Tertullianus en Cyprianus

Gereformeerde Bijbelstichting / Geen reacties

Vraag

Volgens L. M. P. Scholten citeren Tertullianus en Cyprianus 1 Joh. 5:7b-8a. Klopt dit en in welk werk doen ze dat en waar? Volgens Scholten "is het bewezen dat enkele van de meest karakteristieke verschillen tussen de gebruikelijke Griekse tekst en de teksten die in Palestina en Egypte in Origenes tijd in omloop waren, herleid kunnen worden tot een Marcionitische of Valentiniaanse bron.” Door wie is dat bewezen? Waar kan ik dat nalezen?

Antwoord

Cyprianus schreef: "De Patre, Filio et Spiritu sancto scriptum est: et hi tres unum est" (CSEL, III, 215). Dat kan hij alleen ontleend hebben aan 1 Joh. 5:7 (niet aan vers 8 zonder vers 7). Tertullianus citeert 1 Joh. 5:7 in Adversus Praxean, c. 25. Zie voor een antwoord op de twee laatste vragen: R.L. Dabney, Discussions: Evangelical and Theological volume 1, Londen 1967, p. 385.

Wat mij betreft is de vraag hiermee afdoende beantwoord.

Met vriendelijke groet,
Lennart van Belzen, GBS

Tags in dit artikel:

bijbelvertalingen