Schatten verzamelen op de aarde

Ds. H. Paul / 4 reacties

Vraag

Wij wonen momenteel in een (huur)flat. Nu twijfelen we of we een ander huis gaan huren of een huis gaan kopen. De twijfel komt voort uit het volgende: In de Bijbel staat dat men geen schatten mag verzamelen op de aarde. Nu is, als je het goed bekijkt, een koophuis een schat op de aarde. Graag zouden we willen weten hoe u daarover denkt!

Antwoord

Beste vraagstellers,

Het kopen van een huis is een alleszins geoorloofde daad. Men mag er zich echter geen te zware lasten mee op de hals halen.

Het vergaderen van schatten op de aarde heeft betrekking op het vergaderen van zaken waar men het hart op zet. Dat kan met allerlei dingen. Jullie mogen het huis bezitten als rechtmatig verkregen, maar bezit het als niet-bezittend. Alles blijft het eigendom van de Heere. Wij blijven maar onder-eigenaar. Wees dankbaar als je een huis mag bezitten, maar maak er geen afgod van.

Hartelijk gegroet,
Ds. H. Paul

Lees meer artikelen over:

afgodhuisschat
4 reacties
juf89
God vraagt niet van ons, hoe groot ons huis was, maar hoeveel mensen we daar hebben geherbergd.
mina
Ook kleine, simpele dingen kunnen een afgod zijn. Als je compuer, telefoon of kleding alles voor je is, is dat ook een afgod. Het gaat er niet om hoe groot of hoe duur iets is, maar hoeveel waarde wij er aan hechten.
@ juf89 mooie reactie
waldboy
Bedenk wel, dat des te meer bezit je hebt, des te groter de kans is op het verzamelen van schatten op aarde.
Een huurhuis beheer je heel anders dan eigen huis. Je hebt b.v. geen onderhoud.
Woon je in een huurhuis en je wilt een huis kopen-ja waarom eigenlijk?
Als je huurt heb je toch ook onderdak.
Van huurhuis naar koophuis naar uitbouw naar een nieuwe keuken. De verleiodingen liggen op de loer.
Heb veel meer tijd. Bij een koophuis ben je nooit klaar. Er is altijd wel wat te doen.
Heb ervaring. Huur na 10 jaar al weer jaren. Scheelt zeeën van tijd.
Die kun je gebruiken om vrijwilligerswerk te doen of, nog belangrijker, om mensen van Jezus te vertellen.
Dorah
Verleidingen liggen inderdaad op de loer maar dat kan ook met kleine dingen zoals mina al schreef.
De vraag is inderdaad: wat is de reden dat je een huis wilt kopen? In mijn omgeving zie ik het volgende: vrienden kopen een huis waardoor de vrouw genoodzaakt is behoorlijk veel te werken omdat anders de hypotheek niet kan worden afgelost. In mijn specifieke voorbeeld zijn de kinderen er de dupe van en is de vrouw vaak ziek omdat zij de druk niet meer aankan. Maar, ze hebben wel een mooi huis! Ik vind het triest als het op die manier moet. Mijn ervaring is dat de omgeving vaak zo'n druk op je legt. Je telt pas mee als je een koophuis hebt.. Misschien is het in de situatie van de vraagsteller wel heel anders, dat weet ik niet. Gelukkig geven sommige vrienden van mij de voorkeur aan een huurhuis, zodat ze er voor de kinderen kunnen zijn (koophuizen zijn in mijn omgeving megaduur). Zo zwart-wit is het niet altijd natuurlijk, ik geef alleen aan wat ik in mijn omgeving zie gebeuren. Ook al wordt de maatschappelijke druk steeds hoger voor vrouwen om te presteren en om een mooi huis te kunnen showen, mijn gezin gaat voor.
Wat ik hiermee eigenlijk wil zeggen is het volgende: Ga bij jezelf na wat de redenen zijn voor het kopen van een huis. Zijn die zuiver of niet? Eigenlijk heeft mina alles al gezegd...