Bekering en wedergeboorte uitleggen

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Geachte dominee, ik zit hier best allang mee... Ik heb een bijbaantje en tijdens de pauze zat ik met ongeveer elf mensen bij elkaar. Tijdens één van de pauzes kwamen we ineens op het onderwerp “bekering”. Ik geloof zeker dat het ‘toevallig’ gebeurde dat dit onderwerp aan bod kwam. Ik bemoeide me er eerst niet mee, omdat ik het eerlijk gezegd best wel een lastig onderwerp vond.

Op een gegeven moment zei mijn ene collega dat we niet zo moeilijk moesten doen over de bekering, want waarom zou het moeilijk zijn?! Het enige wat je volgens hem moest doen was geloven en dan was je bekeerd. Je zonden kwam je na je bekering in te zien en daar had je spijt van. Maar hij was er stellig van overtuigd dat hij bekeerd was doordat hij geloofde dat Jezus gestorven was voor hem. Ik wil daarover niet oordelen.

Er kwamen door andere collega’s wel tegenwerpingen dat het niet alleen geloven was, maar dat er meer moest gebeuren. Aan het eind van de pauze kwam onze werkgever eraan en hoorde de laatste woorden. Dus ze mengde zich ook in het gesprek. Ik ben zelf niet spraakzaam, maar ik verzamelde al mijn moed bij elkaar en zei: “Maar bij bekering is toch de Heilige Geest nodig?! Hij trekt en drijft de mens toch uit naar de levende God. Hij alleen geeft dit geloof en daarnaast werkt Hij een vast vertrouwen. Een mens van zichzelf zal God vlieden en haten. Zelf kun je je nooit bekeren. Daar moet je mee naar God. Laat het wel duidelijk zijn dat God van ons verlangt dat we ons bekeren, het is niet alleen Zijn bevel maar ook Zijn verlangen.”

Ik werd onderbroken omdat we verder moesten. Na deze dag hebben we vier weken vrij. En over die vier weken zullen we elkaar dus weer gaan ontmoeten. Nu wil onze werkgever dat wij op papier uit gaan leggen hoe wij persoonlijk over de bekering denken! Ik ben zelf Hersteld Hervormd. En hoe ik het hier net boven op schreef, zo denk ik er over, als beginsel. Ik ben nog lang niet klaar. Alleen ik zou niet weten hoe ik dit op moet schrijven.

Nu is mijn vraag: zou een dominee van de HHK of van de CGK op grond van de Bijbel uit kunnen leggen wat bekering en wedergeboorte nou werkelijk is?