Hoge bloeddruk

drs. N. Wolswinkel / 1 reactie

Vraag

Al jaren tob ik met hoge bloeddruk. Ik slik er medicijnen voor, waarvan constant de bètablokker. Als ik bij de huisarts kom, is mijn bloeddruk steevast te hoog. Het gevolg is dat de huisarts me (te) zware medicatie geeft (de laatste keer Exforge). Ik word dan na een paar dagen onwel. Ik heb zelf een geijkte bloeddrukmeter, die dezelfde druk aangeeft als bij de huisarts. Die zakt dan, met name 's avonds, tot 95/65. Misschien niet levensbedreigend, maar ik word echt duizelig, misselijk en durf amper de trap nog op. Zo laag past kennelijk al lang niet meer bij mij. Ook overdag als ik bijvoorbeeld in de file sta, zit ik bijna te dutten achter het stuur. Ik ben dus gestopt. Ik heb dat gemeld bij de huisarts en hij vindt het voorlopig goed dat ik alleen Carvedilol gebruik. Voor de rest heb ik geen risicofactoren. Mijn bovendruk is niet het probleem, die is 120-140, maar de onderdruk kan soms oplopen tot 120. Als dit kortdurend is, is het volgens de huisarts geen probleem. Mijn vraag is: moet de huisarts mij nu behandelen, alsof ik in de spreekkamer zit? Of mag ik vasthouden aan mijn standpunt dat hij een paar keer per week aanspreekbaar is? Ik wil geen eigenwijze patiënt zijn, maar ik heb toch inspraak in de behandeling? Ik neem altijd de bloeddrukmeter mee, die heeft een geheugen. Ik mag er vanuit gaan dat de arts me goed genoeg kent om te weten dat ik geen fratsen uithaal met die meter. Het gaat mij dus om de verantwoordelijkheid van de arts, want die heeft hij.

Antwoord

Wanneer de eigen meter correct meet, dan is de bloeddruk wel erg laag met 95/65. Het lijkt erop dat de bloeddruk te scherp is ingesteld; reden voor terughoudendheid. Om precies te weten hoe de bloeddruk dag en nacht is, gebruiken we tegenwoordig vaak een 24-uursmeter. Een band om de arm en een kastje draag je 24 uur mee, ook in bed. Na een dag heb je 40 metingen, een mooie curve, een door de computer gemeten gemiddelde, en een mooi beeld over de dag en de nacht. Dat geeft belangrijke informatie.

Daarbij is de bovendruk bij het bepalen van de noodzaak tot behandelen momenteel bepalend. Ik begrijp die onderdruk niet helemaal. Is de bloeddruk soms dan 140/120?

Mijn advies: een 24uursmeting, via de huisarts of de polikliniek en dan conform het risicoprofiel bepalen of sterker behandelen nodig is.

Drs. N. Wolswinkel

Lees meer artikelen over:

medisch
1 reactie
Catherine
Ik was de vraagstelster. Deze week op spreekuur geweest bij h.a., APK keuring ;-), idd, geen risicofactoren, puur spanning. Arts accepteert dat ik thuis mag meten. De 24uurs meting ging helemaal mis. Je wordt ingepland, en prompt in die week had ik heel veel spanning en problemen om mee te dealen. Dus eigenlijk geen normaal beeld. Uitgelegd aan h.a. en ook daar kon hij in meegaan. Wat kunnen anderen hiervan leren ? (vandaar mijn vraag op refoweb) spanning is echt heel slecht, vooral spanning die NIET aan de buitenkant zit, maar aan de binnenkant. Ik en uiterlijk best relaxed, maar kennelijk sla ik het op of zo. Dus ik probeer vanaf nu er heel bewust van te zijn. Ik mag het voorlopig doen op Carvedilol, daar voel ik me ook prettig bij, en indien nodig, mocht hij thuis landurig te hoog blijven, komt er een zgn kortwerkende medicatie bij. Het probleem zit dus bij mij tijdens de dag. Ik wilde eigenlijk weten wat de h.a.verplicht was, moet hij handelen zoals de uitslagen zijn in de praktijk, of mogen de thuisuitslagen meetellen. Mijn antwoord is dus nu, ja, dat mag.