Fantasie op de loop

E. (Betsy) Westeneng / Geen reacties

Vraag

Dit is een schreeuw om hulp. Ik ben getrouwd /kids. Voel me gelukkig! Maar als wij seks hebben kom ik alleen klaar als ik fantaseer over andere mannen. Ik wil dit niet! Ik wil met mijn hoofd bij mijn man blijven. Want het voelt als vreemdgaan en zondig. Ook bid ik hier voor, maar telkens als we weer seks hebben gaat de fantasie weer met me op de loop. Wie herkent dit? En hoe kan ik me van deze fantasie afsluiten?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

In seksuele fantasieën zitten altijd –meer of minder bewust/onbewust– verlangens/wensen verborgen. Die kunnen in de loop van de tijd zijn 'opgestapeld' als ze niet beloond of erkend werden. Het kan zich uiteindelijk een weg banen, waarin de intimiteit zelfs bij een gefantaseerde derde gezocht wordt. Dat kan iedereen overkomen, maar het is wel een signaal dat er iets niet goed zit! De beste manier om het op te lossen is om het te delen met je partner, zodat (on)bewuste wensen bewust worden en direct uitgesproken kunnen worden, en ieder van de partners (meer) rekening kan houden met de wensen van de ander bij het vrijen.

Nou ken ik jou en ook je man niet! Dus vind ik het lastig om hierin concreet advies te geven. Want lang niet elk stel voelt zich vrij en prettig om gevoelens en fantasieën uit te spreken naar elkaar. Het kan spannend zijn, het kan het gevoel geven -bij jezelf of bij je partner- tekortgeschoten te zijn. Immers: je weet nooit precies wat er naar boven komt als je zo hardop doordenkt over je seksuele wensen. Bovendien kan je partner dan ook meer direct zijn eigen wensen naar je uiten, en daar ben je misschien ook wel een beetje bang voor. Stel: hij wil dingen, waar jezelf helemaal niets voor voelt... Er moet ook van beide kanten begrip zijn, dat fantasieën zich zo kunnen ontwikkelen en dat dat nog niet betekent dat er ook daadwerkelijk sprake is van overspel. Met andere woorden: het moet niet tot een escalatie leiden. Als het wel lukt en je voelt je beiden in staat om op een eerlijke, zorgvuldige, manier je fantasieën en je wensen uit te spreken, dan kan dit helpen om de verborgen verlangens boven water te krijgen. Als je vervolgens samen overeenstemming kunt bereiken over wat je wilt geven en wat de ander jou wil bieden zal dat de intimiteit en de seksuele aantrekkingskracht naar elkaar weer laten groeien.

Soms hebben partners overigens nodig om expliciet wat meer tijd aan elkaar te besteden, bijv. door samen eens weg te gaan of tijd nemen om samen met elkaar te praten. In een druk gezin met kinderen gebeurt het nogal eens dat de aandacht voor elkaar steeds meer verbleekt. Dan moet er gewoon een besluit genomen worden: nu eerst ruimte voor ons samen! Een huwelijk blijft niet vanzelf goed, dat vraagt steeds weer intensieve inzet. Samen iets moois en plezierigs beleven is een belangrijke motor om de intimiteit tussen elkaar te verhogen.

Betsy Westeneng,
psychotherapeut en seksuoloog NVVS,
werkzaam bij Eleos

E. (Betsy) Westeneng

  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Zeist
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Psychotherapeute/relatietherapeute/seksuologe (eigen praktijk)

    Mw. Westeneng is op 1 juni 2023 overleden.