Heftige boosheid

Eleos / Geen reacties

Vraag

Er zijn wat conflicten in mijn werksituatie geweest. Ik heb daardoor aan één persoon een hekel gekregen. Ik vind haar erg achterbaks. Het is zelfs zo erg dat er, bij het zien van haar, al allerlei vervelende gevoelens boven voel komen. Ik zou haar met plezier een keer onderkotsen. Aan de andere kant vraag ik me af of dat zoveel plezier zal geven. Ik heb deze gevoelens en daar wil ik vanaf. Ik wil onafhankelijk zijn van haar, hoe achterbaks ze ook in de organisatie geopereerd heeft. Deze gevoelens hebben een soort van wortel geschoten in me en mijn hele bestaan wordt erdoor verziekt. Hoe kan ik het beste hiermee dealen? Hoe kom ik hier van af? Het zegt ook iets over mij dat het zo diep bij me zit.

Antwoord

Wat een heftige boosheid. Er moet wel heel veel gebeurd zijn dat je boosheid zo opgelopen is. Ik denk dat je zeker geen plezier beleeft aan het onderkotsen van een ander, ik denk dat juist jij degene bent die met een kater achter blijft. Als je van deze gevoelens af wilt is het van belang dat je eerst goed onder ogen ziet waar je boosheid vandaan komt en wat je ermee gedaan hebt. Heb je bijvoorbeeld je irritatie en frustratie met de ander bespreekbaar gemaakt, met haar en/of evt. je leidinggevende. Dit ook omdat zij binnen de organisatie op een voor jou achterbakse wijze geopereerd heeft. Bespreekbaar maken, er een gezamenlijk probleem van maken, kan helpen om tot een oplossing te komen. Anders wordt het als anderen je verhaal niet herkennen. Dan kom je bij jezelf uit. Dan ben jij degene die zal moeten leren om met mensen om te gaan die zeker niet tot je vriendenkring zullen gaan behoren maar waar je als collega’s wel wat mee moet. Je kan de ander niet veranderen, je kan wel leren hier zelf anders mee om te gaan. Het lijkt me heel goed om een middel te zoeken hoe je van deze nare gevoelens af kan komen, zeker als het je hele bestaan verziek.

Ik wil je als aandachtspunt meegeven om zoiets nooit meer zo hoog op te laten lopen. Je reactie zit tegen het extreme aan. Kijk ook wie je hierbij kan helpen. Eerst zal je jouw boosheid moeten ontladen, kijk wat hierin dus bij je past. Daarna is het goed om er toch naar te kijken hoe het zo hoop op heeft kunnen lopen, dat jij zo geraakt ben door het gedrag van de ander. En de plek die er in jou geraakt wordt heeft jou ook wat te zeggen, ik zou bij zeggen, hier moet je wat mee. want het kan zomaar gebeuren dat nog eens iemand tegenkomt die dit soort gevoelens bij jou boven halen.

Behoud je zelfrespect en leer op een volwassen wijze met voor jou ‘moeilijke’ mensen om te gaan. Zoek hulp als je er niet alleen uitkomt.

Met vriendelijke groet,
Ria van der Leer

Lees meer artikelen over:

psychologie