God als vrouw

Ds. A.A.F. van de Weg / 2 reacties

Vraag

In onze vriendengroep werd nagesproken over een uitspraak. Men dacht dat God ook als vrouw gezien kon worden. Er wordt op verschillende plekken in het Oude Testament over God als vrouw gesproken, bijvoorbeeld wanneer God wordt vergeleken met een zogende vrouw, die voor haar kinderen zorgt. M.i. wordt dit niet letterlijk bedoeld, maar als een vergelijking om duidelijk te maken hoe liefdevol God is voor Zijn kinderen. Als bewijs: God wordt ook met een rots vergeleken. Hij ís geen rots; daar zullen de meesten het over eens zijn. Ik heb toen ook gesteld dat God geen man is. Hij wordt vaak vergeleken met de man om de sterke (en liefdevolle) eigenschappen van mannen.

Vervolgens de vraag: waarom ben ik gedoopt in de Naam des Vaders, des Zoons, en des Heilige Geestes? Waarom werd God daar als zijnde een Vader (dus mannelijk) gekenmerkt? Ik heb daarop geantwoord dat in de culturen van die tijd een vrouw duidelijk ondergeschikt was aan de man en dat het daarom voor de hand lag om God met een vader te vergelijken en niet met een moeder. Ik twijfel alleen aan dit argument. Daarnaast is het wel erg makkelijk genomen om dit zo te verklaren. Ik kon hier geen concrete gegevens over vinden in onze Catechismus en Geloofsbelijdenis van de Dordtse Synode. Zijn er Bijbelse argumenten om God als een man (of vader) af te schilderen en niet als vrouw (of moeder)?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller of -stelster,

1. God is geen man, net zomin als Hij een vrouw of een ‘het’ zou zijn. God is God. Hij is uniek en onvergelijkbaar. Op God is geen geslachtelijk onderscheid van toepassing. God gaat het man-zijn en vrouw-zijn te boven.

2. God wordt echter wel vergeleken met bijv. een rots, een schild, een toevlucht (enz.). Juist omdat God de Onvergelijkbare is, schildert de Bijbel Hem af in beelden. Trouwens, wat een wonder: God past Zich aan ons menselijke bevattingsvermogen aan in voor ons begrijpelijke beelden! Natuurlijk  is God niet letterlijk een rots, schild of toevlucht.

3. Diezelfde beeldtaal wordt ook gebruikt als de Bijbel God als Vader benoemt (bijv. Deut. 32:6, Jes. 63:16 en 64:8, Mal. 1:6 en 2:10). Dat God in de Bijbel met name als Vader wordt afgeschilderd heeft te maken met de gezagsverhouding die in dit begrip meeklinkt: een vader staat boven zijn kinderen. Echter, niet autoritair, maar zeer nabij. Nabijheid en distantie komen in het begrip ‘Vader’ tot ontplooiing.

4. Uiteindelijk mogen we zeggen: God is als een Vader met moederlijke gevoelens van barmhartigheid (vgl. Jes. 49:15 en 66:10-13!). En blijft er verwondering over: Wie is een God als Hij? Zo is er maar Eén!

Met hartelijke groet,
Ds. A. van de Weg

Ds. A.A.F. van de Weg

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Apeldoorn
  • Status:
    Inactief
2 reacties
Sammie2016
Hallo broer of zus,

'Vader' heeft de betekenis van 'bron, (familie)hoofd, verwekker, oprichter, etc.'.
Jahweh onze vader is de bron van het leven, dat zal je met mij eens zijn en daarom noemen we hem respectvol 'Onze hemelse Vader'.
Als 'bron' van het leven is Hij zowel vader als moeder, verwekker als degene uit wie levende wezens (engel of mens) voortkomt (en natuurlijk alle andere scheppingen).
Gods eniggeboren zoon zegt over zijn vader: ..
Mark 12:29 .. Jezus antwoordde: „Het eerste is: ’Hoor, o I̱sraël, Jahweh, onze God, is één Jahweh.

Hij staat ook aan het hoofd van Zijn Universele familie bestaande uit engelen en mensen.
Let wel: Hij is ook een manlijk persoon van oorlog. Dat bewees Hij toen Hij Israël bevrijdde uit Egyptische slavernij!

Symboliek.
Vrouw: liefde, compassie, tederheid, moederlijke gevoelens, etc.
Man: moed, fysieke kracht, daadkracht, leider, etc.

Al deze eigenschappen en meer heeft de Allerhoogste God Jahweh.

groet.
Wekker
Zou het niet komen omdat Jezus zelf over God spreekt als Zijn Vader.

Matteüs 6

9 Gij dan bidt aldus: Onze Vader, Die in de hemelen zijt! Uw Naam worde geheiligd.

Marcus 11

26 Maar indien gij niet vergeeft, zo zal uw Vader, Die in de hemelen is, ook uw misdaden niet vergeven.

Matteüs 11 vanaf vers 25.

Etc.. De Bijbel staat er vol van.