Onbeschofte refo-mensen

Ds. C.G. Vreugdenhil / 11 reacties

Vraag

Wij zijn lid van de Gereformeerde Gemeenten en hebben twee geadopteerde kinderen (19 en 14 jaar). Afgelopen zondag was er bediening van de Heilige Doop in onze gemeente. Er waren wat familieleden van de doopouders, onder wie ook geadopteerde kinderen. Achter ons werd er ineens gezegd (door één van onze eigen gemeenteleden): "Ik heb een paar negers gesignaleerd!" Degene die naast hem zit zei: "Nou, dan wordt het hier gevaarlijk, dan mogen we wel uitkijken!" Onze dochter en zoon voelden zich aangesproken en vonden dit héél erg. Hoe kunnen wij (en onze kinderen) hier het beste mee omgaan?

Antwoord

Toen ik eens in Raron (Zwitserland) preekte voor de reformatorische Nederlanders had een van mijn dochters een hoofddoekje op. Ze heeft een wat ‘bruine' uitstraling. Achter haar zaten twee mensen met elkaar te praten: "Zie je dat, een Turk in de kerk". Waarop de ander zij: "Laat die lui in hun eigen land blijven." Hoe ga je daarmee om? Je snapt het wel. Zo onbeschoft zijn blijkbaar ook refo-mensen. Sommigen hebben zoiets van huis uit meegekregen. Anderen hebben wellicht bepaalde negatieve ervaringen met mensen uit een andere cultuur.

Als je de kans hebt, moet je ze er gewoon op aanspreken. Naar je geadopteerde kinderen toe zou ik zeggen dat er ook kerkmensen zijn die weinig gevoel hebben voor fatsoenlijke omgangsnormen. Steeds opnieuw wreekt zich dat er onder kerkmensen zoveel ongelovigen zijn. Het is gewoon de werkelijkheid. We zullen ongeoorloofde discriminatie wel nooit uit de wereld krijgen. Dus moeten we onze kinderen leren om daar vrij nuchter mee om te gaan. Sterkte ermee.

Ds. C. G. Vreugdenhil

Lees meer artikelen over:

adoptiehuidskleur
11 reacties
plderoos
Dat je daar nuchter mee om moet gaan lijkt me een prima advies. Ik kan me voorstellen dat je je, negroïde zijnde, eens rustig omdraait en zegt, "hé, zullen we het gezellig bij belgenmoppen houden"? Ik zeg altijd maar: we zijn juist níet allemaal gelijk, erken juist dat we allemaal verschillend zijn. Erken juist dat je een ander kleurtje hebt als de meesten en ga daar een beetje vrolijk mee om. dan sta je een stuk makkelijker in het leven.

Maar David was "de man naar God's hart" en tegelijkertijd moordenaar en echtbreker. Dus om mensen die zoiets zeggen gelijk maar als ongelovige te bestempelen gaat me net iets te ver.
asw
Een wedergeboren christen is blij als er een nieuw persoon in de kerk zit en ziet daarin een broeder of een zuster in plaats van een ongewenste vreemdeling.

Johannes 13: 34, 35
Een nieuw gebod geef Ik u, dat gij elkander liefhebt; gelijk Ik u liefgehad heb, dat ook gij elkander liefhebt.
35 Hieraan zullen zij allen bekennen, dat gij Mijn discipelen zijt, zo gij liefde hebt onder elkander.

Mensen die nog zo kil reageren zouden zichzelf moeten onderzoeken of ze echt wel wedergeboren zijn.
plderoos
"Hieraan zullen zij allen bekennen, dat gij Mijn discipelen zijt, zo gij liefde hebt onder elkander".

Volkomen terecht natuurlijk! Maar wat is erger om te zeggen: er zit een neger in de kerk (wat beledigend bedoeld is) óf: jij bent een ongelovige (waarmee je zegt dat hij God niet toebehoord) Dat oordeel mag je je nooit maar dan ook nooit aanmeten. Gedrag kan en moet je afkeuren maar je kunt niemand als ongelovig bestempelen. Zoals God al tegen Samuël zei: de mens toch ziet aan wat voor ogen is, maar de HERE ziet het hart aan.

