Verschil in prediking en Avondmaal

Ds. H.H. Klomp / 7 reacties

Vraag

Recent stond er een vraag op Refoweb m.b.t. het Avondmaal: waarom er in de ene kerk (los van de grootte van de kerk) veel meer avondmaalsgangers zijn dan in een andere kerk. Het antwoord (van een dominee) was dat dit komt door verschil in prediking. Mijn vraag is: hoe kan dit? Corrigeert God zijn kinderen (de predikanten) niet? Er lijkt soms een wetmatigheid in kerken te zijn: hoe minder avondmaalsgangers, hoe minder hoop en geloof in de prediking. Hoe meer avondmaalsgangers, hoe meer er over het algemeen (ook doordeweeks) bij door kan (en algemeen geaccepteerd is in de gemeente). Voor veel mensen is dit misschien een feit/gegeven. Ikzelf (en volgens mij ook heel veel jongeren) vind dit allemaal erg verwarrend.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Je stelt een mooie en moeilijke vraag. Het aantal avondmaalsgangers heeft zeker te maken met de prediking. Als deze eenzijdig is (alleen oordeel) dan zullen er weinig avondmaalsgangers komen. In moderne kerken, waarin de oordeelsprediking helemaal ontbreekt, viert iedereen avondmaal, zelfs kinderen en onbekenden in de dienst kunnen zomaar meedoen. Dit is totaal niet in de lijn van Gods Woord. Als de prediking geestelijk evenwichtig is (d.w.z. een juist bijbels accent vanuit de tekst op ellende, verlossing en dankbaarheid) dan nog kan het aantal avondmaalsgangers verschillen.

Het avondmaal is voor Gods volk, voor bekeerde mensen dus. Nu verschillen(schriftgetrouwe) kerken onderling in de toelating tot de Tafel des Heeren. In sommige kerken moet je zeker weten dat je een kind van God bent wil je avondmaal (mogen) vieren. Dan moet dus gekend worden "de rechtvaardigmaking in de vierschaar der consciente" (kun je me nog volgen?!). In andere Schriftgetrouwe kerken is een oprecht, toevluchtnemend geloof (ook vrucht van levendmaking van de ziel) voldoende om de dood des Heeren aan Zijn tafel te verkondigen.

Het moeilijke van de verantwoordelijkheid van een kerkenraad in de toelating tot Avondmaalsviering is: God alleen kent het hart van Zijn volk. Maar als er het werk van de Heere in het hart van een zondaar is (hetzij een grote of een kleine in de genade) dan mag dat gevoed worden aan de avondmaalstafel met de tekenen van brood en wijn. Deze (pastorale) benadering is (naast de manier van prediken) een verklaring voor het verschil in de aantallen avondmaalsgangers.

Ik hoop je vraag zo enigszins beantwoord te hebben.

Groet en zegen,
Ds. H. H. Klomp

Ds. H.H. Klomp

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Met emeritaat sinds januari 2017.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

Heilig Avondmaal
7 reacties
mina
Kan iemand mij vertellen wat "de rechtvaardigmakingin de vierschaar der consciente" is?
meribel
ik hoop dat de vragensteller het volgt, want ik volg er helemaal niets van..
1a2b3c
Kan iemand mij vertellen wat "de rechtvaardigmakingin de vierschaar der consciente" is?

Het volgende tafereeltje speelt zich af in je geweten/beleving: God de Vader is de rechter, de beklaagde is de zondaar, de aanklager is de duivel en Jezus is de advocaat.
De duivel klaagt je aan bij God de Vader, de zondaar erkent zelf het schuldig en op het moment dat hij denkt dat hij veroordeeld wordt komt Jezus tussenbeide met Zijn plaatsvervangend werk.
En dan spreekt God de zondaar vrij.

Of iedereen dat zo beleefd is nog maar de vraag. Jezus in het geloof aannemen en door Hem tot God gaan klinkt me Bijbelser in de oren.
Je kunt de 'vierschaar' ook wel op een Bijbelse manier gebruiken maar meestal wordt dit zo bevindelijk gebracht dat mensen die dit zo niet hebben ervaren denken dat ze dan ook geen geloof hebben.
waterval
Wat betreft een uitleg over de vierschaar der consientie: zie deze link, voor een duidelijke uitleg... Het is een lezing van Ds. P. de Vries, het antwoord kun je vinden onder 'vragen beantwoording', nr. 3...

http://www.downloadpreken.com/artikelen/A096.pdf
Morris
De rechtvaardigmaking in de vierschaar der conscientie: Men bedoelt ermee dat we rechtvaardig verklaard moeten worden door God en dat deze rechtvaardigverklaring moet geschieden in de vierschaar (=rechtbank) van onze consciëntie (=geweten). Sommigen hangen daar een heel protocol aan op, dat nauwgezet gevolgd moet worden. Anderen gebruiken de uitdrukking ook, als beeldspraak, maar bedoelen niet dat ‘protocol’. Zoals altijd met beeldspraak, is kan de uitdrukking verhelderend zijn maar ook leiden tot een gigantische nachtmerrie van regels en regeltjes. Ik zou zeggen: gebruik hem naar harte(n)lust, mits het maar uitkomt bij de Advocaat – onze Heer Jezus Christus. De Heilige Geest maakt ons zijn werk bekend. Het deelnemen aan het sacrament van het Heilig Avondmaal is daarvan geen ‘diploma’, maar een middel dat de Heilige Geest gebruikt.
adriano313
Col2: 13 Ook u heeft Hij... levend gemaakt met Hem,
toen (verleden tijd) Hij ons al onze overtredingen kwijtschold, (onderstreept)

14 DOOR HET BEWIJSTUK UIT TE WISSEN,

dat door zijn inzettingen tegen ons getuigde en ons bedreigde.
En dat heeft Hij weggedaan door het aan het kruis te nagelen:
15 Hij heeft de overheden en machten ontwapend en openlijk tentoongesteld en zo over hen gezegevierd.

Paulus (heilige geest) laat in deze tekst nadrukkelijk zien dat de Bewijsstukken van je zonden er niet meer zijn. Dat klinkt ook logisch want als de satan aanklaagt moet hij ook reden (lees zonden in jou leven) hebben om je aan te KUNNEN klagen. Maar als jij elke begin en eind van de dag mag beroepen op het bloed van Jezus Christus, waar blijven dan de bewijsstukken?

Precies, door Jezus Christus Zijn er voor jou geen bewijsstukken=>geen aanklacht

Terug naar de vierschaartheorie (ik weet er echt niet veel van)
Maar als er een rechtszaak gehouden moet worden zonder bewijs

Waar zou de rechtzaak dan over gaan.....
Volgen deze tekst nergens

Waarom?

JE bent gekocht en betaald

Hallelujah, prijs God en wees alert op schuld-, schaamte- of angststrikken.
kneusi
vraag de heere toch om antwoord. er is haasr geen kerk meer waar je de oude getrouwe waarheid hoort. dan maakt het kerkverband zowat niet uit, of ze nou herv. christ ger zijn of ger gem of gg i n. kijk en lees ens preken uit 1954. dan is het geestelijk leven een.zijn er geen kerkmuren. gen steelgeloven. geen opzichzelf toepassen. nee. een van god geleerd geloof. in de 40 en 50er jaren was het er nog volop.arm als een avondmalganger de bevinding niet verstaat. en geen gemis heeft wat vervult moet worden. en uitzien. k,hoor zelfs preken tegenwoordig wat over de t v gaat. maar de tekst werd niet verklaard ......zo is kerkgaan zeer vermoeiend.maar, o die lieve oude boekjes. wat een onderwijs......wat een eenzijdig godswerk.dan zou je wel elke dag naar de kerk willen gaan.de wereld de schijdsbrief...nu is de wereld in de kerk em nergen hoor ik van de scheidsbrief of de weg v h smallepad, hoe dat in z,n werk gaat.tja als je er geen kennis van hebt......kan je took niet doorgeven.