Jezus volmaakt voorbeeld

Ds. A.A.F. van de Weg / 1 reactie

Vraag

Er staat in de Bijbel dat Jezus zo geleefd heeft dat Hij een volmaakt voorbeeld was. Maar omdat Hij geen vrouw is, hoe moeten vrouwen daarin een voorbeeld aan Hem nemen dan? En Hij was ook niet getrouwd, dus Hij heeft ook niet voorgedaan hoe het huwelijk moest. Er staan wel dingen over geschreven, maar dat is anders dan voorleven. Was Adam zowel mannelijk als vrouwelijk toen Eva er nog niet was? En is God zowel mannelijk als vrouwelijk omdat er staat: laat Ons mensen maken naar Ons beeld en gelijkenis, man en vrouw schiep Hij hen.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller of vragenstelster,

Je stelt pittige vragen. Ik ben best benieuwd waarom je deze vragen stelt! Jouw ingezonden vragen wil ik graag puntsgewijs beantwoorden:

1. Op God is geen geslachtelijk onderscheid van toepassing. God is noch man, noch vrouw. Hij gaat het man-zijn en vrouw-zijn te boven. Een bewijs daarvoor is de tekst die je zelf aanhaalt uit Gen. 1:27. Wij lezen dat de mens mannelijk en vrouwelijk geschapen is naar het beeld van God. Man én vrouw weerspiegelen beiden krachtens de schepping Gods heerlijkheid en volheid.

2. In de Bijbel treffen we zowel vaderlijke beelden (Ps. 103:13) als moederlijke beelden (Jes. 49:15 en 66:10-13) van God aan. God is als een Vader met moederlijke gevoelens van barmhartigheid. Dat er vooral over God als Vader gesproken wordt, laat zich verstaan, omdat het beeld van de vader-kind relatie weergeeft dat God boven ons staat en tegelijk zeer nabij wil zijn. God past Zich aan ons menselijke bevattingsvermogen aan in voor ons begrijpelijke beelden. De beelden zijn bedoeld om vertrouwen op te wekken in het hart van een mens. God is geen wrede tiran, Hij is voor Zijn kinderen een Vader. Niet duizendmaal beter dan een aardse vader, maar gans anders. Wie is immers een God als Hij?

3. Jezus is niet getrouwd geweest. Dat is waar, hoewel Dan Brown in een populair boek "De DaVinci code" anders beweerde. Had Jezus wel kunnen trouwen? Er is niets zondigs aan het huwelijk, het is de instelling van God Zelf. Maar Jezus is niet gekomen om te huwen, maar om te dienen en Zijn leven te geven tot een rantsoen voor velen (vgl. Mrk. 10:45). Hij had niet de zorg voor een vrouw en voor kinderen. Hij kon zich zodoende in Zijn driejarige periode op aarde volkomen wijden aan de taak die Zijn Vader Hem had opgedragen. En toch, ook al was Hij Zelf niet getrouwd, Jezus deed Zijn eerste teken op een bruiloft in Kana (Joh. 2). Dat wil wat zeggen! Hij vereert het huwelijk met Zijn tegenwoordigheid en laat zien dat lege vaten door Hem gevuld kunnen worden. Bovendien heeft de Heere Jezus op tal van plaatsen expliciet en impliciet gesproken over het huwelijk. Expliciet in bijv. Mat. 19:1-12; impliciet op vele andere plaatsen. Wat te denken van de oproepen tot zelfverloochening, kruisdragen, liefhebben van je naaste? Al deze principes geeft Jezus mee opdat huwelijken geheiligd zullen zijn.

4. Jezus had geen kinderen, maar ging wel met kinderen om. Om meerdere plaatsen lezen wij van Zijn vriendelijke omgang met kinderen. Van Zijn houding en omgang met kleinere en grotere kinderen kunnen ouders van nu veel leren. Zijn zorg voor de lichamelijke en geestelijke aspecten van de kinderen zijn ten voorbeeld voor ouders van nu.

5. Wie kan er beter ‘model’ staan voor het (be)leven van een godzalig huwelijk dan Jezus? Wie was er vriendelijker dan Hij? Wie was er onbaatzuchtiger dan Hij? Wie verloochende Zichzelf meer dan Hij? In Hem ligt de kracht voor man en vrouw om elkaar hartelijk lief te hebben.

Met hartelijke groet,
Ds. A. van de Weg

Ds. A.A.F. van de Weg

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Apeldoorn
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

positie van vrouwvoorbeeld
1 reactie
plderoos
6. :) In het nieuwe testament word het huwelijk tussen man en vrouw vergeleken met de verhouding die Jezus heeft met Zijn gemeente. Jezus is dus al getrouwd, met zijn gemeente. Als Hij een vrouw zou trouwen zou dat overspel zijn.