Welke klassieke muziek...

B. Noteboom / Geen reacties

Vraag

Ik maak graag muziek. Speel al een aantal jaren panfluit. Naarmate ik verder kom in de muziek, ga je natuurlijk ook moeilijker muziek spelen. Klassiek, maar ook volksmuziek. Zoals Joodse muziek (Klezmer), Roemeense muziek, liederen uit Bulgarije, Amerika, enz. Mijn vraag is: Waar ligt de  grens? Mag je als christelijke muzikant dit soort  muziek spelen, of moet je je beperken tot de geestelijke muziek en misschien klassiek? En dan, welke klassieke muziek is geoorloofd? Alles? Er waren ook klassieke componisten die prachtige muziek schreven, maar niet een net leven leidden. Mag je muziek van hen wel spelen, of moet je zeggen: De componist was niet christelijk en daarom mag zijn muziek niet gespeeld worden? Ik vraag me ook af of die muziek tot eer van God kan zijn? Ik hoop dat iemand mijn vragen kan beantwoorden.

Antwoord

Beste vragensteller,

Wegens vakantie duurde het even voor je antwoord kreeg op je vraag. Maar ook wel een beetje omdat het antwoord schrijven hierop moeilijk is. We weten dat W. A. Mozart een heel repertoire met schitterende muziek geschreven heeft, maar we weten ook van hem dat zijn leven niet-om-over-naar-huis-te-schrijven was. Wat je dan wél en wat je dan niet kunt luisteren, daar zegt de Bijbel weinig over.
Wél geeft de Bijbel deze handreikingen:

-Laat alles welluidend zijn.

-Wat je ook doet, doe het tot eer van onze God!

-Een ieder zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.

Met dat laatste wordt bedoeld dat er in het leven van een christen een speelruimte is. Een vrijheid is. Als God iets niet gebiedt en het ook niet verbiedt dan is het aan ons wat wij daar mee doen. Ik ga je dus geen lijst geven met wat volgens mij wél en niet geoorloofd is. Dat laat ik aan jou over.

Maar een klein voorbeeld: Wanneer ik een koorwerk van W. A. Mozart uitvoer dan kijk ik naar de tekst. Deze komt regelrecht uit de Bijbel. God kan ik voor deze muziek danken! En, als ik het uitvoer zou ik daar God niet mee eren? Vast en zeker wel! Maar voor mij was het anders geworden als het geen bijbelse teksten waren, maar interpretaties o.i.d. Het is dus onmogelijk om rechtstreekse antwoorden op je vragen te geven maar ik hoop dat je met deze richtlijn iets kunt.

Hartelijke Groet en veel zegen toegewenst in het musiceren!
Bert Noteboom

Lees meer artikelen over:

klassieke muziekmuziek