Cursus Human Dynamics

prof. dr. M.J. Paul / Geen reacties

Vraag

Aan dr. M. J. Paul. Op mijn werk (reformatorische school) wordt een cursus Human Dynamics georganiseerd. Toen ik googlede of het iets voor mij was, kwam ik bij een artikel uit Skepsis, waarin gewezen wordt op occulte, esoterische elementen in deze theorie. Kent u HD en kunnen wij ons als christenen hiermee inlaten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het artikel in Skepsis is zeer informatief en geeft de dubieuze oorsprongen aan van de cursus Human Dynamics (HD). Tot op zekere hoogte is dat van belang: vanuit welke principes is een cursus ontwikkeld? Daar staat tegenover dat de cursus ook veel algemeen erkende en tamelijk logische inzichten gebruikt. Er lijkt mij weinig mis te zijn met het mensen trainen in het herkennen van gedrag bij zichzelf en bij anderen. Ik heb de cursus zelf niet gevolgd en kan er niet goed over oordelen in welke mate verkeerde invloeden doorwerken. Op internet zijn vooral positieve verhalen van deelnemers te vinden.

In het genoemde artikel in Skepsis wordt ook de gereformeerde scholengemeenschap Greidanus te Zwolle genoemd. Naar aanleiding daarvan schrijft het Nederlands Dagblad op 10 november 2009: "Aan het Greijdanus hebben inmiddels alle vierhonderd medewerkers via interne opleiders kennisgemaakt met het concept, bevestigt bestuursvoorzitter Martin Jan de Jong. Hij toont zich niet onder de indruk van de kritiek van stichting Skepsis. "Er zijn nauwelijks theoretische systemen die wetenschappelijk bewezen zijn." Het mooie van HD vindt hij dat mensen zelf op zoek gaan naar hun eigen leidende eigenschappen, in plaats van dat ze een vragenlijstje invullen waar dan hun persoonlijkheid uit rolt. Ook de deelnemers aan de cursus zijn enthousiast, volgens De Jong, omdat ze er zoveel in herkennen. Ze leren niet alleen meer begrip te hebben voor elkaars verschillen, maar krijgen ook handvatten mee om beter met elkaar samen te werken. De cursus krijgt binnenkort binnen de school een vervolg, maar dan gericht op de klassensituatie. "Om zo ook beter te kunnen aansluiten op de verschillen tussen leerlingen." In de cursus, aangeboden door een trainingsbureau, is De Jong niets paranormaals tegengekomen. "We kijken in plaats van naar de achtergrond meer naar de praktische betekenis'', stelt hij. En hij haalt 1 Tim. 4 en 1 Kor. 8 aan waarin staat "dat er geen andere goden zijn dan onze God'' en dat alles wordt geheiligd in Christus. De verschillen tussen mensen blijven onderdeel uitmaken van Gods werkelijkheid." Het blad Skepter legt ook de vinger bij kosten van de cursus: 1100 euro voor twee dagen. Als daar de kosten van overnachting vanaf wordt getrokken, vindt De Jong het allemaal wel meevallen. "De cursus is slechts door interne opleiders gevolgd, die hun kennis vervolgens binnen de school zijn gaan verbreiden."

Tot zover de informatie in het ND. De reactie van De Jong om vooral naar de praktische betekenis te kijken in plaats van naar de achtergrond, vind ik echter te eenzijdig en het beroep op de genoemde Bijbelteksten is mij te simpel. Op deze manier kunnen te gemakkelijk verkeerde geestelijke technieken goedgepraat worden.

Van een reformatorische school mag verwacht worden dat er zorgvuldig onderzoek gedaan wordt naar het karakter van trainingen die verzorgd worden. Daarbij lijkt het mij zinvol voor de school een gesprek te voeren met trainers van HD in welke mate de punten van het artikel in Skepsis van toepassing zijn.

Prof. dr. M. J. Paul

Lees meer artikelen over:

occult