Oneens met mevrouw Hoek

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Geachte mevrouw Hoek,

Met twee antwoorden ben ik het niet eens. Als eerste over het als getrouwden samen onder de douche gaan. Ik heb er nog mijn sterke twijfels over en als ik in diverse Bijbelverklaringen en oudvaders lees, dan menen ook zij dat Adam en Eva zich wel degelijk voor elkaar geschaamd hebben. En anders toch ook zeker wel voor God. Geslachtsgemeenschap gebeurt uiteraard meestal geheel naakt, maar of er te pas en te onpas als man en vrouw naakt gelopen mag worden, betwijfel ik. Want waar is dan de grens? Als je op een schip of jacht midden op het IJsselmeer zit bijvoorbeeld, dan kun je dus wel naakt aan boord gaan lopen als je maar samen bent? Ik denk het niet!

En het tweede is over het meisje die als 15-jarige verkracht is. U zegt dat ze helemaal vrijuit gaat en dat de schuld voor 100 procent bij de dader ligt. Ik denk in veel gevallen juist van niet. Als een meisje normaal gekleed is, d.w.z. een lange rok en van boven een niet strakke en hoog genoeg dichte bloes o.i.d., dan zal een man niet zo snel seksuele lusten krijgen. Meisjes met een minirok en zeer strakke bovenkleding, zodat je de exacte vorm en grootte van haar lichaamsvormen kunt zien, die lokken heel wat uit. Of een shirt wat laag ingesneden is en erg wijd, zodat ze maar iets hoeft te bukken en je ziet alles. Of een shirt zonder mouwen, waarbij je ook inkijk hebt. In deze gevallen is de man wél de dader en dus schuldig, maar zeker niet voor 100 procent. Ik meen, en velen met mij, dat de schuld dan voor zeker 50 procent bij het meisje ligt vanwege haar sexy kleding.

Antwoord

Antwoord 1: Als het goed is in het huwelijk dan schamen man en vrouw zich niet voor elkaar. "Die twee zullen tot één vlees zijn", staat er in de Bijbel over het huwelijk en zo is het ook. Je schaamt je niet voor je zelf en dus ook niet voor je eigen man of vrouw. Zodra er onenigheid is tussen man en vrouw, zie je dat de afstand tot elkaar groter wordt en er dan ook weer sprake is van schaamte t.o.v. elkaar. Je kunt zeggen dat de badkamer het verlengde is van de slaapkamer, het is heel normaal dat man en vrouw bij elkaar de badkamer binnenlopen en dus eventueel ook samen onder de douche gaan. Dat valt niet te vergelijken met naakt op een schip lopen op bijv. het IJsselmeer. Dan gaat het over een "openbare ruimte" waar ieder ander zich ook kan bevinden.

Antwoord 2: Je gaat er meteen maar vanuit dat dat 15-jarige meisje zich dus seksueel wel heel verleidelijk zal hebben gekleed en dat ze dit dus eigenlijk aan zichzelf te wijten heeft. Ook al zou ze naakt rond hebben gelopen, dan nog heeft een man niet het recht om een vrouw te verkrachten. Een dergelijke redenering is toch maar weer het verontschuldigen van de mannelijke seksuele agressie. Dergelijke redeneringen hoor je vaak in fundamentalistische moslimkringen waar ze vrouwen zelfs in Burka's laten rondlopen. Hoe dan ook, voor een verkrachting zijn nooit, maar dan ook nooit "verzachtende" omstandigheden voor een man te bedenken. Hij is en blijft voor 100 procent fout! Dat neemt niet weg, dat daarnaast vrouwen zich niet uitdagend behoren te kleden, maar om dan maar te zeggen dat dat dan lange rokken moeten zijn met hoog gesloten blouses met lange mouwen omdat de man anders al te makkelijk op bepaalde gedachten komt, gaat mij echt te ver. Het is misschien wel goed om de eigen gedachtegang zo te trainen dat er niet bij het minste of geringste meteen aan seks wordt gedacht, laat staan dat een verkrachting zo voor 50 procent goed zou kunnen worden gepraat.

Alie Hoek-van Kooten