Biecht als ritueel nodig

Ds. P. Koeman / Geen reacties

Vraag

In de vraag 'De biecht missen' wordt de biecht gemist in de protestantse kerk. Ik heb ook niet genoeg aan de wetenschap dat de Heere Jezus je zonden vergeeft. Ik heb voor een aantal zonden die mij zwaar op het gemoed liggen een ritueel als de biecht nodig. Daarom ben ik op internet gaan zoeken. In het dienstboek 2 van de PKN, die te downloaden is, is een orde ontwikkeld die werkt als de biecht. Je wordt hierin wel vergeven, dat wordt ook uitgesproken, maar dit wordt biddend samen met de biechthoorder gedaan. En er volgt een handoplegging als zegen.

Het nadeel van deze methode is wel dat er nog niet veel ruchtbaarheid aan is gegeven en de meeste predikanten/ouderlingen hier niet vanaf weten. Ook is het mogelijk om bij een priester van de Rooms Katholieke Kerk te gaan biechten. Ik denk dat dat voor de meeste protestanten nog een brug te ver is; hij geeft alleen de absolutie als je de penitentie die hij oplegt van plan bent uit te voeren. Dat is volgens mij nog steeds in strijd met de Bijbel. Onze zonden zijn vergeven door het lijden en sterven van onze Heere. Wat vindt u van dit alles?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Dank voor uw vraag. Om te beginnen is het zo, dat bekend verondersteld mag worden dat de kerk (ook de Protestantse Kerk in Nederland) zich doorgaans zorgvuldig heeft ingelaten met de biechtpraktijk. Daar is ook het nodige over op schrift gesteld. U verwijst zelf naar het dienstboek. Er zijn evenwel nog meer publicaties over deze problematiek. Inderdaad kent de biechtpraktijk bij Rome andere invalshoeken en heeft dit alles te maken met de ecclesiologie (leer van de kerk).Terecht hebben de Reformatoren deze visie en praktijken afgewezen.Het is goed om van de geschiedenis in deze aangelegenheid kennis te nemen.

Uw stelling dat de meeste predikanten en ouderlingen niet van de mogelijkheid tot schuld belijden/biechten afweten, lijkt mij niet juist te zijn. In ieder geval kan men beter weten en zal men dit ook zorgvuldig moeten nagaan met het oog op een zorgvuldig pastoraat!

U zegt zelf niet genoeg te hebben aan de wetenschap, dat de Heere Jezus de zonden vergeeft. Als ik u goed begrijp, heeft dat te maken met bepaalde zonden in uw leven. Vandaar dat u een bepaald ritueel als de biecht nodig hebt. Nu is het allerbelangrijkste dat u weten mag, of te weten komt, dat alle zonden door het bloed van Christus zijn afgewassen. De Geest wil u daar persoonlijk van verzekeren en het uit Christus eigen mond (het Woord) laten horen.

Ondersteunend kan zijn dat u in een pastoraal gesprek uw specifieke zonden wilt belijden. Dat kan, als het goed is, bij uw pastor of bij een andere ambtsdrager/gemeentelid die te vertrouwen is en die in staat is om -goed luisterend- het contact met u te verdiepen en helder te krijgen wat er ten diepste misgedaan en misgegaan is. Daarbij kan na meerdere gesprekken het moment komen dat u in de Naam des Heeren mag worden aangezegd, dat de bepaalde zonden die u bezwaren en die u oprecht beleden hebt, vergeven zijn van Godswege. Dit gebeuren kan en mag met handoplegging en zegening gepaard gaan. Ook daarna kan gerichte pastorale zorg met een liefdevol hart en oog, alsook met een open oor, geboden worden ter bemoediging en ondersteuning.

Van harte hoop ik dat u evenals David het wonder van de vergeving dankzij de Middelaar mee mag belijden en bezingen. In de strijd tegen de zonden wil de Geest bijzonder sterken en ons te meer heiligen. Daarvoor is en blijft veel gebed nodig. Gelukkig zijn er bij de Heere uitkomsten en geldt de zekere belofte: wie zijn zonden belijdt en laat, die zal barmhartigheid verkrijgen.

Gods zegen gewenst.

Met hartelijke groet,
Ds. P. Koeman

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Barneveld