Engelstalige kerkgenootschappen

Ds. W. Pieters / 4 reacties

Vraag

Ik luister online veel naar verschillende Engelstalige bijbelstudies/sprekers en hoor ook vaak veel verschillende namen van kerkgenootschappen voorbij komen die we hier niet altijd kennen. Nu vroeg ik mij af welke buitenlandse kerkgenootschappen nou eigenlijk het dichts bij mijn kerk (Hervormde gemeente) ligt. Van de verscheidene kerkgenootschappen die ik gehoord en bekeken hebt lijkt de Presbyterian Church mij toch wel het dichtst bij de Hervormde gemeente te liggen. Zie ik dat juist?

Antwoord

It depends on what kind of congregation you belong to. Als je niet méér schrijft over je gemeente dan “Hervormde gemeente”, dan is je vraag onmogelijk te beantwoorden, omdat er tientallen kleurvariaties zijn wat betreft allerlei aspecten van Hervormde gemeenten. Maar zou je bij de rechtervleugel van de Gereformeerde Bondskleur horen, dan is er een poging te wagen om te antwoorden.

Alleen, dan is het weer helemaal de vraag over welk land je bij je vraag zit te denken. Is het Schotland? Dan past de Free Presbyterian Church bij je. Denk je aan Engeland, dan zouden gemeenten van de Strict Baptist in heel wat punten goed scoren. Denk je aan Canada en de Verenigde Staten, dan is de Free Reformed Church of North America (zusterkerk van onze Christelijke Gereformeerde Kerken) gepast, of de Netherlands Reformed Congregations (zusterkerk van onze Gereformeerde Gemeenten).

Ds. W. Pieters

Lees meer artikelen over:

CanadaengelandVerenigde Staten
4 reacties
leene
Ik denk eerlijk gezegd dat de free church of scotland of de free church of scotland ( continuing) meer passend zijn bij een hervormde bondsgemeente. En daar dichter bij staan in de leer dan de Free Presbyterians. Maar het zal er van af hangen welke bondsgemeente en ook welke free church.. wij zijn wel eens op de Hebriden geweest en sommige free churches zijn daar veel behoudender dan in grotere steden van Schotland.
En de free presbyterians weer heel erg strikt. Maar weet je, in alle drie de kerken hoor je het evangelie. En het is ongelooflijk maar op de Hebriden heb je in de kleinste plaatsen een bijbelgetrouwe kerk.
Wat de strict Baptist betreft. Hangt er ook weer vanaf welke dan... je hebt de Gospel standard Strict Baptist. Zijn we ook al wel eens geweest, aardige mensen maar er is daar geen vrij aanbod van genade. Zou ik als hervormde mij niet snel thuis voelen. Kun je beter naar een Grace Baptist kerk gaan.
Ik zou dus iets anders aanraden dan dominee Pieters ;-) Maar ook dat hangt af van het 'kleurverschil' van de hervormde gemeente waar je uitkomt.

Maar op je vraag antwoordend: de presbyterians komen het meest overeen met de hervormde kerk, moet je alleen zelf nog even uitzoeken welke presbyterians dan.... het zijn net nederlanders....met al die verschillende kerken
Adasr
De United Reformed Church of America is een kerkgenootschap in US en Canada wat vrij dicht bij de gereformeerde bondskerken komt.Life stream op Zondagmorgen 10 uur (6 uur Nederlandse tijd en 5 uur (1 uur ‘s nachts).Ook op sermon audio.Ref.William Pols.Dit niet te verwarren met CRC(Christian Reformed Church)
Adasr
De naam van de kerk is Cornerstone URC , Edmonton ,Canada
Covenanter1563
Enige wat ik nog mis is de RPCNA (Reformed Presbyterian Church of North America), de OPC (Orthodox Presbyterian Church) en de PCA (Presbyterian Church of America) in de Verenigde Staten en in Noord-Ierland de Free Presbyterian Church of Ulster.

Met al deze kerken (en een gedeelte van de al genoemde) kan ik als GerGemlid met instemming meeluisteren. Eigenlijk geen antwoord op je vraag natuurlijk, maar puur ter horizonverbreding.