Jarenlang pornoverslaafd

Ds. H. Peet / 6 reacties

Vraag

Ik ben jarenlang pornoverslaafd geweest en heb het eindelijk aan mijn vrouw kunnen vertellen. Ik weet dat ik nu bevrijd ben en mijn vrouw heeft het mij ook vergeven. Maar iedere keer komt ze toch terug met de vraag: Waarom heb je het gedaan? En dan wordt ze zo boos op me. Wat moet ik doen? Hoe komt ze van al die boosheid af?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het is een heel goede stap geweest dat je je verslaving aan je vrouw hebt beleden. Juist de waarheid is het immers die ons vrijmaakt. Je spreekt ook van bevrijding van je verslaving. En wat is dat voor je en ook voor je vrouw een geweldige zegen waar je de Heere niet dankbaar genoeg voor kunt zijn. Toch blijft je vrouw het er moeilijk mee houden. Je spreekt van een jarenlange verslaving. Je moet jezelf realiseren dat dit voor je vrouw betekent dat er jarenlang digitale 'schoonheden' tussen jou en haar hebben ingestaan zonder dat ze dat wist. Dat is uiteraard voor een vrouw erg ingrijpend. Je hebt haar zo erg gekwetst en vooral ook heb je haar vertrouwen geschonden. Nu je alles beleden hebt, zal dat vertrouwen weer moeten groeien en dat zal ook gebeuren als jouw houding en gedrag in overeenstemming zijn met de spijt die je ervan hebt. Naar je vrouw toe zal dat uit kunnen komen in een houding van bescheidenheid/ootmoed en geduld en uiteraard het laten van datgene waar je haar in het verleden zo'n pijn mee hebt gedaan: volledige openheid over je surfgedrag door je computer niet in een slaapkamer of iets dergelijks te gebruiken maar alleen in de woonkamer. Ik neem aan dat het maatregelen zijn die je genomen hebt. Het terugwinnen van haar vertrouwen zal tijd kosten en wees daarin geduldig.

Voor je vrouw is het uiteraard belangrijk dat ze ook laat merken dat het haar in haar schenken van vergeving menens is. Alleen als je ziet op de Heere Jezus Christus, Die nog zoveel meer geleden heeft aan ons kwaad, zul je door de pijn heen kunnen gaan die vergeving altijd kost. Het zou niet goed zijn als zij jou wat je fout hebt gedaan je levenslang blijft nadragen. Dat zou onbarmhartig zijn en niet in de geest van het Evangelie.

Ik ben in mijn pastorale praktijk wel eens een situatie tegen gekomen van een echtpaar waarvan de man vroeger erg had gedronken. Toen ik het echtpaar ontmoette was die verslaving al jaren verleden tijd, maar de vrouw bleef haar man er maar op aankijken en wreef het hem voortdurend onder de neus. Al dronk hij al jaren niet meer, hij werd elke dag nog als een dronkenlap behandeld. Ik vond dat onbarmhartig van de bewuste vrouw al had ze in het verleden erg geleden onder de situatie. Van echte vergeving was geen sprake. Ik heb ook situaties meegemaakt waarbij alcohol in het spel was en het heel anders ging en er echt sprake was van volledig herstel van de relatie. Maar je zult wel begrijpen dat dit ook niet van de één op de andere dag in kannen en kruiken was. Je zult er samen aan moeten werken. Allereerst samen dicht bij het kruis leven. Daar leer je vergeving ontvangen, geduld en ootmoed te betrachten. Daar leer je ook vergeving te schenken. Dát is het allerbelangrijste, maar ook heel praktisch wellicht dat een paar gesprekken met een hulpverlener jullie veel goed zouden kunnen doen: het zou jou kunnen helpen hoe het geschonden vertrouwen te herstellen en het zou je vrouw kunnen helpen met haar boosheid om te gaan en die boosheid los te laten.

Veel sterkte, wijsheid en geduld voor jullie beiden,
Ds. H. Peet

Lees meer artikelen over:

boosheidpornovergeving
6 reacties
wimbrienen
Goeemiddag

Ik ben zelf ook pornoverslaafd geweest en dat was een reden waardoor ik en mijn ex vrouw zijn gescheiden.

