Psalm 37

Ds. J.L. Schreuders / 6 reacties

31-08-2012, 13:14

Vraag

Kan iemand mij uitleggen wat er precies wordt bedoeld in Psalm 37:29? Daar staat: "De rechtvaardigen zullen de aarde bezitten en voor eeuwig daarop wonen."


Antwoord

Beste vragensteller,

Psalm 37 gaat erover, dat het geluk van de goddeloze slechts schijn is. Ook deze Psalm getuigt  echter van de constatering en het gevoelen, dat dit niet altijd door de gelovigen zo wordt beleefd. Het lijkt er vaak op dat het de goddeloze juist naar de zin gaat en dat kan tot de verzoeking leiden afgunstige blikken in zijn richting te slaan.

Toch moet je je niet aan het geluk van de goddeloze vergapen, zo benadrukt David. Want de schijn van zijn voorspoed bedriegt. Je moet op de Heere blijven wachten, in weldoen onvermoeid. Immers, niet de goddelozen, maar juist de rechtvaardigen zullen de aarde erfelijk bezitten. Daar spreekt de overtuiging uit dat God de goddelozen zal straffen. Vaak ook al in dit leven komen zij op de koffie, al kun daar geen systeem van maken en al gaat dat zeker niet altijd ogenblikkelijk in zijn werk. De rechtvaardigen moeten daar nogal eens een poosje op wachten en juist dat veroorzaakt hun strijd. Toch weet de dichter: uiteindelijk hebben de goddelozen geen toekomst. Of dat nu al snel blijkt of pas na verloop van tijd, de goddelozen zullen van de aarde verdelgd worden.

Zeker zal dat zo zijn  als God in het eindgericht orde op zaken zal gaan stellen. Hun plaats zal dan op de aarde niet meer worden gevonden. De rechtvaardigen daarentegen zijn er dan de erfelijke bezitters  van. Zij krijgen soms die zegen al te  ervaren in dit leven, omdat de godzaligheid een belofte heeft -zegt Paulus- voor het tegenwoordige (!) en toekomende leven. Godsvrucht wordt door God soms al in dit leven met zegen bekroond en dat hoef je niet eens alleen aan geestelijke zegen te denken. Die zegen sterkt zich bovendien niet zelden ook uit over het nageslacht. Straks op de nieuwe aarde zal het aardrijk louter en alleen voor hen zijn, die de Heere hebben gevreesd, als God alle goddelozen van de aarde weg zal hebben uitgeroeid. Hopelijk is het nu een beetje duidelijk 
 
Ds. J. L. Schreuders

Tags in dit artikel:

goddelozePsalmenrechtvaardig
Dit artikel is beantwoord door

Ds. J.L. Schreuders

  • Geboortedatum:
    24-08-1957
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Boven-Hardinxveld
  • Status:
    Actief
174 artikelen
Ds. J.L. Schreuders

Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
6 reacties
Charmender
31-08-2012 / 13:39
Dus als ik het zo lees is God alleen liefdevol en vergevingsgezind richting de gelovigen? Aangezien hieruit op te maken valt dat de goddelozen als insecten 'verdelgd' worden.
jsml
31-08-2012 / 13:52
Nee Charmender, God is liefdevol naar alle mensen. Op het moment dat je Zijn liefdesaanbod aanneemt krijg je de noemer 'gelovige' mee. Maar degenen die hun leven lang Zijn liefdesaanbod verwerpen of zelfs verachten, die hoeven toch ook niet te klagen als Hij niet lief meer doet? Liefde die van één kant moet komen houd nooit stand.
plderoos
31-08-2012 / 20:40
Kortgezegd betekend het dus: De rechtvaardigen zullen de aarde bezitten en voor eeuwig daarop wonen. Klaar.
vlokje
01-09-2012 / 21:26
jsml: Menselijk geredeneerd juist: liefde die van één kant moet komen houd nooit stand.
Zou God ook menselijke trekjes hebben?
jsml
01-09-2012 / 23:30
@vlokje: waarom menselijk geredeneerd?
(wees gerust, ik bedoel niet dat de liefde van beide kanten volmaakt moet zijn.)
MUS
09-09-2012 / 14:33
Mt. 5:5 Zalig zijn de zachtmoedigen, want zij zullen de aarde beërven.
Op. 20:6 Zalig en heilig is hij die deel heeft aan de eerste opstanding. Over hen heeft de tweede dood geen macht, maar zij zullen priesters van God en van Christus zijn, en zij zullen met Hem als koningen regeren, duizend jaar lang.
Luk. 19: 12 Hij zei dan: Een zeker mens van hoge geboorte reisde naar een ver land om voor zich een koninkrijk in ontvangst te nemen en daarna terug te keren...
... 17 En hij zei tegen hem: Goed gedaan, goede slaaf! Wees, omdat u in het minste trouw bent geweest, machthebber over tien steden.

Terug in de tijd

Al geruime tijd ben ik in behandeling bij een aantal niet-christelijke hulpverleners. Daarbij komt nogal eens naar voren dat ik erg perfectionistisch ben en in alles hoge eisen stel aan mezelf. Dit we...
7 reacties
31-08-2018
Toen ik 14 jaar was heb ik een ongeluk gehad dat resulteerde in een gescheurde lever. Ik ben nu 17 jaar. Ik heb het op het nippertje overleefd, maar ik kan het denk ik niet verwerken. Ik denk er veel ...
1 reactie
31-08-2020
Ik heb een vraag waar ik al een tijd mee zit. De vraag gaat over de wederkomst. Als de Heere zal terugkomen, dan zal er een nieuwe hemel en een nieuwe aarde komen. De mensen die kinderen van de Heere ...
Geen reacties
31-08-2006
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering