproxen zijn NSAID 's en niet helemaal onschuldig. Enfin, op internet is er genoeg over te vinden.
De pijnstillers zijn niet zo goed voor je maag, eet er dus altijd wat bij. Maar goed, als je het eens per maand gebruikt kan het niet zo veel kwaad. Via de huisarts kun je ook maagbeschermers krijgen.
Ik zou het echt proberen, het is zo heerlijk als je die pijn niet voelt!