Kritiek op synoptische evangeliën

Redactie Refoweb / 4 reacties

Vraag

Vraag aan ds. C. den Boer. Kritische bijbelonderzoekers trekken de benoemde auteurs van de Evangeliën in twijfel, wat o.a. door de moslims graag wordt aangegrepen om de vervalsing van de Bijbel aan te tonen. Zo worden de synoptische evangeliën (Mattheus, Marcus en Lukas) als een soort van kopieën van elkaar gezien en het evangelie van Johannes als een laat opgesteld evangelie dat ook nog eens door iemand anders is geschreven. Wat kunnen wij, vanuit apologetisch oogpunt gezien, daar tegenin brengen? Ik bedoel daarmee dat eenvoudigweg zeggen dat wij daarin geloven minder relevant is in een gesprek met niet-christenen.

Antwoord

4 reacties
cicero
Moslims maken inderdaad gebruik van dit soort ideeën. De vraag is echter of ze zelf wel begrijpen waar ze het over hebben. Ik vrees van niet.
Een weerwoord zou kunnen zijn, dat de geschiedenis van de Bijbeltekst uitentreure is uitgeplozen. Bij de Koran is dit nog nauwelijks het geval. Hierdoor lijkt het alsof er heel veel fouten in de overlevering van de Bijbel zitten, en dat de Koran veel beter is overgeleverd. Maar dat ligt aan het feit dat we nog maar heel weinig van dat laatste weten, terwijl het eerste keer op keer breed wordt uitgemeten.
Lecram
Moslims heulen met Bart Ehrman als het gaat om het bekritiseren van het nieuwe testament.
Dat moslims hiermee hun eigen koran onderuithalen beseffen ze niet. Ze kennen vaak hun eigen koran niet eens. Feitelijk is het zo, dat als ze de bijbel bekritiseren, ze hiermee Allah tot een leugenaar maken. De koran is duidelijk over de bijbel (ook wel Taurat/Torah en Injil (evangelie) genoemd):
Surah 3:3, 4
Hij openbaarde aan jou het boek der waarheid, bevestigend in de voorafgaande boeken. En Hij openbaarde de Taurat (Torah) en de Injiel. voorafgaand, als leiding voor de mensheid. En Hij openbaarde de Foerqan (koran). Voorzeker, degenen die niet in de Tekenen van Allah geloven, voor hen is er een zware straf. En Allah is Almachtig, de Machthebber over Vergelding.
Surah 5:47
En laat de lieden van de Indjil oordelen met wat Allah daarin geopenbaard heeft. En wie niet oordeelt met wat Allah neergezonden heeft: zij zijn degenen die zware zondaren zijn.

Het is zelfs zo dat Allah Mohammed adviseert om de mensen van de Schrift of het Boek (de bijbel dus) te vragen als getuigen:
Surah 10:94
Als jij dan in twijfel verkeert over wat Wij aan jou hebben neergezonden, vraag dan aan hen die het Schrift lezen (die) vóór jou (is geopenbaard). Voorzeker, de Waarheid van jouw Heer is tot jou gekomen, behoor daarom niet tot de twijfelaars.

Daarnaast staat er in de koran dat niemand de woorden van God kan veranderen:
Surah 6:114-115
(Zeg, O Mohammed:) "Zal ik dan een andere Rechter dan Allah zoeken, terwijl Hij het is Die het Boek (de Kuran) tot hen heeft neergezonden als een uiteenzetting?" En degenen aan wie Wij het Schrift (de bijbel) hebben gegeven weten dat het een neerzending met de Waarheid van jouw Heer is. Behoor dus zeker niet tot de twijfelaars. En het Woord van jouw Heer is tot voltooiing gekomen in waarachtigheid en rechtvaardigheid. Niemand kan Zijn Woorden veranderen. En Hij is de Alhorende, de Alwetende.

Er zijn veel meer verzen uit de koran hierover aan te wijzen. Nergens staat er dat de bijbel vervalst zou zijn, wel dat de christenen en de Joden de bijbel verkeerd uitleggen.

Ook zegt de koran dat degenen die in Isa (Jezus) geloofden dominant en superieur zijn geworden over de ongelovigen.
3:55 Toen God zei: “O \’Isa, Ik laat jou sterven en Ik zal jou tot Mij opheffen en jou reinigen van hen die ongelovig zijn en Ik zal tot de opstandingsdag hen die jou volgen stellen boven hen die ongelovig zijn. Dan zal jullie terugkeer tot Mij zijn en zal Ik tussen jullie oordelen over dat waarover jullie het oneens waren.
61:14 Jullie die geloven! Weest Gods helpers. Zoals \’Isa, de zoon van Marjam, tot zijn discipelen zei: “Wie zijn mijn helpers [op de weg] tot God?” De discipelen zeiden: “Wij zijn Gods helpers.” Een groep van de Israëlieten geloofde dus, maar een andere groep bleef ongelovig. En Wij ondersteunden hen die geloofden tegen hun vijanden en zij kregen dus de heerschappij.

De conclusie die je dus kunt trekken is, dat als de moslims zeggen dat de bijbel is vervalst, dat Allah niet almachtig is: immers, de woorden van Allah zijn dus tóch veranderd. En soera's 3:55 en 61:14 kloppen dan ook niet, want als de gelovigen (die Jezus dus geloofden) dominant en superieur waren dan hadden ze de vervalsing makkelijk tegen kunnen houden.
Moslims schieten dus in hun eigen voeten. Als de bijbel dan dus toch klopt (de bijbel die wij nu hebben is dezelfde als in Mohammeds tijd en ook de eeuwen daarvoor) dan is de koran vals: de koran spreekt op veel punten de bijbel tegen, zoals ontkenning van de zoonschap, Godheid, lijden, kruisiging, opstanding en verzoening van en door Jezus.
Dit is een heikel punt voor moslims en ze zullen alles proberen om de bovengenoemde koranverzen toch anders uit te leggen.

Daarbij komt nog dat zij verschillende bijbelteksten misbruiken om aan te tonen dat Mohammeds komst in de bijbel is aangekondigd. Dat staat immers in de koran. Het ironische is dat zij dus een 'vervalst' boek gebruiken om Mohammeds komst aan te kondigen. De theorie en theologie van de islam rammelt aan alle kanten.
dalethvav
Wel grappig ook dat ik, een tijdje gelden al weer, een "wetenschappelijk" boekje las van een islamitische schrijver waarin hij, om het gelijk van de koran aan te tonen, verwees naar het boek "Die bibel hat doch recht" van W. Keller.
dalethvav
O ja, dat was het boekje "vergane volkeren" van Harun Yahya.