Aan ds. Meeuse, n.a.v. uw vorige antwoord. Hoe kan dat dan dat mensen niet behou...

Ds. W. C. Meeuse / Geen reacties

Vraag

Aan ds. Meeuse, n.a.v. uw vorige antwoord. Hoe kan dat dan dat mensen niet behouden worden die wel gedoopt zijn, dan is het geen eeuwig verbond? Ik begrijp dit niet.

Antwoord

Een eeuwig verbond is van Gods kant gemaakt. Een (zwak) voorbeeld: Als twee mensen een huwelijk aangaan, is dit een huwelijksverbond. Verbreekt de man dit door er met een  ander vandoor te gaan, dan heeft hij dit verbond verbroken,. De vrouw heeft dit niet gedaan. Van haar kant blijft het verbond dus bestaan. Als de man niet terugkeert, is het zijn eigen schuld.

Als de mens het verbond met God verbreekt, dan betekent het nog niet dat God dit ook doet. Het is van Zijn kant een eeuwig verbond. Keert de mens niet terug, bekeert hij zich niet, dan kan hij verloren gaan. Ondanks het verbond wat God gemaakt heeft. Inwilliging van het verbond is noodzakelijk. Het is een verschrikkelijk feit dat verbondskinderen verloren gaan. En dat ligt beslist niet aan de God van het verbond!

Maak er toch geen rekensom van. Maar zie het wonder dat God een eeuwig verbond der genade heeft opgericht. Het doopformulier zegt toch duidelijk: “en als we soms uit zwakheid in zonde vallen moeten we aan Gods genade niet vertwijfelen, noch in de zonde blijven liggen, overmits we een eeuwig verbond der genade met God hebben.”

Ds. W. C. Meeuse