Natuurlijk moet zo'n grootbek terecht gewezen worden, maar niet door een oordeel over het hart uit te spreken. Judas zegt dat zo: "En weest ook barmhartig jegens sommigen, die twijfelen,
redt hen door hen uit het vuur te rukken." Niet door ze het vuur aan te zeggen.
Diny
@plderoos
Toch denk ik dat dominee Vreugdenhil wel gelijk heeft.
Het is toch beslist geen daad van geloof om zo te reageren?!
Meteen snijdt de dominee het grote probleem aan:
...dat er onder kerkmensen zoveel ongelovigen zijn...
Laten we elkaar daar ook op aanspreken.
Bekeert u en gelooft het Evangelie!
Dan volgt de verdraagzaam vanzelf.
Naar adoptiekinderen, naar andersgetinten en naar andersgezinden.
hendrika
Zulke uitdrukkingen worden helaas maar al te vaak gebruikt,een roekeloze uitspraak,ook ,en zeker in een kerk een oneerbiedige ONBESCHOFTE uitspraak Als het mogelijk was zou ik er die mensen op aanspreken (proberen op een liefdevolle manier) bijv. op deze manier bellen met deze mensen en vragen of ze net zo blij zijn als u .als ze dan vragen waarom? zou ik zeggen dat ze in ieder geval de doopdienst overleeft hebben(om dat er negers in de kerk waren ,en het daarom wel eens heel gevaarlijk in de kerk kon zijn .En dan zou ik ze metteen met de neus op de feiten drukken door te zeggen ,,dat u zo iets denkt kan ik me indenken(hoewel ook niet goed te keuren
hendrika
Sorry er ging iets mis met het verzenden de regel kwam niet helemaal door. want een ieder is onze naaste ,en die dienen we lief te hebben,maar dat u zoiets zegt op die manier dat wij het duidelijk hoorden ,heeft ons wel veel verdriet gedaan ,en ik hoop dat u voortaan eerst overdenkt om een dergelijke uitspraak te doen.(beslist niet op een boze manier zeggen ze moeten wel kunnen voelen dat dit uit een liefdevol hart gezegt wordt groeten en liefs voor jullie allen
1a2b3c
Een beetje relativeren kan geen kwaad denk ik, als je het zo ernstig opvat denken ze nog dat je zulke uitspraken serieus moet nemen.
Bij mijn haarkleur schijnt een bepaald I.Q. te horen, en 'men' zorgt er goed voor dat ik dat niet vergeet.
De één is donker en de ander blond of ............vul maar in.
Als een ander daar een bepaald gedrag aan koppelt zegt dat alleen maar iets over hem/haar zelf.
adriano313
Beste vragensteller, onrespectvol en discriminerend gedrag is iets wat je niet onder stoelen of banken stopt of van weg loopt, ook al is het onrechtvaardig!
Het wordt vaak geuit door mensen die denken dat ze meer of beter zijn dan de rest! (hoogmoed)

Voed uw kinderen hierin op dat er mensen zich gedreven voelen, om kritiek te hebben over huidskleur, afkomst of geloof! En dat de voedingsbodem hiervan is:

Dat JIJ (ZIJ) er niet mag (mogen) zijn ......

Maar het is een regelrechte leugen, want God heeft ELK mens als eerste al lief, ongeacht waar je woont, eruitziet of wat je afkomst is. In psalm 139 zegt David het zo mooi

U heeft mij geformeerd ! (het is dus God die maakt)
16 UW ogen zagen mijn vormeloos begin; in UW boek waren zij alle opgeschreven,
de dagen, die geformeerd zouden worden,toen nog geen daarvan bestond.

WAUW, dat is de waarheid als het gaat om onrespectvol en discriminerend gedrag. In JEZUS CHRISTUS heeft U, Hij, Zij en Ik een bestemming!!!
En God is niet van speciaaltjes of voorkeuren.
God is degene die HET Boeket creëert, Hallelujah!

En als mensen daar over denken te moeten oordelen
Hef u hart op naar Koning Jezus en bescherm u zelf dat het u niet raakt of zelfs verwond (bedek u met Zijn bloed)
Want een verwond iemand is vatbaar voor onrecht of ongenoegen
Neem geen aanstoot (ongenoegen uiten) want dan blijft het aan hun kleven
Bidt samen met uw kinderen tot God en vraag Hem in de naam van Jezus of Hij alle innerlijke pijn wegneemt.
Vergeef de veroorzakers en maak u zelf hiervan vrij (spreek het maar hardop uit)
En zegen de veroorzakers maar met het tegenovergestelde van hun gedrag In de Naam van Jezus!

Hoe moeilijk soms ook, strek u er naar uit, het is het beste medicijn tegen onrecht!

P.s nog een andere (medicijn) tekst:
Jer 29:10 'Want Ik weet, welke gedachten Ik over u koester, luidt het woord des Heren, gedachten van vrede en niet van onheil, om u een hoopvolle toekomst te geven'
plderoos
@ Diny Klopt, dat is geen daad van geloof. Het was, zoals Hendrika schrijft, een onbeschofte en oneerbiedige uitspraak. Ik heb vanmorgen boodschappen gedaan, was ook geen daad van geloof bedenk ik nu, maar gewoon om eten te halen. Zo waren de echtbreuk met Bathseba en de moord op Uria ook geen daden van geloof, en toch was David de man naar God's hart. Ik hoop dat als de zonde die in mij woont (zoals Paulus dat zegt) weer eens iets uitvreet dat tegen God's wil is dat iemand mij dan terecht wijst, maar die zonde maakt van mij nog geen ongelovige. Over dat oordeel gaat God alleen.
Johan00297
De truuk in deze zin is dat je niet altijd hoeft te kiezen om te reageren, God zal het voor je opnemen.
Dat je de situatie binnen het gezin bespreek is vanzelfsprekend en opbouwend voor het gezin.
Mensen weten vaak dat ze onbeschofd zijn en handelen uit onverstand.

Hmm was er niet zo'n diskussie over "zwarte predikanten" op de preekstoel in de gergem.

Uit jammerlijke ervaring een bruine nederlandse/molukse gergemmer.
Race406
@Johan00297: Ja, stel je voor dat ze vanwege hun achtergrond het Evangelie eens wat ruimer zouden brengen................