Het is jij, of zijn mobiel

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag. Soms (niet altijd!) als mijn vriend en ik seks hebben gehad en we zijn klaar, dan doet mijn vriend soms een beetje afstandelijk. Dan heeft hij niet veel behoefte om te knuffelen of lief te doen, maar gaat hij liever even op zijn mobiel of met een vriend appen/bellen. Ik heb het gevraagd hoe het komt, maar hij weet het zelf ook niet. Hij heeft het niet altijd en hij wil het zelf ook niet. Hij zegt dat hij dan wel lief wil doen, maar dat het niet echt lukt. Hij zei ook dat het absoluut niet aan mij ligt, wat ik heel snel denk.

Ik weet alleen niet waarom dat is, want vrouwen hebben juist sterk de neiging om na de seks te knuffelen of lief te doen. Waarom is dat dan niet op elkaar afgestemd? En wat kan je er tegen toen? Hoe kan ik er een beetje voor zorgen dat mijn vriend soms wat minder afstandelijker doet? We hebben echt een goede relatie en houden heel veel van elkaar, dus daar ligt het absoluut niet aan.

Antwoord

Beste vragenstelster,

Allereerst toch even dit. Je hebt het over je vriend. Dat wil dus zeggen dat jullie nog niet getrouwd zijn. Jullie hebben kennelijk de keuze gemaakt om in de verkeringstijd seksuele omgang te hebben en daar staan jullie beiden ook helemaal achter? Ik weet dat dat buiten de christelijke traditie als vanzelfsprekend wordt gezien, maar binnen de christelijke traditie is het toch wel zo dat seksuele omgang binnen het huwelijk thuis hoort.

Maar goed dat gezegd hebbende, nu dan je vraag omdat deze vraag ook binnen het huwelijk spelen kan. Inderdaad is het zo dat een vrouw na de gemeenschap vooral de behoefte hebben om dicht tegen haar man aan te willen blijven liggen om zo de intimiteit nog even vast te houden. Mannen hebben dat misschien minder. Maar dat een man dan op zijn mobiel gaat kijken of met een vriend gaat appen is toch wel erg afstandelijk. Ook al heeft hij misschien niet zo sterk en niet dezelfde behoefte om nog wat na te knuffelen, dan vind ik dat op de mobiel kijken of een vriend appen wel het andere uiterste is. Hij kan toch verstandelijk voor zichzelf de keuze maken om dat laatste sowieso niet te doen. Als man wil je toch je vrouw daarin zoveel mogelijk tegemoet komen zeker als je net gemeenschap hebt gehad. Zo'n groot offer is dat toch niet. Hoe je er voor moet zorgen dat hij wat minder afstandelijk doet? In ieder geval zeggen dat hij na de seksuele omgang zijn mobiel niet moet aanraken. Het is jij, of zijn mobiel. Zo simpel is het. En verder hoop ik van harte dat jullie spoedig kunnen gaan trouwen.

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

knuffelenseksualiteit in het huwelijk