(...) Hoe ga ik met al deze dingen om zodat ik niet steeds dingen tegen mijn zin...

drs. J. Hoekman / Geen reacties

Vraag

Hoe moet ik hier mee omgaan? Ik ben een gehuwde vrouw, ik ben 20 jaar heel gelukkig getrouwd geweest. Mijn geliefde man op jonge leeftijd verloren. Hertrouwd een aantal jaren later. Ik heb weer een lieve man mogen vinden, maar onze behoefte in seksualiteit verschilt nog al; iets wat ik niet gewend was. Mijn huidige man zou elke dag gemeenschap kunnen hebben en/of met elkaar bezig zijn. Ik beslist niet. Ik zou één per week prima vinden. Noor mij zit houden van... ook in vele andere dingen. Mijn man is een ‘knuffelbeer’ ook liefst gewoon in het openbaar, ik het tegendeel. Ik ben wel van: een aai over de bol, maar geplak, daar heb ik een hekel aan. Hoe ga ik met al deze dingen om zodat ik niet steeds dingen tegen mijn zin hoef te doen, en mijn man niets te kort kom.

Antwoord

Hoe belangrijk is het om van tevoren met elkaar, of je nu jong of al ouder bent, door te spreken wat we verstaan onder een relatie. Ook zaken als: hoe vaak heb je gemeenschap, moet ook zeker in de verkerings- of kennismakingstijd aan de orde komen.

Wat u schetst is een enorm probleem en dan overdrijf ik beslist niet! In 1 Korinthe 7 vers 5 staat: “Onttrekt u elkander niet, tenzij dan met beider toestemming voor een tijd, opdat gij u tot vasten en bidden moogt verledigen; en komt wederom bijeen, opdat u de satan niet verzoeke, omdat gij u niet kunt onthouden”. Deze tekst staat in een bepaalde context, namelijk dat de Korinthiërs zo gedreven waren tot het geestelijke, dat het lichamelijke van het huwelijk daardoor in de knel kwam en dit was dan weer een reactie op de hoererijen onder de heidenen. Men onttrok zich vaak van de echtgenoot of echtgenote als deze geen christen(in) was. Paulus wijst deze houding beslist af. Dit maakt het voor uw probleem op zich niet gemakkelijker. Maar het wordt nog moeilijker!

Er zijn namelijk in deze tekst twee geoorloofde redenen om u te onttrekken: 1. Met beider toestemming; 2. Voor een tijd. Met als doel: om te bidden en te vasten. Nu lijkt het wel of we terug zijn bij af, omdat het probleem nu juist ligt in de woorden: “Met beider toestemming”. Want bij u is het probleem niet zozeer de moeite van de onthouding, maar dat u tegen uw zin dingen moet doen of misschien ook wel vele malen gedaan heeft waarbij u zich niet prettig voelde (misschien wel min of meer gedwongen werd tot gemeenschap). Er zijn ook vele huwelijken waarin vrouwen ‘geoorloofd’ werden verkracht. Dit staat mijlenver af van Gods’ bedoeling met het huwelijk tussen man en vrouw.

Ik wil nu even in dit zelfde 5e vers naar de positie van uw man kijken, omdat de wortel van uw probleem dieper ligt. In 1 Korinthe 7 vers 5 staat ook: “opdat u de satan niet verzoeke, omdat gij u niet kunt onthouden”. Ik wil dit vers omdraaien: “Uw man kan zich niet onthouden en wordt dus door satan verzocht”. Dat betekent dat satan steeds meer terrein zal gaan winnen in het leven van uw man. Bijvoorbeeld doordat de verwijten van uw man aan uw adres steeds harder en dreigender zullen worden. Misschien wel in vormen van geestelijke onderdrukking en hierbij heeft uw man een goede bondgenoot gekregen in de persoon die satan heet. De gevolgen kunnen enorm zijn, namelijk van het bekijken van porno op internet, tot het bellen van allerlei sekslijnen op zijn mobiele telefoon of het chatten met andere vrouwen, voortdurende zelfbevrediging, tot zelfs in het ergste geval verkrachting binnen het huwelijk!!

Deze strijd zult u absoluut beiden verliezen als u niet als eerste de hemel gaat bestormen met uw gebeden! Ten tweede raad ik u dringend aan om samen professionele hulp te zoeken, bij bijvoorbeeld een instantie als Eleos of welke andere christelijke instelling ook maar! Laat niet toe dat satan uw huwelijk zal bepalen en dwing uw man om met u mee te gaan. Laat u niet aanpraten dat het probleem slechts bij u zou liggen. Het is uw beider probleem. Mijn advies aan u beiden is: zoek in de eerste plaats hulp bij de Heere en ga in gesprek met de hulpinstantie(s)

Veel sterkte toegewenst,
Ds. J. Hoekman

Naschrift redactie: Refoweb biedt de mogelijkheid om anoniem te chatten met hulpverleners van Eleos tijdens het online spreekuur. Voor meer informatie zie onze homepage of mail naar: eleos@refoweb.nl

Lees meer artikelen over:

seksualiteit in het huwelijk