Ik denk dat de boosheid van de vrouw van de vraagschrijver niet echt gericht is op de man. Ik denk dat er een vertrouwensbreuk is ontstaan en dat zij daarom boos is. Dat zegt ze niet direct maar ze vertrouwt haar man denk ik niet meer.Dat vertrouwen moet herwonnen worden en dat zal niet makkelijk zijn. Leven in leugen en bedrog is niet makkelijk te overwinnen en ik spreek uit ervaring.

Ik ben zelf via st De Hoop in Dordrecht verlost en bevrijd van mijn verslaving, ook van een drankprobleem. Ik ben bevrijd en verlost en vrij van mijn zonden. God heeft mij vergeven. Ik mag weer leven. God heeft mij aanvaard zoals ik ben.
Alleen begrijpt niet iedereen dat. er zijn veel christenen die nog denken eens verslaafd, altijd verslaafd.
Maar ik weet en geloof beter! En dat probeer ik uit te dragen.

gr
Wim
Roozemond
@wimbrienen. Wat mooi dat je je getuigenis geeft! Van harte amen!
Samanthi
Ook na vergeving is er een periode van genezing.
Dat het bij je vrouw steeds boven komt, had je dan niet genoeg aan mij, is heel goed voorstelbaar, veel praten en desnoods elkaar schrijven, eerst positieve dingen, dan je verdriet, dan weer de positieven dingen over elkaar, wil nog als eens heel goed werken.

@Wim eveneens Amen.

@Primald
Ja wanneer is ersprake van veslaving? bij alcohol/drugs/roken hoor je vaak ik kan het zo laten staan, maar als ze het moeten laten staan zien ze hoe vast ze er aan zitten, bij gokken/ porno ed is het moeilijker omdat je er geestelijk niet buiten kunt, het is moeilijker te definieeren, denk ik.
Toch voel je dat het je gaat beheersen is moet, nog even, nog een keertje maar enz.
Oh en wat is het moeilijk van een verslaving af te komen, ik heb zelf gerookt, nou dat heeft heel veel voeten in aarde gehad eer ik gestopt was. en na 13 jaar weer begonnen en toen weer een hele strijd.
1a2b3c
Primald: Wanneer is er sprake van verslaving?

Volgens mij als je niet meer zonder kunt en je steeds meer nodig hebt voor hetzelfde effect.
Het 'het' jouw beheerst i.p.v. dat jij 'het' beheerst. (wat 'het' dan ook is)
AHHK76
Meneer, het is niet fijn voor u dat uw vrouw boos is op u. Maar zou u ook niet boos zijn op uw vrouw, als ze vertelde dat zij jarenlang "een vriendje" had gehad, naast u?
Natuurlijk ben ik heel blij met u dat u bevrijd bent van deze verslaving, geweldig! Heel fijn dat uw vrouw het u ook wil vergeven..! Maar willen vergeven en het ook kunnen doen met het gevoel, dat gaat niet allemaal tegelijk. Ze wil het wel, maar haar gevoel komt er nog niet in mee. Dat heeft tijd nodig. Dat mag toch ook?
Als ze dan ondertussen aan u vraagt, waarom u het deed, probeert u daar dan zo goed mogelijk antwoord op te geven. Het is terecht dat ze boos is, u deed iets wat niet goed was. Nee, dat is niet leuk voor u, maar als het haar niets deed, dat zou ook niet normaal zijn. Dan mocht u zich wel afvragen of ze nog van u houdt.
Misschien heeft uw vrouw er iets aan als zij eens kijkt op de site www.kostbaarvaatwerk.nl of als ze de cursus doet: Verenigd Front: In vrijheid samen. op www. settingcaptivesfree.nl.
Geef uw vrouw de tijd en de ruimte om dit te verwerken. Het kan helpen voor u en uw vrouw er ook met een vrienden of een hulpverlener over te praten. Deze dingen alleen te dragen zonder er met anderen over te praten, kan het gevoel geven dat je er bijna in stikt...
Bid voor uw vrouw dat zij moed en kracht en vertrouwen krijgt om verder te gaan. Bid voor uzelf voor geduld en wijsheid om haar hierin te ondersteunen. De Heere zegene u samen!!
scfbuddy
TIP: een document van chr. relatie therapeut Ferdinand Bijzet over herstel van vertrouwen

http://www.relatie-herstel.nl/www/LinkClick.aspx?fileticket=jqAzMqhaTQw%3d&tabid=69&mid=406